شناسهٔ خبر: 67060718 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نظری: فدراسیون تنیس روی میز در سهمیه تیمی المپیک کوتاهی کرد

دبیر اسبق فدراسیون تنیس روی میز انتقاداتی به عملکرد مسئولان فعلی این رشته ورزشی مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

محمود نظری دبیر اسبق فدراسیون تنیس روی میز درباره وضعیت این رشته ورزشی برای المپیک  ۲۰۲۴ اظهار کرد: در واقع تیم ملی تنیس روی میز ۲ سهمیه در آسیای میانه گرفته است و همان سهمیه که ما به طور سنتی از آسیای میانه می‌گرفتیم. البته دوره قبل نتوانستیم سهمیه بگیریم. نوشاد عالمیان هم در رنکینگ جهانی که آخرخرداد ما اعلام می‌شود سهمیه می‌گیرد و ۳ سهمیه برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گیریم. ما در سال ۲۰۱۶ هم همین تعداد سهمیه المپیک را در مسابقات هنگ کنگ گرفتیم و یک سهمیه در بخش بانوان و ۲ سهمیه در بخش آقایان گرفتیم. آن موقع فدراسیونی که مستقر هست، ۳، ۴ ماه بود که مستقر شده بود و عملا ۳ سهمیه المپیک ریو را نمی‌شود به نام آنها گذاشت. اکنون هم بازیکنانی همانند نوشاد و نیما عالمیان و خانم ندا شهسواری سهمیه المپیک گرفتند، ساخته و پرداخته فدراسیون قبل هستند و چهره‌های جدیدی نبودند.

او افزود: عملا ما در بخش انفرادی تنیس روی میز پیشرفتی نداشتیم در صورتی که می‌توانستیم با توجه به درخشش بانوان ۲ سهمیه در بخش خانم‌ها بگیریم و یا از همه مهمتر سهمیه رنکینگ تیمی هست که ما ۲ دوره هست که سهمیه المپیک را از دست می‌دهیم. در همین دوره هم با ۱۲۰ اختلاف امتیاز با هند سهمیه تیمی را از دست دادیم. همچنین چند ماه پیش نوشاد عالمیان به مسابقات عربستان رفته بود و ۲۲۵ امتیاز گرفته است. اگر ما در یک سال گذشته مثل کشور هند برنامه ریزی می‌کردیم و نیما و نوشاد عالمیان و امیر حسین هدایی را به یکی، ۲ تورنمنت بیشتر می‌فرستادیم، اکنون ۱۲۰ امتیاز می‌گرفتیم و سهمیه تیمی را برای اولین بار کسب می‌کردیم که کوتاهی فدراسیون تنیس روی میز و عدم شناختش در اطلاع از امتیاز گیری و موارد این چنینی باعث شد که ما این فرصت طلایی را از دست بدهیم. اکنون هم فدراسیون تنیس روی میز مانور تبلیغاتی بر روی ۳ سهمیه انفرادی المپیک می‌کند در حالی که ۸ سال پیش هم همین ۳ سهمیه را گرفته بودیم و پیشرفتی از لحاظ کمی نیست. شاید از لحاظ کیفی در رنکینگ بالا بروند.  

نظری تصریح کرد: باید این کوتاهی از سوی فدراسیون تنیس روی میز توسط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک یررسی شود که تاکنون این کار را نکردند که چطور تیم ملی تنیس روی میز سهمیه تیمی را به دست نیاورد.

او بیان کرد: اعتراضات زیادی شده است و به وزات ورزش این اعتراض‌ها را مطرح کردیم وبحث انتخابات هیئت‌های استانی هست که متاسفانه فدراسیون تنیس روی میز به این مسئله ورود کرده است و در انتخابات هیئت استان‌ها دخالت می‌کند و ۹۰ درصد اعضای هیئت‌های استان‌ها شخصیت حقیقی قابل احترامی دارند، اما دست نشانده فدراسیون تنیس روی میز هستند. بازرس بی طرفی باید وزارت ورزش انتخاب کند. در واقع مسئولان فدراسیون تنیس روی میز ۲ دوره انتخابات برای ریاستشان را گارانتی کردند. وقتی کسی در ۲ دوره کاندید نمی‌شود و با یک کاندیدا انتخابات برگزار می‌شود این موضوع نشان می‌دهد که از قبل همه چیز مشخص و معلوم است. پشتوانه سازی را در نظر بگیرید که ما یک تیم جوانان پسر در سال ۲۰۱۸ داشتیم که برای بار اول مدال برنز تیمی آسیا گرفتیم و از سال ۲۰۱۸ تاکنون تکرار نشده است. ما بعد از ۶ سال نتوانستیم آن مدال را تکرار کنیم. آن تیم جوان کجاست. آن تیم بعدا مقام هفتم جوانان جهان را کسب کرد و امیر عباس عباسی یکی از بازیکنان اصلی جوانان بود که او به علت بی توجهی خارج از کشور زندگی می‌کند و برای کشور مالت در مسابقات بین المللی شرکت می‌کند و این برای کشورمان زشت است که جوانی که روی آن سرمایه گذاری کردیم و مدال آور است و اکنون حدود ۲۳ سال سنش است و آینده دار محسوب می‌شود، نتوانستیم مورد حمایت قرار بدهیم.

