شناسهٔ خبر: 67058078 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل ناتو: اوکراین حق دارد به خاک روسیه حمله کند

تهران-ایرنا- تنش‌ها بین مسکو و غرب درباره حمایت تسلیحاتی واشنگتن و متحدانش از کی‌یف در حالی تشدید شده است که دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) از حملات اوکراین به خاک روسیه دفاع کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از رویترز، «ینس استولتنبرگ» روز جمعه در دیدار از سوئد به خبرنگاران گفت: این حق اوکراین است که بر اساس حقوق بین الملل، در دفاع از خود، به اهداف نظامی در روسیه حمله کند.

در شرایطی که روسیه، گسترش ناتو به شرق را یکی از دلایل انجام عملیات نظامی در شرق اوکراین اعلام کرد، دبیر کل ناتو گفت: اوکراین هرگز تهدیدی برای روسیه نبوده است و این روسیه بود که این جنگ را آغاز کرد.

وی افزود: تردیدی وجود ندارد که اوکراین حق دارد به اهدافی در قلمرو روسیه حمله کند.

به گزارش ایرنا، «دیمیتری مدودف» رئیس جمهوری سابق روسیه به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به خاک روسیه، هشدار داد که این مجوز می‌تواند به دلیلی برای شروع جنگ با اعضای ناتو تبدیل شود.

وی امروز جمعه اعلام کرد که مسکو هر گونه استفاده اوکراین از سلاح‌های دوربرد را تحت کنترل نیروهای ناتو در نظر می‌گیرد.

معاون شورای امنیت روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو همه پرسنل نظامی و تجهیزات غرب در اوکراین یا ورای مرزهای آن را در صورت دخالت آنها در حمله به خاک روسیه، نابود خواهد کرد.

معاون شورای امنیت روسیه که هشدارهای مکرری را در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای توسط مسکو در صورت بروز جنگ گسترده داده است، تصریح کرد: روسیه زمانی که در مورد احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی علیه اوکراین صحبت می‌کند، بلوف نمی‌زند.

وی همچنین افزود که جنگ روسیه با اوکراین می‌تواند به یک جنگ تمام عیار منجر شود.

مدودف تصریح کرد که درگیری مسکو با غرب بر اساس بدترین سناریو در حال توسعه است و «هیچ کس نمی تواند گسترش آن را تا آخرین مرحله رد کند.»

کشورهای غربی به تازگی به اوکراین برای حمله به خاک روسیه با تسلیحات آنها چراغ سبز نشان داده اند. ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو که اعلام کرد: زمان اجازه به اوکراین برای حمله به روسیه با تسلیحات غربی فرا رسیده است.

همچنین نشریه پولیتیکو گزارش داد که کاخ سفید به طور محرمانه به اوکراین اجازه استفاده از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه را داده است.

نظر شما