شناسهٔ خبر: 67067897 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر اجرایی سوگواره اعلام کرد

استقبال گسترده مردم از یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار

فاطمه افضلی

دبیر اجرایی یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار کرمان با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم از این آیین سنتی مذهبی گفت: جمعیت شرکت کنندگان در سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار هر شب بیشتر می‌شود.

صاحب‌خبر -

ثارالله انکوتی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: مراسم افتتاحیه سوگواره ۱۲ خرداد ماه با اجرای گروه تعزیه از شهرستان خمین استان مرکزی آغاز شد و از همان شب اول شاهد حضور باشکوه مردم از اقصی نقاط کشور بودیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته سوگواره دو روز زودتر و از حدود ۱۰ خرداد شروع شده بود، امسال تعدادی به اشتباه از شب قبل از سوگواره مراجعه کرده بودند که ضمن پذیرایی مختصر از این عزیزان اعلام کردیم که مراسم از ۱۲ خرداد آغاز می‌شود.

دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار با اشاره به اینکه هر چه جلوتر می‌رویم، بر تعداد شرکت کنندگان در مراسم اضافه می‌شود و استقبال مردم بی‌نظیر است، گفت: فضاسازی محل برگزاری یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در مسجد مقدس حضرت جوادالائمه (علیه السلام) روستا از ۴۰ روز قبل شروع شد و مردم روستا به‌ویژه جوانان و اعضای هیئت تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (علیه السلام) ده‌زیار یک فضای معنوی و عاشورایی خلق کردند که ناخواسته ذهن هر شرکت کننده‌ای را به واقعه عاشورا می‌برد.

انکوتی با اشاره به کمبود زیرساخت‌ها برای حضور این جمعیت عنوان کرد: پس از برگزاری ۱۱ سال سوگواره ملی تعزیه، می‌طلبد مسئولان استانی نگاه ویژه‌ای برای تامین زیرساخت‌ها از جمله راه ورودی، روشنایی معابر، ارتقاء آنتن تلفن همراه و اینترنت در هنگام شلوغی جمعیت، بهسازی مسجد حضرت جوادالائمه (علیه السلام) محل برگزاری سوگواره و همچنین زیباسازی روستا با نگاه بومی روستایی داشته باشند.

وی بیان کرد: هر ساله به همت مردم و اعضای هیئت تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (علیه السلام) اقداماتی برای رفع مشکلات و ایجاد زیرساخت‌ها از جمله ساخت سرویس بهداشتی مورد نیاز شده اما کافی نیست و نیاز است اعتبار لازم برای ارتقاء شرایط موجود دیده شود.

دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار کرمان با تقدیر از روحیه مهمان‌نوازی مردم روستای ده‌زیار عنوان کرد: در این ایام فضای روستا اربعینی شده و با توجه به فراخوانی که از قبل داده شد، مردم برای اسکان و پذیرایی رایگان شرکت کنندگان از اقصی نقاط کشور ثبت نام کردند و عاشقانه از دوستداران و ارادتمندان به امام حسین (علیه السلام) استقبال و پذیرایی می‌کنند که این روحیه خیلی ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: تمام گروه‌های تعزیه که از استان‌های دیگر برای اجرا در سوگواره ده‌زیار شرکت می‌کنند، در خانه‌های اهالی اسکان داده و پذیرایی می‌شوند و مردم تمام سعی و تلاش خود را برای میزبانی شایسته از ذاکران تعزیه‌خوان گذاشتند.

به گزارش ایسنا، یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار کرمان با حضور گروه‌های تعزیه‌خوانی از استان‌های قم، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی، کرمان و قزوین تا ۲۲ خردادماه جاری هر شب بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

روستای ده‌زیار در ۳۵ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار دارد.

انتهای پیام

نظر شما