شناسهٔ خبر: 67063270 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مطالعه ۱۰۲ حوضه آبخیز خراسان شمالی انجام شد

بجنورد-ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: این استان ۳۴۶ حوضه آبخیز دارد که تاکنون مطالعات ۱۰۲ حوضه انجام شد.

صاحب‌خبر -

حسین فردی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: عملیات آبخیزداری اکنون در ۸۱ حوضه به مساحت ۴۶۸ هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان با هدف کنترل سیلاب در دست اجرا است.

وی با تاکید بر اینکه باران بهترین آب از نظر کیفیت را دارد افزود: بخش عمده‌ای از روان آب‌ها به دلیل عدم مدیریت خارج می‌شود که اجرای عملیات آبخیزداری سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه نگه داشت آب است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: اجرای طرح های آبخیزداری مطالبه اصلی روستاییان این خطه محسوب می شود چرا که اثرات آبخیزداری را به خوبی در کنترل سیل، تقویت منابع آب و نقشی که در معیشت دارد را درک کرده‌اند.

تصویب ۵۴۰ میلیارد ریال برای حوضه سد شیرین دره

وی با اشاره به اجرای طرح های آبخیزداری در حوضه سد شیرین دره مانه و سملقان ادامه داد: ۵۴۰ میلیارد ریال در سفر دولت به استان جهت اجرای این طرح مصوب شد که این خود روند کار را شتاب و سرعت می بخشد.

فردی گفت: خراسان شمالی نیاز به اجرای یک میلیون و ۹۳۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری دارد که مطالعات آن در بخش های مختلف خاک، رسوب، سیل و مباحث اقتصادی و اجتماعی در سطح یک میلیون هکتار انجام شده است.

سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد در محدوده شهرستان مانه قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین سدهای خراسان شمالی است که بر روی رودخانه شیرین دره، یکی از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی با دارا بودن یک میلیون نفر جمعیت که ۴۴ درصد آن در روستاها زندگی می کنند از جمله استان هایی است که هر سال با مخاطراتی مانند سیل مواجه است.

نظر شما