شناسهٔ خبر: 67065041 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پلیس پایتخت خبر داد:

کشف آلات موسیقی قاچاق به ارزش ۶ همت و کلاهبرداری میلیاردی با شگرد اخذ ویزا

تهران بزرگ - ایرنا - مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت در اطلاعیه‌ای از کشف و توقیف آلات موسیقی قاچاق به ارزش ۶ همت (هزار میلیارد تومان) خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت روز شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی کسب اخبار و اطلاعاتی مبنی بر نگهداری اموال قاچاق در یک انبار در محدوده باقرشهر، ماموران پلیس امنیت اقتصادی تهران به این محل مراجعه کردند.

پلیس پایتخت در اطلاعیه خود افزود: در بازرسی‌های مشخص شد که تعداد چهار سوله به محل نگهداری آلات و ادوات موسیقی تبدیل شده است که با بررسی‌های کارشناسی مشخص شد تمامی این اموال قاچاق بوده است.

در اطلاعیه پلیس تهران بزرگ آمده است: در ارزیابی اولیه تاکنون ارزش اموال مکشوفه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. اطلاعات تکمیلی متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

کلاهبرداری میلیاردی با شگرد اخذ ویزا

همچنین رییس پلیس آگاهی پایتخت از کلاهبرداری میلیاردی با شگرد اخذ ویزا خبر داد و گفت: یک متهم در این رابطه دستگیر شده است.

سردار علی ولیپور گودرزی در این خصوص اظهار کرد: با وقوع کلاهبرداری‌های سریالی از شهروندان تحت عنوان اخذ ویزای کشورهای اروپایی موضوع رسیدگی به پرونده در دستور کار تیمی زبده از کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت یک مرد جوان اهل کشور همسایه با چرب زبانی و ادعای نفوذ در سفارتخانه‌ها از شهروندان در تهران، مشهد و کرج مبلغ ۲۲ میلیارد ریال پول دریافت کرده است.

رییس پلیس آگاهی پایتخت عنوان کرد: کارآگاهان در نخستین گام با بهره‌گیری از شیوه‌های کشف نوین جرم و اقدامات اطلاعاتی گسترده مخفیگاه متهم را شناسایی کردند و پی بردند که وی قصد دارند تا با جعل مدارک بیشتر مبالغ دیگری از شهروندان دریافت کند.

وی متذکر شد: کارآگاهان پس از دریافت این سرنخ مهم با هماهنگی‌های لازم با مرجع قضایی راهی مخفیگاه موردنظر در پاسداران شدند و متهم اصلی پرونده را در یک عملیات منسجم دستگیر کردند.

سردار ولیپور گودرزی ادامه داد: متهم پس از انتقال به اداره سیزدهم پلیس آگاهی در تحقیقات ابتدایی به جرم خود مبنی بر از کلاهبرداری از شهروندان با شگرد اخذ ویزا کشورهای اروپایی و آسیایی اعتراف همچنین شکات در مواجه حضوری وی را شناسایی کردند.

وی یاداور شد: با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضایی متهم برای روشن شدن زوایای پنهان پرونده و کشف جرایم احتمالی در اختیار کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی قرار گرفتند.

کلاهبرداری ۱۰ میلیاردی با رسید ساز جعلی پایا

رئیس پلیس آگاهی پایتخت در خبری دیگر اعلام کرد: مردی که با رسید ساز جعلی پایا اقدام به کلاهبرداری می‌کرد، دستگیر شد.

وی در این باره اظهار کرد: با وقوع کلاهبرداری‌های متعدد از شهروندان تحت عنوان (رسید ساز جعلی پایا) موضوع رسیدگی به پرونده در دستور کار کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: تحقیقات ابتدایی کارآگاهان نشان می‌داد، مرد جوان حدوداً ۳۰ ساله‌ای مال باختگان را از طریق سایت خرید و فورشی اینترنتی شناسایی کرده و پس از مراجعه به محل به عنوان خریدار، کالا را رویت و با توجه به بالا بودن مبالغ اموال باشگرد چرب زبانی تاکید داشته که پول را از طریق شبا به حساب فروشندگان واریز می‌کند.

