شناسهٔ خبر: 67060880 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

میان مست عشق و ملت عشق فرق بسیار است

یک منتقد سینما گفت: ساخت فیلم تاریخی، سازنده کار کشته می‌خواهد زیرا اثر تاریخی به یادگار میماند وآیندگان در مورد آن نظر خواهند داد.

صاحب‌خبر -

مهسان فراست منتقد سینما تلویزیون درباره فیلم سینمایی مست عشق بیان کرد: ‌با احترام به جناب حسن فتحی و مسعود فراستی می‌گویم که کتاب ملت عشق نوشته نویسنده چیره دست ترکی خانم الیف شافاک و چکیده ذهن نویسنده آن است. فیلم مست عشق هم چکیده ذهن کارگردان آن است اما میان حسن فتحی وخانم الیف شافاک فرق بسیار است.

وی ادامه‌داد: حال شاید بپرسید چرا؟ به جرات می‌توان گفت زمانی که خانم شافاک تصمیم به نوشتن ملت عشق کردند مطمئنا چندین سال وقت خود را صرف تحقیق وتفحص در مورد شاعر بزرگ مولانا و زندگی شمس کردند. پس جناب فراستی واقعیت زندگی مولانا از کتاب ملت عشق می‌تواند واقعی‌تر باشد پس در نتیجه می‌توان‌گفت جناب فراستی اگر کتاب ملت عشق را خوانده باشند چنین موضوعی از ایشان بسیار بعید است.

مهسان فراست بیان کرد: زمانی که خبر آمد حسن فتحی قرار است فیلم سینمایی به نام «مست عشق» را در ترکیه مقابل دوربین ببرد، به دوستانم گفتم اثر قابل توجهی نخواهد شد. وقتی فیلم در ایران اکران شد، در روزهای اول رکوردها را جابه جا کرد، ابتدا فکر کردم قضاوت درستی نداشته ام؛ اما هنگامیکه در سالن سینما به تماشای این اثر نشستم متوجه شدم اغلب تماشاگران به جای واکنش نشان دادن به صحنه‌هایی که مولانا و شمس در آن حضور دارند، نسبت به دیدن بازیگران ترکی که پیش از این در سریال‌های ضعیف حضور داشتند به تماشای مست عشق نشسته بودند و به وجد می آمدند!

این منتقد تاکید کرد: ضعف پررنگ فیلمنامه، پراکندگی صحنه ها و نداشتن داستانی منسجم به وضوح در مست عشق به چشم می‌خورد. تاکیدم بر روی بازی‌های بسیار ضعیف بازیگران است که کمتر کسی می‌تواند بگوید نادرست است.

ضعف طراحی صحنه و لباس  «مست عشق» آشکار است

وی افزود: طراحی صحنه و لباس از مهم ترین فاکتورهای موفقیت فیلم‌های تاریخی است، زیرا مخاطب با دیدن آنها وارد فضای قدیمی و سنتی می‌شود و اگر چنین موردی حرفه ای نباشد، تماشاگران با اثر ارتباط موثری برقرار نمی‌کنند و شکست فیلم را به دنبال دارد. از این رو در صحنه‌های «مست عشق» ضعف طراحی صحنه و لباس به شدت به چشم آمد و این موضوع مرا آزار داد و یاد یک سریال سخیف تاریخی ترکیه ای انداخت!

وی بیان کرد: مجید میرفخرایی که از شاخص ترین طراح های صحنه و لباس کشور است، در یادداشتی طراحی صحنه و لباس «مست عشق» را ضعیف توصیف کرد و مانند نظر بنده آن را شبیه طراحی صحنه و لباس سریال ترکیه‌ای دانسته که خود دارای ضعف های شدید بود!

فروش« مست عشق» افت پیدا کرد

مهسان فراست عنوان کرد: در آخرین آمار فروش منتشر شده، فروش «مست عشق» به شدت افت پیدا کرده است که این فروش نشان‌دهنده این است که تماشای اولیه فیلم نزد مخاطبان فروکش کرده و این اثر دیگر برای آنان جذاب نیست.

وی افزود: حسن فتحی یک سریال ساز متبحر است. کارگردانی است که به صحنه های کشدار در مجموعه های تلویزیونی و پلتفرم ها عادت کرده و هنوز نتوانسته خود را از آن فضا رهایی بخشد. وی در سریال هایی که ساخته، هرچند برخی از آن‌ها با استقبال روبرو شده اند؛ اما زمان های مرده در آن‌ها بسیار دیده می شود، مانند «پهلوانان نمی میرند»،«شب دهم» و... . حسن فتحی با وجود توانای‌هایی که در سریال سازی دارد، در ساخت فیلم های سینمایی موفق نبوده است. این ادعا را آثار معدودی که در عرصه سینما ساخته است آشکارا اثبات می‌کند. معتقدم ساخت فیلم تاریخی، سازنده کار کشته می‌خواهد؛ چون اثر تاریخی به یادگار میماند وآیندگان در مورد آن نظر خواهند داد.

خبرنگار: زهرا بالاور 

برچسب‌ها:

نظر شما