شناسهٔ خبر: 67071157 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نگهداری ۵ میلیون نمونه ذخیره ژنتیکی در کلکسیون‌های کشاورزی

رئیس پژوشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از نگهداری ۵ میلیون نمونه ذخیره ژنتیکی در کلکسیون‌های کشاورزی کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج‌، محسن مردی رئیس دانشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ظهر امروز در بازدید رئیس جهاددانشگاهی از آخرین دستاوردهای علمی این مجموعه با اشاره به  اینکه پژوهشگاه بیوتکنولوژی در طول سال‌های گذشته مرجع اصلی برای تحقیقات و تحلیل بخش کشاورزی بوده است، اظهار داشت:‌ در40 سال گذشته در بخش کشاورزی  بیش از 400 درصد  تولیدات افزایش داشته، که 360 درصد آن مربوط به افزایش عملکرد سطح زیرکشت بوده است.

وی با بیان اینکه عدد بسیار کمی در افزایش تولید سطح زیر کشت بوده است، بیان کرد: بخش کشاورزی  یک بخش خصوصی تلقی می شود اما زمانی که به رگ و ریشه آن را نگاه کنیم، نشانه‌های ورود علم را در بخش‌های مختلف آن می بینیم.

مردی تصریح کرد: سازمان تات در همه ایران شعبه، ایستگاه و مرکز دارد و  حدود 21 مرکز ملی و بیش از 300 ایستگاه در کشور وجود دارد که باید زیرساخت‌های آن مدام بهبود یابد تا بتوانیم کارهای موثری در کشور انجام شود.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با توجه به اینکه با تاکید مقام معظم رهبری تامین امنیت غذایی مهمترین اولویت سازمان تات است، افزود: در دولت سیزدهم با رویکردی متفاوت به سمت کشاورزی دانش بنیان و افزایش بهره‌وری در حال انجام اقداماتی هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از 85 درصد منابع ژنتیکی کشور  در وزارت جهاد کشاورزی است و اگر ما بخواهیم تولیدی انجام دهیم یا ژنی را ارتقا دهیم باید از این  ذخایر استفاده کنیم، عنوان کرد:  امروز بیش از 5 میلیون نمونه ذخیره ژنتیکی در کلکسیون‌های کشاورزی کشور با ارزش بسیار زیادی وجود دارد که از آنها  استفاده می‌کنیم.

مردی با توجه به اینکه علاوه بر حفظ ذخایر امروز نامین کننده هسته های بذر کشور نیز هستیم، گفت: بیش از 98 درصد بذور محصولات زراعی در موسسات سازمان تات تامین می‌شود که ارزش آنها یک میلیارد یورو است.

مردی با اشاره به اینکه در بخش سلامت  بیش از 400 میلیون دلار واکسن‌هایی دامی، انسانی، آبزی، طیور و غیره در موسسه رازی تولید می‌شود، بیان کرد: چیزی حدود  18 میلیون تن محصولات دام و طیور در کشور تولید می‌شود که بخش اصلی آن را نیز موسسه رازی تامین می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه این سازمان به سمت تکنولوژی‌های روز دنیا حرکت می‌کند و در حال پیشرفت است، گفت: در حال حاضر 15 دهکده فناوری و دو هزار شرکت دانش بنیان در بحث‌های مرتبط تشکیل شده، که به دنبال خصوصی‌سازی بخش کشاورزی هستیم تا بتوانیم راندمان این حوزه را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه با ایجاد سامانه جدید اسامی تمام محققان املا مشخص بوده و رصد و پایش توسط این سامانه انجام می‌شود، ادامه داد: در آینده نزدیک تمام کارهای ما به بخش خصوصی و دانش بنیان واگذار می‌شود و تمام ظرفیت‌های آن را داخل پارک‌ها  جا نهاده‌ایم که چیزی حدود 2هزار شرکت دانش بنیان،15 دهکده فناوری در آن ایجاد شده است‌.

وی در پایان گفت: در انتقال فناوری ها تسهیلات بسیار زیادی  تا کنون پرداخت شده است، افزود: ارزشی که امروز در بخش کشاورزی وجود دارد بیش از 2  میلیارد دلار بوده است

انتهای پیام/.

نظر شما