شناسهٔ خبر: 67060575 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

معرفی آخوندی، پزشکیان و جهانگیری به عنوان گزینه های جبهه اصلاحات چه معنایی دارد

مقدمه چینی برای مشارکت مشروط؟

صاحب‌خبر -


در شرایطی که 20 روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر باقی نمانده است، تحرکات جریانات سیاسی برای رسیدن به صندلی پاستور به اوج خود رسیده و علاوه بر افراد شاخص که تمام توان خود را برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری یا زمینه‌سازی برای حضور در مناصب بلندپایه حکومتی بسیج کرده‌اند، جریانات سیاسی نیز عزم خود را جزم کرده‌اند تا بیشترین اثرگذاری در فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور چهاردهم را داشته باشند.در این میان اصلاح‌طلبان که در انتخابات اسفند 1402 و تنها چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری از صندوق رأی عبور کرده بودند و حتی رئیس این جبهه و رئیس دولت اصلاحات نیز از رأی دادن امتناع کرده بود، حالا در معرفی نامزدهای خود پیشتاز هستند.
 
میدان‌داری رادیکال‌ها
محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق و رئیس دولت اصلاحات، پیامی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم منتشر کرد و با اعلام شروطی، گفت در صورتی‌ که نامزد مورد حمایت جبهه اصلاحات رد صلاحیت شود، در انتخابات شرکت نمی‌کند. روز چهارشنبه ۱۶ خرداد نیز متن بیانیه خاتمی منتشر شد که در آن با «راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات» اعلام موافقت کرد و گفت اگر پیشنهاد جبهه محقق شود، در انتخابات شرکت می‌کند. یک هفته پیش از این بیانیه و در دهم خرداد، جبهه اصلاحات شروط ٩گانه خود را برای مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر و اعلام کرد نامزد یا نامزدهای اختصاصی خود را به زودی انتخاب و نامشان را پیش از پایان بررسی صلاحیت‌ها، اعلام عمومی می‌کند. این جبهه مشارکتش را در انتخابات، منوط به تأیید صلاحیت «حداقل یکی از نامزدهای اختصاصی» کرد.
 
اعلام نامزدهای نهایی اصلاح‌طلبان
در انتخابات اخیر که رادیکال‌های حاکم بر جبهه اصلاحات، عمل‌گراها را تا حد انشعاب پیش بردند و بر روزنه‌گشایان تاختند، حالا گویا مشی دیگری را در پیش گرفته و به دنبال ارتباط با بدنه اجتماعی از دست رفته خود برای رسیدن به قدرت هستند. در این راستا در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌های متعددی از چهره‌هایی که نامزد خواهند شد به گوش می‌رسید و در نهایت تعدادی از افراد صاحب‌نام این جریان به آوردگاه چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمدند. در این شرایط و در هفته‌های منتهی به انتخابات، شاهد اعلام نظر جبهه اصلاحات ایران به ریاست آذر منصوری که هم‌زمان دبیرکلی حزب اتحاد ملت یعنی بال رادیکال اصلاح‌طلبان را نیز برعهده دارد، بودیم. جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در رشته توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس ( توئیتر سابق) نوشت: «در  نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران به ترتیب الفبا، آقایان  عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و اسحاق جهانگیری حائز دوسوم آرا به‌عنوان کاندیداهای معرفی شده از سوی این حزب شدند.»  وی افزود: «خانم حمیده زرآبادی حائز بیش از نصف آرای مجمع عمومی شد.» امام در پایان نوشت: «نامزد نهایی جبهه اصلاحات متعاقبا از بین همین افراد انتخاب می‌شود.» با اعلام گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات به نظر می‌رسد با تأیید هر کدام از سوی شورای نگهبان، آنها دیگر بهانه‌ای برای قهر با صندوق نخواهند داشت و باید در امتداد عمل‌گرایان در انتخابات گذشته خود را برای یک رقابت سنگین آن هم در شرایطی که بخش عظیمی از بدنه اجتماعی خود را از دست داده‌اند، آماده کنند. گرچه طیف رادیکال آماده است تا در صورت عدم تایید این نامزدها فضا را برای کنار کشیدن از رقابت انتخاباتی مهیا کند و مقابل روزنه گشایان بایستد.

نظر شما