شناسهٔ خبر: 67063060 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نگاهی به اجرای طرح‌های مسکن در کرمان؛ واگذاری بالای زمین در مقابل ارائه ناچیز تسهیلات

شهر کرمان سهم ۳۵ درصدی از طرح نهضت ملی مسکن و طرج جوانی جمعیت در استان دارد و با وجود واگذاری زمین در اقصی نقاط شهر، از تسهیلات ساخت مسکن به واجدان شرایط خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، استان کرمان پهناورترین استان ایران به مرکزیت کلان‌شهر کرمان است که بیش از ۳۵ درصد آنچه در طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت استان وجود دارد، مربوط به شهرستان کرمان است و بنا به آمار اعلام شده از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان، قریب به ۲۴ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن و حدود سه هزار نفر در طرح جوانی جمعیت شهر کرمان و بالغ بر دو هزار و ۶۰۰ نفر در طرح نهضت ملی مسکن و نزدیک به چهار هزار نفر در طرح جوانی جمعیت در سایر شهرستان‌ها تأیید نهایی شده‌اند.

موضوع واگذاری زمین و پیگیری امور مربوط به ساخت مسکن در شهر کرمان به قدری مهم بود که فرماندار کرمان برای پیگیری و ارائه گزارش دستگاه‌های مربوطه اقدام به تشکیل جلسه شورای اداری کرد و از مدیران کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن خواست آخرین جزئیات مربوطه را اعلام و برای رفع موانع و مشکلات پیش‌رو چاره‌اندیشی کنند.

تأمین زمین در شهرهای ماهان، محی‌آباد، باغین و جوپار انجام شده است

رضا حافظی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در این نشست با بیان اینکه بحث تأمین زمین در شهرستان کرمان موضوع بسیار مهمی است، اظهار کرد: در طرح جوانی جمعیت مکلف هستیم براساس قانون، زمین را برای جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر شهر کرمان و شهرهای اطراف کرمان و شهرهایی که والدین فرزند به دنیا آمده‌اند، تأمین کنیم که درخواست تمام والدین عمدتاً شهرهای شهرستان کرمان بود و تعداد اندکی در شهرستان‌های مجاور متقاضی بودند.

وی با بیان اینکه در شهرهای ماهان، محی‌آباد، باغین و جوپار برای طرح‌های جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن تأمین زمین انجام شده است، افزود: سه فاز در شهر ماهان شامل ۱۰ هکتار برای طرح نهضت ملی مسکن، ۱۱ هکتار برای طرح جوانی جمعیت، و فاز اول سرریز کرمان در نظر گرفته شده است و ۱۲۷ هکتار هم الحاق شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تصریح کرد: در حال تهیه طرح‌های آماده‌سازی هستیم و با همکاری بنیاد مسکن آماده سازی اراضی شهر ماهان را انجام خواهیم داد که آنچه در شهر ماهان مربوط به طرح جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن نیاز است، برطرف می‌کند و قسمتی از سرریز جوانی جمعیت کرمان را هم در این اراضی می‌توانیم پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه در مورد اراضی محی‌آباد به ترتیب ۴۰ و ۴۷ هکتار زمین اختصاص یافته و واگذاری‌ها و قرعه کشی‌ها در چند ماه گذشته انجام شده است و یک قطعه زمین ۸۰ هکتاری دیگر در حال بررسی برای الحاق است، گفت: اگر موقوفات را با مساعدت ارگان‌ها بتوانیم بیاوریم و مشارکت کنند، تقریباً می‌توان گفت دغدغه دولت برای تأمین زمین برای مردم و دغدغه مردم برای آغاز ساخت و ساز در زمین‌ها را می‌توانیم برطرف کنیم.

حافظی ادامه داد: شرایط استان کرمان به خاطر نوع ساختار زندگی به خصوص در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر همچنان به صورت تک واحدی و ویلایی است که همین موضوع تأمین زمین را به شکلی می‌برد که مجبور شویم اراضی زیادی را در این حوزه‌ها تحت تملک الحاق انجام دهیم و طرح‌هایمان را پیاده‌سازی کنیم.

