شناسهٔ خبر: 67062179 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

انتقادات و افشاگری های پائز بعد از اخراج از تیم ملی والیبال و تایید دخالت ها!

سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران مصاحبه تندی علیه فدراسیون انجام داد و از سیاست های مدیران آن انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

ورزشی جماران و به نقل از میزان؛ در شرایطی که تیم ملی والیبال ایران با قبول ۷ باخت متوالی در میانه لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ در انتهای جدول جا خوش کرده است، بالاخره صبر رئیس فدراسیون تحت فشار فضای مجازی و انتقادات به سر آمد (و شاید مشاورانش که موضع آن‌ها در شرایط بحرانی بیشتر مقصر تراشی برای پاک کردن صورت مسئله است) و در اقدامی ناگهانی مائوریسیو موتا پائز، سرمربی برزیلی-فرانسوی تیم ملی را برکنار کرد تا شکست ۳ بر ۲ مقابل بلغارستان تاوان سختی برای سرمربی ۶۱ ساله تیم ملی داشته باشد.

المپیک پاریس برای ورزش‌های تیمی ایران اصلاً خوش یمن نبوده و خبری از تیم‌های ملی والیبال، بسکتبال، فوتبال و هندبال ایران در المپیک ۲۰۲۴ نخواهد بود، اما نباید از یاد برد که همین سودای سومین حضور در المپیک باعث برکناری ۲ مربی ایرانی و خارجی در عرض یک سال شد.

پس از برکناری پائز از هدایت تیم ملی والیبال ایران،میزان با این مربی ۶۱ ساله برزیلی-فرانسوی درباره نزدیک به ۴۵ روز حضورش به عنوان سرمربی ایران صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانید:

*در ابتدا لطفاً کمی درباره عملکرد تیم ملی در این ۷ بازی بگویید؟ آیا انتظار این عملکرد را داشتید یا تصور می‌کردید بهتر نتیجه بگیریم؟

پیش از پاسخ فنی به این سوال نباید از یاد برد که هدایت تیم ملی والیبال ایران در آخرین مرحله از یک چرخه انتخابی ۳ ساله برای صعود به المپیک پاریس به من سپرده شد و این در شرایطی بود که در ۲ سال و نیم قبلی و با نتایج ضعیف کسب شده، من در حالی تیم را تحویل گرفتیم که جایگاه ایران در رنکینگ جهانی سقوط کرده و عملاً شانس بسیار کمی برای راهیابی به المپیک داشتیم.

در این برهه سخت و فشرده، ما فقط ۴ هفته زمان داشتیم تا پروژه جدید فدراسیون که شامل پروژه تغییر نسل و همچنین صعود به المپیک بود را آغاز کنیم که با یک حساب و کتاب ساده می‌توان متوجه عدم تناسب زمان در اختیار و اهداف شد.

البته که هر مربی، بازیکن و تیمی به دنبال ارائه بهترین عملکردشان در رویداد‌های مهمی مانند لیگ ملت‌ها، المپیک و ... هستند، اما برای رسیدن به موفقیت‌های مستمر باید تمام امکانات و ابزار‌ها در کنار هم باشند تا یک سیستم نتیجه مطلوب را بگیرد. 

به نظرم در شرایط فعلی فدراسیون والیبال ایران آمادگی لازم برای انجام تغییرات و پوست‌اندازی را باتوجه به نگرش و اهدافش ندارد و آن‌ها نتوانسته‌اند در این سال‌ها بازیکنان متولد ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ (۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳) را وارد بدنه تیم ملی بزرگسال کنند.

*پس از ۷ باخت و با تصمیم رئیس فدراسیون والیبال اخراج شدید، آیا تصور این رفتار را داشتید؟

به شدت در مورد این نوع رفتار احتمالی به من هشدار داده شده بود، اما به شخصه سعی کردم باور کنم که شرایط و افراد می‌توانند در موقعیت‌های مختلف متفاوت باشند، اما متأسفانه در نهایت اینگونه نبود و همان هشدار‌ها به حقیقت پیوست.

البته همه در دنیای والیبال می‌دانند گاهی عدم صداقت و منفعت‌طلبی برخی افراد نزدیک در تیم می‌تواند چگونه مشکل درست کند، اما برخی مسائل از دستم خارج بود.

*می‌دانم که شما با برخی چالش‌ها پیش از آمدنتان به ایران درخصوص انتخاب دستیاران ایرانی روبرو بودید؛ آیا این اختلافات و به ویژه اختلاف نظر در انتخاب پیمان اکبری را تایید می‌کنید؟

تأیید می‌کنم، اما نه اختلافی که مد نظر شماست. من از ابتدای همکاری‌ام با فدراسیون سعی کردم به تصمیم‌گیران در فدراسیون بفهمانم که ساختن یک تیم منسجم نیازمند داشتن کادرفنی و دستیاران قابل اعتماد است، در واقع باید اعضای فنی دیدگاه و ارزش‌های مشترکی داشته باشند نه آن که هر فردی در کادرفنی برای هدف خاصی تلاش کند.

برای انتخاب دستیار ایرانی خودم با توجه به اطلاعاتی که کسب کرده بودم و شناخت به وجود آمده حتی نام چند مربی ایرانی را به صورت رسمی پیشنهاد دادم، اما متأسفانه مورد موافقت شخص رئیس فدراسیون قرار نگرفت و گزینه فدراسیون همان مربی ایرانی بود و پافشاری آن‌ها روی همان فرد کاملاً مشهود بود.

