شناسهٔ خبر: 67067380 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

نشست انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران؛

گزینه‌هایی را انتخاب کردیم که نشان دهیم می‌خواهیم مشارکت کنیم/ زیر بار کاندیدای نیابتی نمی‌رویم/ صحبتی از لاریجانی نشده است

نشست «جبهه اصلاحات ایران» در خصوص کنشگری جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، امروز «شنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۳» نشست «جبهه اصلاحات ایران» با دستورکار کنشگری جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد.

رئیس جبهه اصلاحات ایران در این نشست تاکید کرد: «تاکید جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، تاکید بر انتخابات آزاد، عادلانه، رقابتی و اثربخش است.»

بدرالسادات مفیدی، دبیر جبهه اصلاحات ایران در این نشست گفت: «روز گذشته «جمعه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۳»، مجمع عمومی جبهه اصلاحات جلسه‌ای برگزار کرد تا تصمیم نیمه نهایی در مورد کاندیداها را اتخاذ کند.»

دبیر جبهه اصلاحات در ادامه گفت: «روز جمعه، با رای دوسوم اعضا، کاندیداها مشخص شدند تا در ادامه، رای به حضور یک نفر داده شود. این نشست برای تبیین کنشگری جبهه اصلاحات در انتخابات پیش‌رو برگزار شده‌ است.»

جبهه اصلاحات ایران

جبهه اصلاحات ایران

رئیس جبهه اصلاحات ایران: در هر انتخابات، بنابر اقتضائات، ظرفیت جامعه و اصلاحات کنش متفاوتی داریم

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران در این نشست گفت: «در هر انتخابات، بنا بر اقتضائات، ظرفیت جامعه و اصلاحات، ممکن است کنش متفاوتی داشته باشیم. در ۱۴۰۰، جبهه اصلاحات اعلام کرد که کاندیدایی ندارد. در جریان انتخابات مجلس نیز اعلام کردیم که با توجه به محدود شدن انتخابات مردم، ما کاندیدایی نداریم.» 

منصوری در ادامه گفت: «در این انتخابات در شرایط ویژه قرار گرفتیم. درگذشت رئیسی ما را در این شرایط قرار داد. ما برای ۱۴۰۴، خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کردیم. جلسات فشرده و‌ متعددی در این موقعیت داشتیم. جلسه روز گذشته، ۸ ساعت طول کشید و برنامه‌های آنها را شنیدیم.»

رئیس جبهه اصلاحات ایران تاکید کرد: «شاید سوال شما این باشد که چرا جبهه اصلاحات اعلام کرد که کاندیدا ندارد اما در انتخابات ریاست‌جمهوری، این راهبرد تغییر کرد. تاکید ما در این انتخابات هم بر انتخابات آزاد، عادلانه، رقابتی و اثربخش است.»

منصوری در ادامه گفت: «امنیت ملی کشور بستگی به کاهش شکاف میان ملت و حاکمیت  دارد و به میزانی که افزایش پیدا کند، باید نگران منافع ملی باشیم.»

او تاکید کرد: «آیا تحلیل متفاوتی از رفتار انتخاباتی حکمرانی یا نگاه مردم داریم؟ آیا انتخابات رقابتی، عادلانه و اثربخش است؟ این دو سطح تحلیل، در تصمیم ما موثر است.»

چه اتفاقی از انتخابات مجلس تا این انتخابات ریاست‌جمهوری برای جبهه اصلاحات ایران رخ داد؟ 

رئیس جبهه اصلاحات در ادامه اضافه کرد: «ما هنوز در رفتار انتخاباتی حاکمیت هیچ نشانه‌ای از تفاوت و تغییر نسبت به ۱۴۰۰ ندیده‌ایم. هرقدر دایره انتخاب را محدودتر کنیم، امکان استفاده از سرمایه‌های کشور را محدود می‌کنیم.»

تحلیل جبهه اصلاحات ایران از  موقعیت جامعه 

آذر منصوری تصریح کرد: «حاکمیت بعد از انتخابات ۱۳۹۸، روند یک‌دستی را ادامه داد. شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که چقدر مردم از این وضعیت رضایت دارند. هر نیرویی در کشور، به دنبال رسیدن به اهدافش از مسیر قانونی و غیرخشونت‌آمیز است. ظرفیت انتخابات، یکی از همین مسیرهاست.»

