شناسهٔ خبر: 67064026 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نگاهی بر حواشی یک بازی تازه؛

ضربه به شکم همستر برای پولدار شدن!/ مصائب مهارت‌هایی که نیاموختیم!

در این روزها تــب بالا ضربه زدن به شــکم یک حیوان مجازی کوچک به نام همســتر به امید پولدار شــدن در یک مدت بسیار کوتاه باز خواب و خــوراک را از مردم گرفته و درهــر کوی و برزنی صحبت از همنشــینی با همستر برای باز شدن پنجره های خوشبختی می باشــد بطوریکه طبق آمار غیر رســمی حدود یک صــد میلیون کاربــر در فضای مجازی سرگرم این کار شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شتابزدگی در پولدار شدن بدون زحمت و بسیار زودبازده از مشخصه های یک جامعه توسعه نیافته است که گهگاهی موج این خصیصه ناپسند در اینگونه جوامع به راه می افتند و سیل بسیاری از مردم را به همراه خود می کشد.
متاسفانه جامعه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در طی سال های اخیر نمونه هایی از جمله فعالیت خرد و کلان در بازار سرمایه، استخراج بیت کوین بطور قانونی و غیر قانونی، حضور شتابان و بدون آموزش های لازم در بازار مالی خارجی و ارزهای دیجیتال و... در کشور مشاهده شده است که اغلب منجر به ضرر و زیان فراوان برای مردم شده است.

ضربه به شکم همستر برای پولدار شدن!/ مصائب مهارت هایی که نیاموختیم!

در این روزها تب بالا ضربه زدن به شکم یک حیوان مجازی کوچک به نام همستر به امید پولدار شدن در یک مدت بسیار کوتاه باز خواب و خوراک را از مردم گرفته و درهر کوی و برزنی صحبت از همنشینی با همستر برای باز شدن پنجره های خوشبختی می باشد بطوریکه طبق آمار غیر رسمی حدود یک صد میلیون کاربر در فضای مجازی سرگرم این کار شده اند.

دلیل قطعی بنیادی برای رشد رمزارزهای تلگرامی وجود ندارد و هر فعال اقتصادی تحلیل اقتصادی خود را ارائه می کند، دقیقا همان اتفاقی که برای رمزارزها در ۱۲ سال پیش رخ داد، امروزه برای نات کوین و همستر کامبت در حال رخ دادن است و این نوع رمزارز در ابتدا می توانند عده ای را پولدار کنند.اما اقتصاددانان بر این باور هستند که این نوع رمزارزها را می توان یک شبه از بین برد و هیچ تضمینی برای موفقیت آنان برای سال های بعد وجود ندارد، برخی از فعالان اقتصادی اما این نظر را باور نداشته و می گویند فناوری بلاک چین در آینده جایگزین پول های کاغذی امروز بوده و نباید این فرصت را از دست داد.برخی نیز به شدت به این نوع رمزارزها بدبین بوده و می گویند؛ این رمزارزها توطئه فدرال رزرو آمریکا برای جمع کردن تورم بالا در دنیا بوده و می توان با این روش میلیاردها دالر پول را از دست مردم دنیا خارج کرده و به راحتی پودر کرد.

چرا جامعه ایران به شدت طرفدار نات کوین و همستر است؟

از سال 1396  تاکنون تعادل اقتصادی به شدت برهم خورده است، حقوق ها به میزان تورم افزایش نیافته قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است اما قیمت برخی از کالاها از میزان تورم رسمی به شدت بیشتر بوده و حتی رشدی بیشتر از افزایش نرخ دلار  را تجربه کرده است. حقوق های رسمی به قدری پایین هستند که برخی از واحدهای تولیدی و خدماتی با کمبود نیرو انسانی مواجه هستند. ساعت کار به شدت بالا بوده و انعطاف نیز در ساعت و نوع فعالیت کاری وجود ندارد.

در شرایط فعلی برخی از کالاها با دلار100 هزار تومانی نرخ گذاری شده و حباب قیمتی بالایی دارند از طرفی دیگر حقوق دریافتی اکثر جامعه کمتر از ماهی ۲۰ میلیون تومان بوده و مردم برای راه هایی برای ایجاد فضای جدید درآمدی هستند.