سردار ولیپور گودرزی با بیان اینکه متهم در صحنه جرم رسید جعلی به مال باختگان نشان می‌داده است، عنوان کرد: در بررسی‌های بیشتر کارآگاهان نیز مشخص شد متهم بیشتر گوشی آیفون ۱۲ و ۱۳ و۱۴، ps۵، ps۴ و اپل واچ به ارزش حدودا ۱۰میلیارد ریال کلاهبرداری کرده است.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع کارآگاهان خیلی زود وارد عمل شدند و با بهره‌گیری از روشهای علمی کشف جرم هویت متهم را شناسایی کردند که باعث شد تا مرد کلاهبردار در یک قدمی بازداشت قرار بگیرد.

به گفته سردار ولیپور گودرزی، در گام بعدی با اقدامات اطلاعاتی و پایش مستمر فضای مجازی، متهم که چند ماه متواری بود، شناسایی و دستگیر شد که البته در بررسی سوابق متهم، مشخص شد که وی با استفاده از خطوط تلفن همراه مختلف با طعمه‌های خود تماس می‌گرفته است.

رییس پلیس آگاهی پایتخت با بیان اینکه تا کنون بیش از ۲۰ نفر از مال باختگان این کلاهبردار شناسایی شده‌اند، گفت: متهم در تحقیقات ابتدایی صراحتا به جرم کلاهبرداری از شهروندان با شگرد (رسید ساز جعلی پایا) اعتراف کرد و تحقیقات تکمیلی نیز نشان داد، متهم با سوءاستفاده از اعتماد مال باختگان، خود را به عنوان خریدار معرفی می‌کرد و پس از رؤیت کالا، با توجه به بالا بودن مبالغ، اصرار به واریز وجه از طریق شبا به حساب فروشندگان داشت؛ وی در محل با استفاده از نرم‌افزاری در گوشی خود، رسید بانکی جعلی پرداخت را به مالباختگان نشان می‌داد و پس از دریافت کالا متواری می‌شد.

وی افزود: این پرونده به خوبی نشان می‌دهد که مجرمان سایبری دائماً در حال ابداع روش‌های جدیدی برای فریب قربانیان خود هستند و برای در امان ماندن از اینگونه کلاهبرداری‌ها، باید مراقب باشید و به هیچ وجه بدون اطمینان کامل از هویت طرف مقابل، اقدام به معامله یا واریز وجه نکنید.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ عنوان کرد: با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضایی متهم برای کشف جرایم احتمالی و شناسایی سایر شکات در اختیار کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

بازداشت پنج مالخر حرفه‌ای

سردار ولیپور گودرزی این را هم خبر داد که پنج مالخر گوشی‌های مسروقه شناسایی و دستگیر شدند و از مخفیگاه متهمان سه هزار و ۸۰۰ دلار آمریکا کشف شد.

وی در این خصوص اظهار کرد: با وقوع چند فقره سرقت در سطح خیابان‌های تهران با اقدامات اطلاعاتی کارآگاهان اداره هجدهم مشخص شد که سارقان پس از موبایل قاپی، گوشی‌های سرقتی را به ۵ مالخر حرفه‌ای در مرکز تهران می‌فروشند.

سردار ولیپور گودرزی افزود: بدین ترتیب شناسایی مالخران و مخفیگاه آنها در دستور کار کاراگاهان قرار گرفت و پس از تحقیقات پلیسی، مشخص شد که متهمان گوشی‌های سرقتی را از سارقان خریداری و آنها را برای فروش قطعات اوراق یا به کشور افغانستان منتقل می‌کنند.

وی عنوان کرد: کارآگاهان در گام بعدی با هماهنگی‌های لازم با مقام قضایی برای دستگیری متهمان و بازرسی از مخفیگاه‌ موردنظر وارد عمل شدند و پنج مالخر حرفه‌ای را طی عملیات های جداگانه دستگیر کردند.

سردار ولیپور گودرزی ادامه داد: در بررسی از مخفیگاه متهمان، تعداد ۲۸ دستگاه انواع گوشی مسروقه، مبلغ سه هزار و ۸۰۰ دلار آمریکا، تعداد ۱۲ فقره سریال انواع گوشی های مسروقه و مبلغ ۵۳۰ میلیون ریال پول نقد کشف شد.

رییس پلیس آگاهی پایتخت با اشاره به اینکه ۳۷ شاکی تاکنون شناسایی شده است، افزود: با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضایی متهمان برای شناسایی سایر شکات احتمالی در اختیار کارآگاهان اداره ۱۸ پلیس آگاهی قرار گرفتند.

نظر شما