شناسهٔ خبر: 67055315 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش مشرق از آخرین تحولات سرزمین‌های اشغالی/ روز ۲۳۶

هر روز که می‌گذرد، احتمال استرداد زنده اسرای اسرائیلی از غزه کاهش می‌یابد/ تلاش مخالفان نتانیاهو برای ارائه طرحی به منظور انحلال کنست و برگزاری انتخابات زود هنگام/ مخالفت بورل با تروریستی اعلام شدن سازمان آنروا/ استفاده نظامیان رژیم صهیونیستی از مدرن ترین تسلیحات برای کشتار با مردم فلسطین + عکس و فیلم

روزنامه هاآرتص به نقل از یک مسئول آمریکایی بیان کرد که هر روز که می‌گذرد، احتمال استرداد زنده اسرای اسرائیلی از غزه کاهش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق - جنبش حماس بیانیه‌ای در ارتباط با مذاکرات غیرمستقیم با رژیم اسرائیل صادر و در آن تصریح کرد که حاضر است در صورت توقف جنگ، توافق جامعی در صورت تبادل اسرا انجام دهد.

در این بیانیه آمده است: مقاومت اسلامی فلسطین در تمامی دورهای قبلی مذاکرات غیرمستقیم، به تلاش‌های میانجی‌ها انعطاف و نظر مثبت نشان داد که منجر به موافقت با پیشنهاد برادران میانجی در ششم ماه مه شد.

حماس تأکید کرد: اشغالگران از این مذاکرات به عنوان پوششی برای ادامه تجاوزات و کشتار مردم فلسطین استفاده کردند و با حمله به شهر رفح و اشغال گذرگاه آن، به موضع مثبت ما پاسخ دادند و ملاحظاتی ارائه کردند که منجر به اخلال در مسیر تلاش‌های واسطه‌ها شد.

مقاومت اسلامی فلسطین افزود: جنبش حماس و سایر گروه‌های فلسطینی هرگز موافق ادامه مذاکرات در سایه تجاوز، کشتار، محاصره، گرسنگی دادن و نسل کشی مردم ما، نیستند و حاضر نخواهند شد بخشی از این سیاست باشند.

حماس خاطر نشان کرد: ما امروز موضع صریح خود را به واسطه‌ها اعلام کردیم که اگر دشمن اشغالگر از جنگ و حملات به مردم ما در غزه دست بردارد، ما برای دستیابی به یک توافق کامل که شامل یک توافق تبادل جامع اسرا باشد، آماده هستیم.

در رابطه با وضعیت داخلی رژیم صهیونیست، اختلافات روزافزون میان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با کابینه نتانیاهو در سایه جنگ غزه همچنان ادامه دارد؛ به طوری که حزب متبوع بنی گانتس که خود عضو کابینه جنگ است، درصدد انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی برای کنار زدن نتانیاهو از قدرت است.

در همین راستا، حزب «اردوگاه دولت» تحت ریاست بنی گانتس وزیر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که پیشنهاد برگزاری رای گیری برای انحلال کنست در تلاش جهت برگزاری انتخابات زودهنگام را دارد.

ابن روزنامه صهیونیستی نوشت: احتمالا حزب اردوگاه دولت تا زمانی که اکثریت آرا موافق را پیش‌بینی نکند، این طرح پیشنهادی را در کنست به رای گیری نخواهد گذاشت به دلیل اینکه طرحی که در کنست مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و رد می شود تا شش ماه بعد نمی توانند دوباره مطرح شوند.

حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این موضوع گفت: «اسرائیل در زمان جنگ به وحدت نیاز دارد».

تحولات سرزمین های اشغالی - دویست و سی و ششمین روز جنگ در غزه

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته ۵ جنایت دیگر را در نوار غزه مرتکب شده است. این وزارتخانه افزود که در این حملات ۵۳ فلسطینی به شهادت رسیده و ۳۵۷ نفر هم زخمی شدند. وزارت بهداشت غزه تاکید کرد که شمار شهدای جنگ علیه غزه تا این لحظه به ۳۶۲۲۴ نفر و شمار مجروحان نیز به ۸۱۷۷۷ نفر رسیده است.