رئیس جبهه اصلاحات تاکید کرد: «به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر امکانی برای جبهه اصلاحات وجود داشته باشد، می‌تواند جامعه را با خود همراه کند.»

جبهه اصلاحات ایران زیر بار کاندیدای نیابتی نمی‌رود

او ادامه داد: «راه رفته را تکرار نمی‌کنیم. زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت. شورای نگهبان نمی‌تواند برای ما کاندیدا تعیین کند. کاندیداهای ما، کاندیداهایی هستند که نشانگر عزم ما برای ورود و مشارکت فعال در انتخابات باشند. این گوی و این میدان در اختیار شورای نگهبان.»

منصوری گفت: «برنامه آماده‌ای را برای سال ۱۴۰۰ داشتیم که عنوان آن، «جامعه قدرتمند دولت توانمند» بود. طبعا هر کاندیدایی که وارد انتخابات ۱۴۰۳ بشود، این برنامه را مدنظر قرار خواهد داد.»

تاکید رئیس جبهه اصلاحات ایران بر حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری

او افزود: «با توجه به عملکرد دولت و اثربخشی این نهاد و سپری شدن دوره اعتراضات مهسا و ناامیدی از جریان‌های بیرونی و شیفت نگاه به سمت داخل به این خروجی رسیدیم که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنیم. جامعه امروز به دنبال نیروی داخلی است تا  بتواند تغییر ایجاد کند. جامعه امروز به دنبال نیروی داخلی است تا  بتواند تغییر ایجاد کند.»

رئیس جبهه اصلاحات تاکید کرد: «توجه ویژه‌ای به توسعه فرهنگی داریم. تنها در صورت تحقق توسعه پایدار می‌توانیم اطمینان پیدا کنیم که جامعه ایران رنگ عدالت را خواهد دید.»

آذر منصوری گفت: «ما می‌گوییم مشارکت مشروط. سازوکاری که جبهه داشت برای این‌که قبل از اعلام صلاحیت‌ها، کاندیداها را معرفی کند، ترجمه همین مشارکت مشروط است. مگر می‌شود یک جریان سیاسی بخواهد مشارکت فعال داشته باشد اما نتواند کاندیداهای‌اش را معرفی کند؟!»

آذر منصوری تاکید کرد: «ما در انتخابات ۹۲ و ۹۶ با شرایط حداقلی تلاش کردیم مشارکت حداکثری رخ دهد. تجربه در این دو د‌وره داشتیم و آورده‌ای که برای جریان اصلاحات داشته ما را به این مسیر انداخته که زیر بار کاندیدای نیابتی نریم.»

رئیس جبهه اصلاحات تاکید کرد: «در میثاق‌نامه جبهه اصلاحات تاکید شده که کاندیدای نهایی، باید بر اساس این میثاق‌نامه عمل کند.»

رئیس جبهه اصلاحات تصریح کرد: «البته ما در این فرصت، امکان پایش فراگیر نداشتیم تا بفهمیم مردم چقدر به کنشگری در انتخابات تمایل دارند اما با توجه به نظرخواهی‌ای که از بدنه احزاب عضو جبهه اصلاحات و نخبگان اصلاحات داشتیم، برداشت این بود که در این انتخابات حضور پیدا کنیم.»

در جبهه اصلاحات ایران، صحبتی از لاریجانی نشده است

او افزود: «یک جریان سیاسی نمی‌تواند معطل بماند که مشارکت خودبه‌خود افزایش یابد. هم حاکمیت باید زمینه با فراهم کند و هم ما باید از طریق داشتن کاندیدا در این حوزه عاملیت داشته باشیم.»

رئیس جبهه اصلاحات ادامه داد: «در سطح جامعه نمی‌توان با قاطعیت گفت که نگاه مردم نسبت به حضور در انتخابات تغییر کرده اما ما باید خودمان نظرسنجی مستقلی داشته باشیم. در شرایط موجود اتفاق نظر کامل داریم که تنها شرط حضور داشتن کاندیدای اصلاح‌طلب است.»

رئیس جبهه اصلاحات تاکید کرد: «ما در جبهه اصلاحات در مورد آقای لاریجانی صحبتی نکرده‌ایم.»

