شناسهٔ خبر: 67066303 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

خانواده مقاوم/ ۱۶

تمدن غربی در میانه پیشرفت علم و فروپاشی خانواده

غرب در تجربه طولانی‌ مدت خود در زمینه پیشرفت علمی، دچار فروپاشی جدی نهاد اجتماعی و خانواده خواهد شد. همین امر باعث انحطاط و فروپاشی خطرناکی خواهد شد که خطر از بین رفتن تمدن غرب را در پی خواهد داشت، امری که بسیاری از اندیشمندان، فلاسفه و جامعه شناسان غربی از آن بیمناک هستند.

صاحب‌خبر -

تمدن غربی در میانه پیشرفت علم و فروپاشی خانوادهبه گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم با تأکید بر معنویت و اخلاق به مثابه نیاز اصلی جامعه و جهت‌دهنده همه حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی و با توجه به تهاجم روزافزون دشمنان و کانون‌های ضداخلاق و معنویت به دل‌های پاک جوانان و نوجوانان و نونهالان مسئولیت خطیر نهاد‌های حاکمیتی، غیر حاکمیتی و اشخاص را برای ایفای نقش هوشمندانه و مسئولانه خود خاطرنشان کرده‌اند. در همین راستا پژوهشکده زن و خانواده، موضوع رویکرد مقاومتی به خانواده را به مثابه یک کلان‌پروژه، در برنامه راهبردی خود جای داد که برگزاری همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» یکی از آنهاست و چکیده مقالات پژوهشگران و اندیشمندان براساس محور‌های این همایش در قالب کتاب منتشر شده است.

خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت خود در راستای تقویت ارزش‌های اخلاقی در نهاد خانواده اقدام به انتشار این مقالات به صورت روزانه کرده است. در ادامه چکیده مقاله طلال عتریسی، مدیر مرکز علوم انسانی دانشگاه معارف بیروت با عنوان «تمدن غربی در میانه پیشرفت علم و فروپاشی خانواده» را با هم می‌خوانیم.

غرب خود را به عنوان الگوی پیشرفت در زمینه‌های علمی و پژوهش معرفی می‌کند. در این راستا بر دستاورد‌های خود در زمینه‌های مختلف صنعتی، پزشکی، فیزیک و مانند آن تأکید می‌کند. تراوش‌های فلسفی و فکری غربی نیز در کنار اینها باعث شده غرب به اوج تمدن بشری در طول تاریخ برسد و دیگر تمدن‌ها و ملل در مرتبه پایین‌تری از تمدن قرار گرفته‌اند. در نتیجه باید از دستاورد‌های غرب پیروی کنند تا بتوانند پله‌های ترقی را طی کنند. 

این تحول ژرف در غرب پس از آن ایجاد شد که پیشرفت علمی به معنی کنار گذاردن همه منابع معرفت دینی یا اخلاقی تلقی شد. این پیشرفت بر اصول یا ضوابط اخلاقی و ارزشی پایه‌ریزی نشد و علم خود را در خدمت اهداف بشری ندید، بلکه به ابزاری در خدمت قدرت و سلطه‌طلبی تبدیل شد. همچنین روابط اجتماعی از جمله روابط خانوادگی نیز تابع این ارزش‌های جدید(پایبند نبودن به ضوابط اخلاقی و ارزشی) شد.  

غرب در تجربه طولانی‌مدت خود در زمینه پیشرفت علمی، دچار فروپاشی جدی نهاد اجتماعی و خانواده خواهد شد. همین امر باعث انحطاط و فروپاشی خطرناکی خواهد شد که خطر از بین رفتن تمدن غرب را در پی خواهد داشت، امری که بسیاری از اندیشمندان، فلاسفه و جامعه شناسان غربی از آن بیمناک هستند.  

اما تجربه اسلامی، چه در بعد انسانی مقوله پیشرفت و چه در بعد نهاد خانواده، نگاهی کاملاً متفاوت و برخاسته از قرآن ارائه می‌کند. نگاهی که به روابط خانوادگی از زاویه اخلاقی و مهرورزی می‌نگرد. این نگرش با کارکرد نهاد خانواده در تمدن‌های بشری یعنی کانون پای‌گذاری جامعه بشری همسو و همگن است. به طوری که در این نگرش، ویژگی‌ها و شاخص‌های جامعه مهرورزانه متجلی می‌شود. جامعه‌ای که قرآن خواستار شکل‌گیری آن است و آغاز شکل‌گیری آن را از خانواده می‌داند.

می‌توان نتیجه گرفت که حفظ و پاسداری از خانواده و انسجام و ثبات ارزش‌های اخلاقی و انسانی خانواده از مهمترین مؤلفه‌های پیشرفت و ترقی تمدن بشری است و در مقابل، فروپاشی خانواده از مهمترین مؤلفه‌های فروپاشی و نابودی این تجربه تمدنی غرب است.

انتهای پیام

نظر شما