ریک پیپرکورن نماینده سازمان بهداشت جهانی در اراضی فلسطین اشغالی اعلام کرد شرایط در نوار غزه به شدت فاجعه‌بار است. این مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی گفت: این سازمان حمله روز یکشنبه به چادرهای آوارگان در منطقه رفح را به شدت محکوم کرده و این حاکی از فقدان منطقه امن در نوار غزه است.

پیپرکورن ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی خواستار بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود کمک‌های بشردوستانه به ویژه کمک‌های پزشکی است. هم اکنون ۶۰ کامیون کمک‌های این سازمان در شهر العریش مصر در آمادگی کامل برای ورود به نوار غزه وجود دارد.

مخالفت بورل با تروریستی اعلام شدن سازمان امداد رسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا)

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تروریستی اعلام شدن سازمان امداد رسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) مخالفت کرد، اقدامی که توسط کنست رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار گرفته و پیش نویس قانونی در این خصوص را به تصویب رسانده و همزمان تحریکات این رژیم علیه این سازمان بین المللی ادامه دارد.

بورل در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با لازارینی (دبیرکل سازمان آنروا) دیدار کردم، هیچ کلمه‌ای برای توصیف اوضاع غزه وجود ندارد، هر روز انسان‌های زیادی می‌میرند، مردم تنها زندگی خود را از دست نمی‌دهند بلکه امید و همبستگی اجتماعی آنان نیز در حال نابودن شدن است، پایان دادن به این مصیبت که وجدان و انسانیت ما را آزار می‌دهد ضروری است.

هر روز که می‌گذرد، احتمال استرداد زنده اسرای اسرائیلی از غزه کاهش می‌یابد/ تلاش مخالفان نتانیاهو برای ارائه طرحی به منظور انحلال کنست و برگزاری انتخابات زود هنگام/ مخالفت بورل با تروریستی اعلام شدن سازمان آنروا/ استفاده نظامیان رژیم صهیونیستی از مدرن ترین تسلیحات برای کشتار با مردم فلسطین + عکس و فیلم ویرانی به جا مانده از حمله اسرائیلی ها به مرکز درمانی آنروا

جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که در تمامی دوره‌های قبلی مذاکرات غیرمستقیم تا موافقت با طرح پیشنهادی واسطه‌ها در ششم می گذشته با تلاش‌های واسطه‌ها تعاملی مثبت داشته و از خود نرمش نشان داده است.

این جنبش در بیانیه‌ای افزود: اما دشمن صهیونیستی از این مذاکرات به عنوان پوششی برای ادامه تجاوزات و کشتار ملت فلسطین استفاده کرد و در برابر موضع مثبت ما، به رفح حمله کرد و گذرگاه رفح را اشغال کرد و ملاحظاتی در مورد طرح پیشنهادی ارائه داد که به تعطیلی تلاش‌های واسطه‌ها منجر شد.

هر روز که می‌گذرد، احتمال استرداد زنده اسرای اسرائیلی از غزه کاهش می‌یابد/ تلاش مخالفان نتانیاهو برای ارائه طرحی به منظور انحلال کنست و برگزاری انتخابات زود هنگام/ مخالفت بورل با تروریستی اعلام شدن سازمان آنروا/ استفاده نظامیان رژیم صهیونیستی از مدرن ترین تسلیحات برای کشتار با مردم فلسطین + عکس و فیلم شماره شهدای غزه از 36000 نفر عبور کرد

در این بیانیه آمده است که جنبش حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی هرگز اجازه نخواهند داد با ادامه مذاکرات در سایه تداوم جنگ، قتل و کشتارها، محاصره، گرسنگی و نسل‌کشی ملت فلسطین در غزه بخشی از این سیاست دشمن باشند.