این روزها فضای مجازی در تسخیر یک همستر است؛ کافی ست بخواهید چند دقیقه در اینستاگرام، تلگرام یا ایکس بچرخید و به محض وارد شدن به فضای هر کدام یا تصویر یک همستر کارتونی نارنجی رنگ را می بینید و یا عده ای گوشی به دست مقابل لنز دوربین ها ایستاده اند تا به شما راز جمع کردن سکه های بیشتر را یاد بدهند؛ البته به شرط اینکه آن پست را لایک کنید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید و در نهایت دکلمه سکه را برایشان کامنت کنید!

علت این حجم از گسترش بازی همستر کامبت به آبان ۱۴۰۲ برمی گردد که نسخه اولیه نات کوین به عنوان نوعی ربات تلگرامی عرضه شد. رباتی که به کاربران اجازه می داد با ضربه زدن روی یک سکه، ارز دیجیتالی با عنوان Notcoin استخراج کنند و بعد از چند ماه که توسعه دهندگان این بازی نات کوین ها را روی بلاکچین عرضه کردند، خرید و فروش ارز نات کوین در صرافی ها آغاز شد.

ضربه به شکم همستر برای پولدار شدن!/ مصائب مهارت هایی که نیاموختیم!

موضوعی که باعث شد نات کوین خیلی زود معروف شود و راه را برای معرفی یک بازی جدیدتر باز کند. همستر کامبت از فروردین امسال معرفی شد و به مرور کاربرانی را جذب کرد تا اینکه سرانجام به واسطه تجربه نقد کردن  سکه های نات کوین در صرافی ها، این بازی هم به یکباره سر و صدای زیادی به پا کرد.

همستر کامبت یک بازی تلگرامی است که کاربر در آن می تواند فقط با ضربه زدن ساده روی صفحه گوشی خود سکه های مجازی کسب کند. سکه هایی که صرفا، احتمالا می رود که بتوان آنها را به پول واقعی تبدیل کرد چون قیمت همستر کامبت تا زمانی که این پروژه در صرافی ها تعریف نشود، مشخص نخواهد بود و حتی معلوم نیست این بازی هم به سرانجام خوش نات کوین برسد یا نه. همستر کامبت اصلا ویژگی های یک بازی را ندارد چه برسد به اینکه بخواهد سرگرم کننده باشد!

از زمانی که روی لینک بازی که دوستتان برایتان ارسال کرده بزنید، وارد فضای بازی شده و مرحله اول را با پایه ۵۰۰۰ سکه ای که همستر به شما جایزه داده و ضربه زدن روی صفحه نمایشگر شروع می کنید. همین! اما علت این حجم استقبال افراد از رباتی که حتی نمی توان نام بازی را به آن اطلاق کرد چیست؟ آنهم وقتی حتی ذره ای از ماهیت کاری که می کنند خبر ندارند و صرفا ضربه می زنند که از غافله عقب نمانند و بعد این توجیح را می آورند که ربات که از ما اطلاعات شخصی نگرفت، تازه تلگرام بهش تیک آبی هم داد. قرار هم نیست هزینه ای بکنیم.

پس ضربه می زنیم، خدا رو چه دیدی شاید پولشم گرفتیم!« با این وجود همچنان چند ابهام بزرگ درباره این بازی وجود دارد؛ نخست آنکه ابعاد دسترسی های این بازی به اطلاعات شخصی افراد هنوز کامال مشخص نیست.

ثانیا اصلا معلوم نیست در آینده این سکه ها به پول تبدیل می شوند یا خیر؟ در نهایت آیا همستر کامبت امکان پشتیبانی حضور این تعداد کاربر را دارد؟ سوالی که 17 خرداد ماه تا بامداد از ظهر روز پنجشنبه جمعه و لحظه نگارش این گزارش، لحظه به لحظه پررنگ تر شد، چرا که در تمام طول این مدت تلاش بازیکنان برای ورود به همستر کامبت با خطا مواجه می شد. مصائب مهارت هایی که نیاموختیم!