اگر افتتاح حساب بانکی و تأمین زیرساخت‌ها اجرا شود، مردم هم دلگرم می‌شوند

وی افزود: نیازمند هستیم که زمین‌های مستعد و مناسبی را بیاوریم که بار شهرها و مدیریت شهری را افزایش ندهیم، چون هر چه شهرها گسترده‌تر شود، ارائه خدمات شهری و هزینه‌های آن به مراتب افزایش پیدا می‌کند؛ باید طوری مدیریت کنیم که ساختارهای شهری در زمین‌ها حتی‌المقدور وجود داشته باشد که هزینه‌های جانبی تحمیل نشود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به اینکه در شهر کرمان دو قطعه زمین در داخل محدوده وجود داشت که با تغییر کاربری، ۱۸۰ هکتار در محله شهید همت و ۵۸ هکتار در شمال دانشکده کشاورزی برای طرح‌های نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نظر گرفته شده است، گفت: ۱۴۱ و ۲۰ هکتار هم در مجاورت دانشکده کشاورزی اضافه شد که در حال الحاق به محدوده شهر هستند و مجموعاً ۳۰۰ هکتار اراضی الحاق شده است که نیمی از تقاضای شهر کرمان را پوشش می‌دهد.

وی بیان کرد: طبق مصوبات جلسات قبل، مقرر شد تعداد طبقات در شهر کرمان پایین بیاید و مردم در ساخت مشارکت کنند و باید میزان تأمین زمین را با کمک دستگاه‌هایی که باید استعلامات را پاسخ بدهند، افزایش دهیم، در موضوع تسهیلات بانکی و افتتاح حساب در بانک‌های عامل طرح نهضت ملی مسکن، در حال حاضر به واسطه مشکلاتی که برای بانک‌ها ایجاد شده و هزینه زیادی در طرح‌ها داشتند، تراز منفی ایجاد شده است و هیچ بانکی حساب بانکی باز نمی‌کند و بالطبع آن معرفی افراد به پروژه‌ها هم امکان‌پذیر نیست.

حافظی ادامه داد: در شهر کرمان قریب به ۱۰ هزار واحد زمین را برای متصل کردن افراد به اراضی داریم اما چون حساب بانکی افتتاح نشده است، امکان اتصال مردم به پروژه‌ها وجود ندارد، ساخت شروع شده و خاکبرداری‌ها و مراحل ابتدایی فونداسیون هم انجام می‌شود اما برای صدور پروانه ساختمانی نیاز به حساب بانکی است و زیرساخت‌ها هم باید درست شود که اگر دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل آب، برق و فاضلاب در سایت‌ها اجرا شوند، مردم هم دلگرم می‌شوند و با سرعت ساخت‌وساز را انجام می‌دهند.

سختگیری در ارائه تسهیلات به مردم در کرمان بیشتر است

مهدی محمدی مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان هم در این جلسه با بیان اینکه بیش از یک سوم عملکرد نهضت ملی استان کرمان در گرو اجرایی شدن طرح در شهرستان کرمان است، اظهار کرد: با توجه به جلسات مستمر، دستگاه‌های استعلام شونده باید همکاری کنند؛ تا وقتی نگاه سختگیرانه باشد، هر چند آب منطقه‌ای تغییر نگرش داده است و بازدید مجدد می‌شود، اما زمان را از دست می‌دهیم و استعلامات باید در کوتاه‌ترین زمان انجام و مصوبات اجرا شود.

وی افزود: در صورت انجام مقدمات، ما به تعداد زیادی از واجدان شرایط می‌توانیم در روستاها زمین ۹۹ ساله رایگان، وام کم بهره ۳۵۰ میلیونی پنج درصد با بازپرداخت ۲۰ ساله بدهیم که بهترین مشوق برای مردم است، با وجود سختگیری بانک‌ها که وام آن‌چنانی به مردم ندادند، مردم مشارکت دارند و کار ساخت‌وساز را شروع کردند و با آورده خودشان به مرحله اسکلت و سقف می‌رسانند که لازم است این قضیه پیگیری شود زیرا در کرمان سختگیری‌ها بیشتر است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان خاطرنشان کرد: نیاز است جلسه‌ای با بانک مرکزی داشته باشیم تا نگاه ویژه‌ای به استان شود، ما واگذاری را انجام می‌دهیم اما بدون وام میسر نمی‌شود و نارضایتی مردم مضاعف می‌شود؛ اگر استعلامات با وفاق و تعامل بیشتری به نتیجه برسد، ان‌شاءالله می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