نظری بیان کرد:  فدراسیون تنیس روی میز با نگاه تک محوری بر روی بازیکنان خاص باعث شده پشتوانه‌ها رها شوند. امیر احمدیان که آن هم برنز جوانان آسیا را دارد و از بازیکنان اصلی و امتیاز آور آن دوره بود و مقام هفتم جوانان جهان را در ۲۰۱۸ استرالیا کسب کرد، او بعد از اینکه یکی، ۲ دوره فدراسیون تنیس روی میز مسابقات انتخابی را به صورت انتصابی برگزار کرد، این جوان در سن ۱۶، ۱۷ سالگی که عضو تیم ملی بزرگسالان هم بود دیگر به مسابقات انتخابی نیامد و یکسال در خارج از کشور زندگی می‌کند و در هیچ مسابقه بین المللی هم شرکت نکرده است. به نظرم تهدیدی هست که متاسفانه این سرمایه را از دست بدهیم. این مسائل را باید وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و ارگان‌های نظارتی بررسی کنند. بحث توپ تنیس روی میز را انحصاری کردند و توپی را برای استفاده اجباری می‌کنند که قیمت این توپ ۳ برابر مبلغ توپ‌های بین المللی هست و هزنیه انجام بازی را برای جوانان گران کردند. در صورتی که فدراسیون باید سیاستش این باشد که هزینه انجام این ورزش را را کم‌تر کند به جای اینکه هزینه اش را بیشتر کند. اکنون توپی به کشور وارد شده که انحصارش در دست فدراسیون است به نام استک که این توپ در مسابقات بین المللی اصلا استفاده نمی‌شود و ۳ برابر قیمتش نسبت به توپ‌های بین المللی بیشتر است. همه اینها نیاز به بررسی دارد.

 نظری  بیان کرد: بحث دیگر در مورد خزانه دار فدراسیون تنیس روی میز است. با تمام احترامی که برای خزانه دار فدراسیون قائل هستم، اما ایشان کارمند هواپیمایی هما هستند و همزمان در خزانه داری فدراسیون تنیس روی میز هم حضور دارند. پشتوانه‌های تیم ملی ما خالی است و اگر نوشاد و نیما عالمیان کنار بکشند ما جوان‌هایی مثل عباسی، امیری، موسوی، آرین غفاری و بسیاری از این قهرمانان را نتوانستیم حمایت کنیم که در مسابقات رنکینگ‌ها شرکت کنند و از لحاظ کیفی توانشان  و رتبه شان را بالا ببرند. نگاه تک بعدی به تنیس روی میز در آینده حتما به ضرر ما تمام می‌شود. در سال‌های اخیر به بانوان توجهی نداشتیم و بانوان ما در همان رنکینگ‌های گذشته قرار دارند و جوان‌های خوبی مثل پریسا حاجیلو، شیما صفایی، مریم فرهی، فاطمه جمالی فر، غزاله ملاطلب و جوانان دیگر مثل الینا رحیمی ورزشکارانی هستند که در تیم ملی بزرگسالان هستند و در بین ۸ تیم برتر تیم بزرگسالان حضور دارند، اما فدراسیون باید در این ۷، ۸ سال برای ارتقای رنکینگ این ورزشکاران برنامه ریزی می‌کرد، اما متاسفانه فدراسیون تنیس روی میز تمرکزش را معطوف به یکی، ۲ نفر کرده است و به آن ۲ نفر هم رسیدگی نمی‌کند. نیما و نوشاد عالمیان و امیر حسین هدایی برای شرکت در خیلی از مسابقات بین المللی با هزینه خود می‌روند و به پشتوانه‌ها اصلا توجه نمی‌شود و اینها خطراتی هست که تنیس روی میز را تهدید می‌کند. کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان و خسروی وفا رئیس کمیته ملی المپیک باید بیشتر به مسئله از دست دادن سهمیه تیمی توجه کنند که مسئله مهمی است که کوتاهی فدراسیون با عدد و رقم کاملا مشخص است و توجه و بررسی نمی‌شود. فدراسیون تنیس روی میز این کمبود‌ها را با تبلیغات رسانه‌ای تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 

نظر شما