شناسهٔ خبر: 67067518 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

کشورهای اروپا در برابر حملات هسته‌ای بی‌دفاع هستند

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اینکه مسکو هرگز آغازگر لفاظی‌ها درباره تشدید تنش هسته‌ای نبوده است، هشدار داد: به‌خلاف روسیه و ایالات متحده، کشورهای اروپایی در برابر حملات هسته‌ای بی‌دفاع هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه عصر روز جمعه در جریان نشست عمومی مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ (SPIEF-۲۰۲۴) یادآور شد: روسیه هرگز لفاظی‌ها در خصوص تشدید تنش هسته‌ای را آغاز نکرده بود و این مقامات برخی کشورهای غربی بودند که این موضوع را مطرح کردند و مسکو فقط به سخنان آنها پاسخ داد.

پوتین یادآور شد که هنوز موقعیتی که استفاده از سلاح هسته‌ای امکان‌پذیر باشد، پیش نیامده است. علاوه بر این، او یک بار دیگر خواست بدون دلیل به احتمال حملات هسته‌ای اشاره نشود. او تأکید کرد: من همچنان به این اصل معتقدم که نباید اجازه داد هرگز به چنین موقعیتی رسید و ما هنوز چنین نیازی را احساس نکرده‌ایم، البته که در صورت لزوم، روسیه آزمایشاتی را انجام خواهد داد، اما هنوز انجام نشده است.

علاوه بر این، رئیس جمهور تغییر در دکترین هسته‌ای روسیه را رد نکرد و افزود: این دکترین یک ابزار زنده است و ما با دقت آنچه را در جهان و اطرافمان اتفاق می‌افتد رصد می‌کنیم و ایجاد تغییراتی در این دکترین در صورت نیاز را رد نمی‌کنیم.

از جمله، او یادآور شد که به‌خلاف فدراسیون روسیه و ایالات متحده، کشورهای اروپایی در برابر حملات هسته‌ای بی‌دفاع هستند.

بدهی آمریکا به اقتصاد جهانی ۵۴.۳تریلیون دلار است

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سؤال دیگری اعلام کرد که ایالات متحده به‌طور مشروط به اقتصاد جهانی بدهی معادل ۵۴.۳ تریلیون دلاری دارد و بدین ترتیب اقتصاد آمریکا امن نیست.

وی گفت: «اقتصاد آمریکا در حال کوچک شدن است و هر از چندگاهی پایه‌های آن متزلزل و شکننده می‌شود، این در حالی است که سرمایه‌گذاری روی دلار آمریکا جز اعتماد به اقتصاد آمریکا پشتوانه دیگری ندارد، و چه‌چیزی تضمین‌دهنده است؟ هیچ چیز. و این یک مشکل اساسی برای همه دارندگان کوهی از دلار است.»

پوتین همچنین اضافه کرد: ایالات متحده با دستان خود، فعالان اقتصادی جهانی را به دور شدن از دلار سوق داده است، سهم معاملات اقتصادی به دلار به‌دلیل انقباض اقتصاد آمریکا رو به کاهش است و این حرکتی را به‌سمت ایجاد چندقطبی در امور مالی جهان ایجاد می‌کند.

رهبر روسیه افزود: ارزش یک ارز به اقتصاد حاکم بر آن بستگی دارد. روسیه و شرکای آن در بریکس، در حال سازماندهی چنین کاری هستند و نقش روسیه در آن قابل توجه است؛ از قبل یک بانک جدید و ابزارهای ارزی جدیدی ایجاد شده است.
به‌عقیده او، اعتماد به سیستم‌های پرداخت غربی به‌طور اساسی تضعیف شده است، در این راستا سهم پرداخت به ارزهای "سمی" برای صادرات روسیه نصف شده است، در حالی که سهم روبل در معاملات در حال رشد است و به ۴۰ درصد نزدیک می‌شود، از جمله، در مبادلات تجاری بین مسکو و پکن، تا ۹۰ درصد تسویه حساب‌ها بر اساس ارزهای ملی انجام می‌شود.

پوتین: ما با غصب غیرقانونی قدرت در اوکراین روبه‌رو هستیم

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش در نشست عمومی، ابراز اطمینان کرد که دولت فعلی اوکراین، از جمله ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور، بعداً جایگزین خواهد شد.

ولادیمیر پوتین گفت: «همان‌طور که قبلاً دراین‌باره توضیح دادم، کل رهبری فعلی اوکراین به‌زودی جایگزین خواهد شد. آنچه در اوکراین رخ داده، غصب قدرت است، در حالی که مسکو آماده گفتگو با کی‌یف است، اما تنها بر اساس شروطی که در مذاکرات صلح در مینسک و استانبول مورد بحث قرار گرفت و مسلماً با در نظر گرفتن واقعیت‌های فعلی در میدان نبرد.»

وی توضیح داد: تحلیل سریع قوانین اوکراین نشان می‌دهد که مقامات اجرایی این کشور مشروعیت خود را از دست داده‌اند. اگر به ماده ۳ قانون اساسی اوکراین نگاه کنیم، می‌گوید رئیس جمهور برای یک دوره پنج‌ساله انتخاب می‌شود و ماده ۸۳ که بر اساس آن، در صورت حکومت نظامی، تنها اختیارات پارلمان اعلای اوکراین قابل تمدید است و نه رئیس جمهور و در این صورت، اختیارات رئیس جمهور می‌تواند به رئیس رادار (پارلمان) منتقل شود.

پوتین افزود: البته مذاکرات با کی‌یف هنوز هم می‌تواند انجام شود. اگر تمایل به مذاکره وجود دارد، همیشه می‌توان فردی دارای اختیارات قانونی را پیدا کرد که با او صحبت شود. به‌گفته او، روسیه باید به‌دنبال توافقی باشد که مطابق با منافع این کشور باشد و تا حد امکان قابل اعتماد باشد.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: «مذاکره با کشورهای غربی بسیار دشوار است، زیرا آنها "در هر مرحله سعی در فریب دارند" و "یک چیزی می‌گویند، و چیز دیگری را انجام می‌دهند"، ولی در هر صورت تمامی مناقشات نظامی بالاخره روزی به توافق صلح ختم می‌شود. همان‌طور که یکی از رهبران سابق یک کشور اروپایی نسبتاً مهم به من گفت، همه این توافق‌ها می‌تواند بر اساس شکست نظامی یا بر اساس پیروزی باشد. ما مطمئناً تلاش می‌کنیم و به پیروزی خواهیم رسید.»

بیست و هفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ طی روزهای ۵ تا ۸ ژوئن (۱۶ الی ۱۹ خرداد) در حال برگزاری است. بیش از ۱۷ هزار نفر از ۱۳۶ کشور جهان در این مجمع شرکت دارند. موضوع اصلی این اجلاس "اصول جهان چندقطبی ـ شکل‌گیری مراکز جدید رشد" است.

نظر شما