شناسهٔ خبر: 67566803 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از «اِفِدرا» چه می‌دانید؟

محبوبه علی آقایی

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با اشاره به خطرات شیشه تولید شده از گیاه افدرا گفت: متاسفانه شیشه تولیدی از این گیاه، توهم زایی بالایی دارد.

صاحب‌خبر -

کیوان گل آوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تولید شیشه از پیش سازهای صنعتی در گذشته گفت: اخیرا سودجویان مواد مخدر متوجه شده اند که می توانند این ماده مخدر خطرناک را از گیاهی به نام اِفدرا هم تولید کنند.

وی با بیان اینکه افدرا گیاهی خودرو است که در برخی نقاط  جهان از جمله افغانستان قابل رویش است، افزود: این گیاه عمدتا در مناطق خشک و نیمه خشک رشد کرده و در برخی نقاط ایران هم این گیاه به صورت خودرو رویش دارد.

وی تصریح کرد: سودجویان این گیاه را با برخی مواد دیگر صنعتی ترکیب کرده و شیشه تولید می کنند و همین امر موجب شده شیشه تولید شده ارزان‌تر تمام شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: این تولید ارزان، در کنار توهم زایی که این نوع شیشه تولیدی از افدرا دارد، یک زنگ خطر جدی محسوب می شود.

وی به خطرات مصرف شیشه اشاره و تصریح کرد: متاسفانه شاهدیم بسیاری از جرائم و جنایت‌ها توسط مصرف کنندگان شیشه در مدتی که در توهم قرار دارند رخ می دهد، بنابراین دسترسی ارزان قیمت به این ماده خطرناک بسیار خطرآفرین خواهد بود و نیاز است که در کنار مقابله انتظامی و برخورد سخت با قاچاقچیان و خرده فروشان، اقدامات جدی در زمینه آگاه سازی نوجوانان و جوانان از خطرات مصرف شیشه و سایر مواد مخدر صورت گیرد.

گل آوری گفت: هرچه تقاضا کمتر شود، به دنبال آن عرضه هم کمتر می شود بنابراین باید توجه جدی به فعالیت های فرهنگی و پیشگیرانه در زمینه مواد مخدر داشت.

گل آوری با بیان اینکه تا زمانی که تقاضا کننده وجود دارد عرضه کننده هم وجود خواهد داشت، گفت: مسئله مواد مخدر تنها با مقابله صرف قهری و دستگیری جمع نمی‌شود و همه باید به کمک نهادهای نظامی و انتظامی آمده و در زمینه آگاه سازی جامعه از خطرات این مواد فعالیت کنند.

انتهای پیام

نظر شما