*آیا حضور برخی دستیاران ایرانی خللی در کار شما وارد کرد؟ زیرا هم‌اکنون همان دستیار به عنوان سرمربی جایگزین شما شده است.

نکته مهم در خصوص این موضوع مربوط به من نیست و زیان عمده‌ای به شخص من وارد نشد. در واقع اثرات این نوع نگرش‌ها فقط سردرگمی، اردو، تمرینات، بازی‌ها و آشوب در داخل تیم است که ذهن بازیکنان را مشوش می‌کند و نتیجه‌ای جز شکست نمی‌تواند داشته باشد. این یک جنبه بسیار مهم است، زیرا برای افزایش اعتماد به نفس، حس همدلی و فداکاری بازیکنان نباید جایی برای خلل در ایجاد ارتباطات و تحریف استراتژی‌ها باشد.

*آیا از عملکرد بازیکنان انتقاد دارید و مشکلی با بازیکنان داشتید؟ به نظرتان مشکل اصلی تیم ایران فنی و مربوط به بازیکنان است یا از فدراسیون؟

مشکل والیبال ایران به خاطر ضعف بازیکن نیست، زیرا ایران بازیکنان مستعد زیادی دارد که در همین مدت کوتاه با اکثرشان رابطه قوی و دوستانه‌ای برقرار کردم. بازیکنان ایرانی مانند هر تیم دیگری در جهان به یک برنامه قوی و ساختاریافته نیاز دارند. اشتیاق و تعهد من هم بیش از ۱۰۰ درصد بود و بازیکنان شاهد این موضوع بودند.

*آیا کاپیتان با شما همکاری می‌کرد؟

میلاد عبادی‌پور بازیکن بزرگ و شناخته‌شده‌ای است و سعی می‌کند تمام تلاش خود را برای موفقیت تیم انجام دهد. رابطه خوبی داشتیم، اما قطعاً درک رفتار بازیکنان با همدیگر و اعتماد هم‌تیمی‌ها به کاپیتان به زمان نیاز داشت. 

*آیا اختلافی با مسئولان فدراسیون و یا سرپرست تیم داشتید؟

اختلاف که نه، اما قطعاً در برخی موارد نظرات متفاوتی داشتیم. اختلاف‌ها باید به سازندگی تیم ختم بشود، اما متأسفانه مشکل اصلی مسئولان فدراسیون این بود که به جای بررسی دلایل عدم موفقیت همیشه دنبال مقصر هستند. با این نگرش نه‌ تنها پیشرفتی حاصل نخواهد شد بلکه فقط صورت مسئله را پاک می‌کنند و مشکلات ریشه‌یابی نمی‌شوند و هیچ چیز تغییر نخواهد کرد.

*شنیدیم که درباره شرایط پرواز‌ها و حتی اردوی ژاپن با شما هماهنگی نکردند؟

از روز اول حضورم در تیم ملی همه چیز را ترتیب دادم تا بهترین آمادگی برای بازیکنان انجام شود. اردوی برزیل و همچنین ژاپن را ترتیب دادم، زیرا دوستان زیادی در این دو کشور دارم و در این‌موارد با فدراسیون هماهنگ بودیم.

*درمورد اتفاقی که برای وحید مرادی، نایب رییس فدراسیون در فرودگاه دبی رخ داد، توضیحی دارید؟

برای من غیرممکن است که توضیح دهم در آنجا چه اتفاقی افتاد، زیرا چیزی در این مورد نمی‌دانم. فقط می‌توانم بگویم که متأسفم و امیدوارم مشکلی برای مرادی پیش نیامده باشد.

*در آخر آینده والیبال ایران را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

والیبال ایران پتانسیل بالایی برای بزرگ شدن و نوشتن فصل جدیدی در تاریخ والیبال جهان دارد، اما برای رسیدن به چنین موفقیتی به چشم‌انداز، استراتژی و فرمانده منسجم نیاز دارد.

برد سخت نیست، آنچه سخت است آنست که همیشه در اوج بمانید. احترام به کشور باید از هر چیزی مهمتر باشد. این طرز فکر باید در مسیر‌های خوبی قرار گیرد، زیرا همه تیم‌ها در روند تکامل هستند و ایران نمی‌تواند از این پیشرفت‌ها عقب بماند.

سرمربی آینده هر کسی که باشد باید آزادی انتخاب داشته باشد و در مورد هر چیز مربوط به تیم ملی آزادانه و به دور از فشار تصمیم بگیرد.

 

 

در پایان و پس از مطالعه مصاحبه سرمربی تیم ملی والیبال و رفتار‌های فدراسیون والیبال می‌توان اینگونه برداشت کرد که رییس فدراسیون والیبال با همفکری دوستان کارنابلدش با برکناری سرمربی جدید تیم ملی آن هم پس از ۷ بازی به جای روبرو شدن با مشکلات و فرار از انتقادات، دم دستی‌ترین کار ممکن یعنی اخراج سرمربی را در دستور کارش قرار داد؛ آن هم در حالیکه تیم ملی عملاً شانسی برای المپیکی شدن ندارد و معلوم نیست اخراج پائز و جایگزینی پیمان اکبری چه دردی را دوا خواهد کرد.

جالب آنکه این مصاحبه نشان می‌دهد پائز تا چه میزان از دخالت‌های دستیاران ایرانی‌اش دلخور بوده و جالب‌تر اینکه هماهنگی اردو‌های برزیل و ژاپن از سوی شخص پائز نشان از ضعف برنامه‌ریزی فدراسیون دارد، زیرا هیچ جای دنیا مرسوم نیست که سرمربی دنبال پیدا کردن محل اردو برای تیم ملی باشد.

 

نظر شما