کاندیداهای قطعی جبهه اصلاحات ایران این ۳ نفر هستند

او گفت: «کاندیداهای جبهه اصلاحات بر اساس یک سازوکار انتخاب شده‌اند. کاندیداهای قطعی ما این سه نفر هستند.»

منصوری افزود: «وقتی از مشارکت مشروط صحبت می‌کنیم یعنی جبهه اصلاحات می‌خواهد با نامزد اصلاح‌‌طلب وارد انتخابات شود.»

رئیس جبهه اصلاحات تاکید کرد: «کاندیداهایی که دوسوم آرای جبهه اصلاحات را کسب کردند، «اسحاق جهانگیری»، «مسعود پزشکیان» و «عباس آخوندی» هستند. «حمیده زرآبادی» هم نیمی از آرا را کسب کرد.»

در انتخاب کاندیدای نهایی، معیار جبهه اصلاحات ایران، رای‌آوری است

رئیس جبهه اصلاحات تاکید کرد: «در انتخاب کاندیدای نهایی، معیار ما رای‌آوری است. کاندیداهای جبهه اصلاحات باید تمایلشان را اعلام می‌کردند و برنامه‌های جبهه را می‌پذیرفتند.»

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: شرایط ما برای حضور در انتخابات، شرایطی عقلانی و عرفی است

جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در این نشست گفت: «ما به عنوان یک جریان سیاسی و احزاب شناسنامه‌دار، کاندیداهای مشخصی داریم. این‌که اعلام جبهه اصلاحات، تایید صلاحیت یک کاندیدا را به خطر بیندازد یعنی ۵۰ درصد حق انتخاب کردن را از گروهی گرفتیم.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در ادامه گفت: «شرایط ما برای حضور در انتخابات، شرایطی عقلانی و عرفی است.  کاندیداهای جریان‌های وصل به قدرت، از ماه‌ها پیش مشخص‌اند و به دلیل سخنگوی جبهه اصلاحات ایران تهدیدات، کاندیدای ما دیرتر اعلام شد.»

امام تاکید کرد: «بنای ما مشارکت است ولی شرکت در انتخاباتی که همه جریان‌های سیاسی بتوانند مشارکت فعال داشته باشند.»

جبهه اصلاحات ایران طرفدار مشارکت حداکثری در انتخابات است اما باید لوازم آن فراهم شود

آذر منصوری گفت: «آقای خاتمی در بیانیه ۱۵ ماده‌ای گفتند آن نوع سیاست‌ورزی مرسوم با صخره ستبر رو‌به‌رو شده است. یکی از روش‌های مرسوم‌، همین حضور به هر قیمتی‌ در انتخابات است.»

رئیس جبهه اصلاحات تاکید کرد: «ما به شدت طرفدار مشارکت حداکثری در انتخابات هستیم اما باید لوازم آن فراهم شود. بدون تامین لوازم جمهوریت نمی‌توان شکاف میان حاکمیت-ملت را  ترمیم کرد.»

او افزود: «مردم حق دارند از صندوق رای ناامید شوند. ما دنبال ایجاد امید کاذب در جامعه نیستیم. نمی‌خواهیم به مردم دروغ بگوییم. قرار نیست به هر قیمت در قدرت حضور داشته باشیم. قدرت اصل است اما هدف نیست.»

منصوری تصریح کرد: «جامعه وقتی ناامید می‌شود که جریانی که به آن امید بسته تا تغییر ایجاد کند، توان ایجاد تغییر ندارد.»

رئیس جبهه اصلاحات گفت: «بنا این نبود که مشارکت ۴۰ درصدی را حماسه توصیف کنیم؛ ما مشارکت ۴۰ درصدی در کشورهای دیگر را به سخره می‌گرفتیم.»

او افزود: «نسبت جامعه با صندوق رای بسیار مهم است. در راهبرد انتخاباتی که نوشتیم، علاوه بر این بسیار برای ما مهم است که کاندیدای خودمان را داشته باشیم.»

رئیس جبهه اصلاحات در ادامه گفت: «مساله مهم برای ما این است که رفابتی بودن معنا پیدا کند. به محض تشکیل ستاد انتخابات برنامه‌های انتخاباتی را بیان می‌کنیم.»

او تاکید کرد: «آیا حاکمیت تمایل به مشارکت حداکثری دارد یا ندارد؟ اگر هدف مشارکت حداکثری است،  باید به لوازم آن پایبند باشد.»

نظر شما