بخشداران، شهرداران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند تا نهضت ملی مسکن به نتیجه برسد

علی بابایی فرماندار کرمان در ادامه با بیان اینکه تعهد ما برای مسکن ۴۸ هزار نفر در شهرستان کرمان بوده است که متقاضیان ۷۹ هزار نفر بوده و استقبال خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: واجدان شرایط ۲۴ هزار نفر بوده‌اند و تا الان برای نیمی از آن‌ها فکر کرده‌ایم؛ یعنی برای ۱۲ هزار نفر مشخص شده است و از ۴۸ هزار نفر، هشت هزار نفر مربوط به بنیاد مسکن بوده که تا امروز واگذاری به بیش از هزار نفر واگذاری انجام گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه همه بخشداران، شهرداران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی موظفند پاسخگو باشند و مدیران مرتبط هم تلاش کنند و دست به دست هم بدهند تا طرح نهضت ملی مسکن به نتیجه برسد، افزود: بخشداران پیگیری کنند تا طرح نهضت ملی مسکن است به نقطه مثبت و مؤثری برسد.

فرماندار کرمان تصریح کرد: جلسات مستمر هفتگی را ادامه می‌دهیم تا در موارد مربوطه تجدیدنظر و نواقص را برطرف کنیم؛ استمرار بر پیگیری توسط همه دستگاه‌ها به خصوص نمایندگان شهرستان‌ها است و باید بتوانیم گزارش خوبی داشته باشیم. بخشی از مشکلات مربوط به بانک‌ها ملی و بخشی از آن استانی است و باید در جلسات پیگیری کنیم و به نتیجه برسانیم.

کرمان رتبه آخر بحث مسکن را در کشور دارد

در ادامه شهباز حسن پور از نمایندگان مردم شهرستان‌های کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با خداقوت به مدیران برای بحث مسکن، اظهار کرد: مردم امروز هیچ احساس آرامشی نسبت به مسکن ندارند؛ یک کارگر یا حقوق ناچیز سرپناه می‌خواهد؛ همه ادارات باید به کمک اداره راه و شهرسازی بیایند.

وی با بیان اینکه این مسئولیت همه‌گیر و همگانی است و جهاد مقدسی است که باید همه کمک کنند، افزود: کرمان در بحث مسکن در کشور رتبه آخر است، شاید در آمارها و الحاق موضوع به گونه دیگری باشد اما ملموس این است که از آخر اول هستیم، از همه مدیران استدعا دارم پای کار بیایند و هیچ بخشداری نباشد که به روز پیگیری نکند تا خود مسئولان پای کار نروند، مسئله حل نمی‌شود.

نیازمندی‌های مردم منطقه را در واگذاری‌ها مدنظر قرار دهید

مجید دوستعلی دیگر نماینده مردم شهرستان‌های کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: موضوعات معیشت، مسکن و اشتغال در کشور باید حل شود، مسئله‌ای که مردم با آن درگیرند و عامل نارضایتی مردم هم همین است و حل شدنی هم هستند. در بحث واگذاری زمین و الحاقات رعایت حق و حقوق مردم منطقه را در نظر بگیرید و مسائل فرهنگی و هنجارهای مناطق را مدنظر قرار دهید.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی افزود: مردم قابل توجیه‌اند و اگر حرف دقیق و حق را بشنوند، قانع می‌شوند. نیازمندی‌های مردم منطقه را باید در آینده در نظر داشته باشید و به فرد اطمینان بدهید که حقش ضایع نمی‌شود، کاری نکنید که دمل چرکینی ایجاد کنیم و زمین را واگذار کنیم که هیچ چیز نداشته باشد، نه آب، نه برق، نه کوچه که بعد از چند سال خودش می‌شود مسئله‌ای که آیندگان باید آن را جمع کنند.

نظر شما