در همین زمینه محمد رحیمی - جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به رونق استفاده از بازی kombat Hamster، گفت: در اینجا با دو مقوله فرهنگی -اجتماعی مواجه هستیم که به نظر می رسد  در مورد هیچکدام سواد و دانش لازم وجود ندارد؛ یکی از این مقوله ها رسانه و دیگری درآمدزایی است. سواد رسانه ای دانشی است که همه ما در هر لحظه از زندگی روزمره به آن نیاز داریم چراکه زندگی ما با رسانه ها پیوند خورده است. زندگی انسان امروزی درگیر پیام های مختلف حقیقی و مجازی رسانه هاست و این پیام ها زندگی ما را تغییر می دهند. سواد مالی نیز یک مهارت شخصی است که به کارگیری آن در زندگی این شانس را به ما می دهد تا شرایط مالی بهتری داشته باشیم.

وی که با ایسنا گفتگو میکرد افزود: اما در اینکه چرا در روزهای اخیر موج گسترده ای از مردم به سمت بازی همستر کامبت می روند و آن را تبلیغ می کنند به این دلیل است که ما نه در حوزه رسانه و نه در حوزه درآمدزایی، دانش لازم را فرانگرفته ایم و به راحتی فریب تبلیغات رسانه ای را می خوریم. نمونه ای از این عدم آگاهی کافی را درمورد بورس و ارز دیجیتال دیدیم که بسیاری از شهروندان بدون آگاهی و اطلاع لازم سرمایه خود را وارد این محیط مالی کردند و ضرر و زیان بسیاری هم متحمل شدند. این جامعه شناس افزود: زمانی که فرد ترس از دست دادن فرصت سودآوری و  جاماندن از بقیه را دارد، منطق و تحلیل خود را کنار گذاشته و در مواقع حساس، به صورت توده ای عمل کرده و فقط با روند بازار پیش می روند. رقابتی که این روزها شاهد آن هستیم نه یک گروه خاص، بلکه همه گروه های اجتماعی را درگیر خود کرده است و به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده است.

ضربه به شکم همستر برای پولدار شدن!/ مصائب مهارت هایی که نیاموختیم!

این گرایش جمعی که عمدتا خودانگیخته، هیجانی و پیش بینی ناپذیر می شود به این دلیل است که گاهی اوقات، انسان ها رفتارهایی انجام می دهند تا بتوانند نزدیکی خود را با اجتماع بیشتر حس کنند. در نات کوین هیچ ارزش افزوده ای وجود ندارد همچنین مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره وری اتاق بازرگانی تهران در این باره به ایلنا گفت: به یقین نات کوین قابل اعتماد نیست و هیچ گاه نمی توان مبتنی بر چنین ابزاری درآمدزایی کرد.

وی افزود: در پس این گونه پدیده ها سوءاستفاده هایی نهفته است که بعدها ظهور و بروز پیدا می کند، بنابراین این مسیر برای دستیابی به ارزهای دیجیتال به هیچ وجه توصیه نمی شود. نوربخش ادامه داد: ارزهای دیجیتال پدیده های معتبری هستند که امکان معامله و استخراج دارند اما نات کوین روش دستیابی و معامله ارزهای دیجیتال نیست و ثمره ای جز کالهبرداری و اتلاف زمان کاربر ندارد و تا کنون یک نمونه موفق در دنیا برای دستیابی به ثروت از این مسیر دیده نشده است.

در همین رابطه رضا قربانی، نائب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره وری اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا شرحی از ماهیت نات کوین ارائه کرد و توضیح داد: در نات کوین با موضوع توزیع توکن روبه رو هستیم و در مورد توکن ها این پرسش مطرح است که تا چه اندازه ارزشمند هستند و البته ارزشمند بودن آنها به این معنا نیست که چه قیمتی دارند زیرا آدم ها یک کالا یا خدمت بی ارزش را هم با قیمت بالا هم معامله می کنند اما این فعل بر ارزش کالایی بی ارزش نمی افزاید.

وی افزود: در نات کوین باید دید که ارزش افزوده این پروژه چقدر است و چه خدمتی را ارائه می دهد و این موضوع است که آن را ارزشمند می کند وگرنه ضمن اینکه این پروژه رمز ارز برتر شده و یا به پولدار شدن شماری انجامیده باشد سبب ارزشمندی آن نمی شود.

 

نظر شما