شناسهٔ خبر: 67057406 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

بایدن از زلنسکی عذرخواهی کرد

جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا روز جمعه از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به دلیل تاخیر در تخصیص بودجه واشنگتن برای اوکراین به دلیل مخالفت جمهوری خواهان عذرخواهی کرد، اما قول داد کاخ سفید "کاملا" از کی یف حمایت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، تارنمای آمریکایی هیل روز جمعه به وقت محلی گزارش داد: بایدن با زلنسکی در نرماندی، جایی که رهبران جهان برای جشن گرفتن هشتادمین سالگرد پیروزی گرد هم آمده اند، دیدار کرد. رئیس جمهور آمریکا در این دیدار از بسته کمکی ۲۲۵ میلیون دلاری دیگر به اوکراین رونمایی کرد.

بایدن گفت: «من به خاطر هفته ها که نمی دانستم چه بودجه ای تصویب می شود عذرخواهی می کنم زیرا ما در گرفتن لایحه ای که باید تصویب می کردیم و پول در آن بود مشکل داشتیم. برخی از اعضای بسیار محافظه کار ما از آن جلوگیری کرده بودند. اما بالاخره آن را انجام دادیم.»

رئیس جمهور آمریکا افزود: «ما هنوز حمایت می کنیم. به صورت کامل حمایت می کنیم.»

مجلس نمایندگان آمریکا در آوریل سال جاری میلادی (۲۰۲۴)  سرانجام لایحه بیش از۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد که روسیه در واکنش به تصویب این لایحه گفته بود  این کمک‌ها باعث ویرانی بیشتر اوکراین خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در گفتگو با نشریه آمریکایی تایم درباره جنگ روسیه و اوکراین نیز در پاسخ به اینکه آیا پیشنهاد روسیه برای پایان جنگ، بهترین گزینه است، مدعی شد: «خیر، بهترین نیست. اول از اینکه ارتش روسیه متزلزل شده است. دوم اینکه ناتو بطور قابل توجهی قوی‌تر از زمانی شده که من ریاست‌جمهوری را آغاز کردم. با همه اینها به نظرم ناتو قوی‌ترین ائتلاف در تاریخ جهان است. علاوه بر اینها، نباید فراموش کنیم که موفقیت روسیه در میدان نبرد چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت.»

بایدن درباره  صلح مدنظر آمریکا در اوکراین  گفت: «صلح باید اینگونه  باشد و اطمینان حاصل شود که روسیه هرگز اوکراین را اشغال نمی‌کند. عضویت اوکراین در روند صلح مطرح نیست، فقط این مساله مهم است. اگر اجازه دهیم اوکراین از دست برود، شاهد سقوط لهستان و دیگر کشورهای هم‌ مرز با روسیه خواهیم بود.»

اظهارات بایدن در حالی است «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به برتری روسیه اذعان کرده و معتقد است که نباید قدرت مسکو را دست کم گرفت.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: «ناتو به سمت جنگ با روسیه پیش نمی‌رود» و اقدامات لازم را برای اوکراین «ضروری» دانست.

 جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما