شناسهٔ خبر: 67954870 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات ونزوئلا؛ از وقوع ناآرامی‌ها تا تنش‌های دیپلماتیک

تهران- ایرنا- پیروزی ادعایی مخالفان دولت ونزوئلا در برابر اعلام پیروزی رسمی «نیکلاس مادورو»، به اعتراض‌های خیابانی و درگیری با نیروهای پلیس و تنش‌های دیپلماتیک این کشور منجر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دیروز دوشنبه (۲۹ ژوئیه/هشتم مرداد) یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، نیکلاس مادورو به عنوان رئیس‌جمهوری شش سال آینده این کشور معرفی شد و در مقابل، اپوزیسیون که به ادموندو گونزالس امید بسته بودند، نه تنها از به رسمیت شناختن نتایج سر باز زدند بلکه گونزالس را «رئیس‌جمهوری منتخب» خواندند.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا بامداد دوشنبه نیکلاس مادورو را با ۵۱.۲ درصد آرا در مقابل ادموندو گونزالس اوروتیا با ۴۴.۲ درصد به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد. مادورو از پیروزی خود دفاع کرد و مخالفان به رهبری ماریا کورینا ماچادو نتیجه را رد کردند و مدعی شدند گونزالس ۷۳.۲ درصد آرا را کسب کرده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از دولت مادورو خواست آرا را «با شفافیت کامل» بشمارد و از مردم ونزوئلا به خاطر عزمشان برای شرکت مسالمت‌آمیز در انتخابات ریاست جمهوری این کشور قدردانی کرد.

آمریکا، شیلی و آرژانتین نتایج انتخابات را زیر سوال بردند. نیکاراگوئه، روسیه، چین، ایران، کوبا، هندوراس و بولیوی پیروزی مادورو را تبریک گفتند. برزیل و مکزیک اعلام کردند که تا زمان انتشار جزئیات نتایج و جدول تفکیکی آرا منتظر می‌مانند.

آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اوروگوئه در بیانیه مشترکی «خواستار بازنگری کامل در نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل انتخاباتی» شدند و ونزوئلا در واکنش به «اقدامات مداخله‌جویانه» هفت کشور آمریکای لاتین اعلام کرد که دیپلمات‌های خود را از این کشورها خارج می‌کند.

پاناما روابط دیپلماتیک با ونزوئلا را تعلیق کرد و وزرات حمل‌ونقل ونزوئلا پروازهای تجاری به مقصد و از مبدا پاناما و جمهوری دومینیکن را متوقف کرد.

دولت کلمبیا از مردم ونزوئلا، رهبران سیاسی و مقام‌های آن خواست تا «خشونت را رد کنند، صلح را حفظ کنند، گفت‌وگوی شفاف و تضمین‌کننده میان همه بخش‌ها را در اولویت قرار دهند» تا به «توافق‌های نهادی و دموکراتیک در مواجهه با وضعیت انتخاباتی کنونی» دست یابند.

ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا، اظهارات نایب بوکله رئیس‌جمهوری السالوادور که انتخابات ونزوئلا را «تقلب» خوانده بود، محکوم کرد.

در همین حال، در روز دوشنبه در مناطق مختلف این کشور اعتراض‌هایی علیه نتایج انتخابات گزارش شده است. به گزارش ال پائیس، اعتراض‌ها در برخی مناطق کاراکاس، پایتخت ونزوئلا با واکنش نیروهای پلیس مواجه شده و طی این درگیری‌ها ۴۶ نفر بازداشت و دو نفر جان خود را از دست داده‌اند.

نیکلاس مادورو افشا کرد که اپوزیسیون افراطی طرحی را برای نادیده گرفتن نتایج انتخابات در «یک ضدانقلاب خشن، فاشیستی و جنایتکار» در نظر گرفته بود که شامل مجموعه ای از تظاهرات خشونت‌آمیز در مناطق مختلف کشور است.

مادورو، اقدامات خشونت‌آمیز را به عنوان بخشی از تلاش برای کودتا در این کشور توسط جریان مخالفان راست افراطی محکوم کرد.

در همین حال، مقام‌های این کشور آمریکای جنوبی برای جشن گرفتن نتیجه انتخابات و «دفاع از صلح جمهوری» خواستار راهپیمایی های بزرگ برای امروز سه‌شنبه شده‌اند.

ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا، اقدامات معترضان مخالف را محکوم کرد و مخالفان را به «نادیده گرفتن اراده مردمی»، «سوزاندن وسایل نقلیه کارگران «و «تیراندازی به بیگناهان»، «تخریب اتوبوس‌ها» متهم کرد. وی در صفحه ایکس خود نوشت: این افراد غیردموکراتیک‌ترین مردم جهان هستند، آن‌ها فاشیست هستند.

کاخ سفید گزارش داد، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا امروز سه شنبه با لولا داسیلوا همتای برزیلی خود درباره وضعیت ونزوئلا پس از انتخابات یکشنبه گذشته گفت‌وگوی تلفنی خواهد داشت.

فردی نانیز وزیر ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا در حساب کاربری ایکس خود از سوزاندن بیمارستانی در کاراکاس توسط به اصطلاح «کوماندیتوها» انتقاد کرد. او گفت: حتی در جنگ‌ها هم چنین اتفاقی نمی‌افتد! شخصیت فاشیستی این مردم مشهود است. ونزوئلا صلح می‌خواهد و صلح خواهد بود، اما با عدالت.

پاتریسیا ویِگاس مارین مدیر کانال تلویزیونی Telesur مستقر در کاراکاس گفت که حملات سایبری علیه تارنمای اسپانیایی زبان این رسانه صورت گرفته و این رویداد را به ناآرامی در این کشور مرتبط دانست.

وی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این وضعیت بخشی از همان خط وقایعی است که علیه نهادهای دولتی ونزوئلا رخ داده است. دموکرات‌های دروغین چهره خود را نشان می‌دهند.

نظر شما