استفاده نظامیان رژیم صهیونیستی از مدرن ترین تسلیحات برای کشتار با مردم فلسطین/ یک مسئول آمریکایی: هر روز که می‌گذرد، احتمال استرداد زنده اسرای اسرائیلی از غزه کاهش می‌یابد

نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان تجاوز بی وقفه اش علیه باریکه غزه از مدرن ترین فناوری ها استفاده می کنند که ربات های دارای قابلیت کنترل از راه دور که برای اجرای مامویت های نظامی مختلف مانند شناسایی، تصویربرداری، جستجو و انفجار استفاده می شوند، از جمله آنها هستند. ارتش صهیونیستی در جریان تجاوز اخیر به اردوگاه جبالیا به شکل گسترده ای از این ربات های انفجاری استفاده کرد؛ به ویژه در جاهایی که به خاطر شدت مقاومت امکان ورود به آنجا را نداشت و به همین خاطر تلاش کرد از این ربات ها برای وارد کردن بیشترین حجم تخریب ها بدون به خطر انداختن جان نظامیان خود استفاده کند.

حمله صهیونیست‌ها به اردوگاه رفح

مجاهدان گردان‌های قسام گروهی ۵ نفره از نیروهای پیاده ارتش رژیم صهیونیستی را در شرق محله التنور در شهر رفح با بمب ضدنفر "قفّاز" هدف قرار دادند که طی آن این نیروها کشته و زخمی شدند. مجاهدان قسام در عملیاتی دیگر ۳ نظامی اسرائیلی را در مجاورت شهرداری الشوکه در شهر رفح مستقیما با راکت ضدنفر هدف قرار دادند.

مجاهدان قسام در عملیاتی دیگر یک بمب "تلویزیونیه" را در میان گروهی از نظامیان اسرائیلی روی یک دستگاه تانک در بیت لاهیا در شمال نوار غزه منفجر کردند که طی آن این نیروها کشته و زخمی شدند. قسام همچنین اعلام کرد که سه تانک مرکاوای اسرائیلی را در اردوگاه یبنا در شهر رفح با راکت ضد زره یاسین ۱۰۵ هدف قرار داده است.

لحظه شکار نظامیان و انهدام ادوات ارتش اسرائیل

رامی عبده رئیس دیده‌بان حقوق بشر اورپا – مدیترانه اعلام کرد این نهاد بین المللی بیش از ۶۰ حمله هوایی رژیم صهیونیستی به رفح در ۴۸ ساعت گذشته و پس از رای دادگاه لاهه برای توقف فوری عملیات نظامی علیه این منطقه را به ثبت رسانده است. علاوه بر آن ده‌ها حمله پوپخانه‌ای و تیراندازی در مناطق حضور نیروهای صهیونیست نیز به ثبت رسیده است. عبده در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: ما در برابر صحنه‌هایی مکرر از بی توجهی اسرائیل به سازوکارهایی هستیم که تضمین کننده حقوق بشر است که احکام دادگاه لاهه در صدر آنها قرار دارد اما اسرائیل بر عدم اجرای آنها و ادامه خونریزی اصرار دارد.

حزب الله نیروهای اشغالگر اسرائیلی را در محوطه پایگاه "عداثر" هدف حمله راکتی قرار داده و تلفاتی قطعی به اشغالگران وارد کرد. این سازمان در عملیاتی دیگر نیروهای اشغالگر را در پایگاه "جل العلام" نیز هدف حمله راکتی قرار داد. حزب الله همچنین اعلام کرد که پایگاه الرمثا در بلندی‌های اشغالی کفرشوبا را هدف حمله موشکی قرار داده و تلفاتی قطعی به صهیونیست‌ها وارد کرده است.

حملات راکتی به سرزمین های اشغالی

روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از یک مسئول آمریکایی بیان کرد که "اسرائیل" نمی‌تواند ۷ ماه دیگر برای رسیدن به توافق مبادله اسرا با حماس منتظر بماند. این مسئول آمریکایی تاکید کرد هر روز که می‌گذرد، احتمال استرداد زنده اسرای اسرائیلی از غزه کاهش می‌یابد.

تلاش مخالفان نتانیاهو برای ارائه طرحی به منظور انحلال کنست و برگزاری انتخابات زود هنگام

منابع عبری زبان اعلام کردند حزب "اردوگاه دولت" به رهبری بنی گانتز درصدد ارائه طرحی برای انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه اکتبر آینده است.

امیر یارون رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه اعلام کرد هزینه جنگ غزه تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵۰ میلیارد شِکل (حدود ۷۰ میلیارد دلار ) خواهد رسید و نمی‌توان برای تامین هزینه‌های امنیتی چک سفید امضا صادر کرد.

هر روز که می‌گذرد، احتمال استرداد زنده اسرای اسرائیلی از غزه کاهش می‌یابد/ تلاش مخالفان نتانیاهو برای ارائه طرحی به منظور انحلال کنست و برگزاری انتخابات زود هنگام/ مخالفت بورل با تروریستی اعلام شدن سازمان آنروا/ استفاده نظامیان رژیم صهیونیستی از مدرن ترین تسلیحات برای کشتار با مردم فلسطین + عکس و فیلم ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو

یارون در جریان کنفرانس «اقتصاد اسرائیل پس از ۷ اکتبر» اعلام کرد اینها برآوردهای مالی هستند که تاثیرات این جنگ بر بودجه‌های دولتی را مورد بررسی قرار داده و بیانگر از دست رفتن ۴۰ میلیارد شِکل (حدودا ۱۰.۷ میلیارد دلار) از درآمدهای مالیاتی و هزینه‌های جنگی انجام شده مانند حقوق نیروهای احتیاط و خرید مهمات و کمک‌های غیرنظامی است.

حماس: هدف آمریکا از اسکله شناور فریب افکار عمومی جهانیان درباره کمک های انسان دوستانه است

یک رهبر جنبش مقاومت اسلامی «حماس» اظهار داشت که هدف آمریکا از اسکله شناور فریب افکار عمومی جهانیان درباره کمک های انسان دوستانه است و از سوی دیگر، از طریق این اسکله سعی در سرپوش گذاشتن بر روی حمایت تسلیحاتی خود از رژیم صهیونیستی را دارد.

این رهبر حماس خاطر نشان کرد که به خاطر تداوم محاصره غزه، بحران گرسنگی بر سرتاسر این منطقه سایه افکنده است و اسکله شناور هیچ کمکی به کاهش بحران انسانی باریکه غزه نکرده است و بحث های محافل منطقه ای و بین المللی درباره وارد کردن کمک ها به داخل غزه، هیچ نتیجه واقعی بر روی گرسنگی ساکنان غزه ندارد. وی افزود: خواسته اصلی ما بازگشایی تمامی گذرگاه های زمینی غزه و واردات تمامی نیازهای ساکنان این منطقه است.

تظاهرات حمایت از غزه در پاریس

رهبر انصار الله یمن تاکید کرد که فلسطین اولین سنگر است و نبردی که ملت فلسطین با آن روبرو است، نبرد همه امت است. عبدالملک الحوثی اظهار داشت که عملیات‌های ما کاهش پیدا نکرده، بلکه حرکت کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی در منطقه کاهش پیدا کرده و تقریبا دیگر خبری از کشتی‌های اسرائیلی هم نیست.

الحوثی تصریح کرد که اسارت نظامیان صهیونیست و موشک‌باران مجدد تل آویو گواهی بر شکست دشمن است. وی افزود که دشمن صهیونیستی در یکی از روزهای این هفته به ۱۴ گروه آتش‌نشانی برای اطفای حریق در الجلیل علیا نیاز داشت. الحوثی تاکید کرد که کشورهای عربی برای حمایت از ملت و مقاومت فلسطین کاری نکردند و این مایه شرم و ننگ است.

نظر شما