شناسهٔ خبر: 67051315 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

کتاب «پاییز پدر نفت» به چاپ دوم رسید؛

جنبه‌های گوناگون شخصیت و کارکرد سیاسی دکتر مصدق با نگاهی بی‌طرفانه

کتاب «پاییز پدر نفت» به قلم محمود فلکی، منتقد و پژوهشگر ایرانی است. در این اثر، نویسنده در تلاش است تا حد امکان با نگاهی بی‌طرفانه و متکی بر واقعیت، جنبه‌های گوناگون شخصیت و کارکرد سیاسی دکتر مصدق را به رشته تحریر درآورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «پاییز پدر نفت» داستانی بر اساس زندگی دکتر محمد مصدق تالیف محمود فلکی به چاپ دوم رسید.

اگر به تاریخ معاصر ایران نگاهی بیندازیم، متوجه خیل عظیمی از رویدادهای قابل توجه و ارزشمند و همچنین تعدد حوادث تاثیرگذار در آن می‌شویم. از زمان آغاز سلطنت سلسله قاجار تا به امروز، این کشور تبدیل به یکی از مراکز وقوع رویدادهایی با اهمیت تاریخی و تغییرات اجتماعی و سیاسی در سطوح خرد و کلان شده است که برخی از این وقایع دارای تاثیری فراتر از مرزهای کشور و در سطح جهانی بوده‌اند. تاثیراتی که لزوماً مثبت نبوده، بلکه در موارد فراوانی زندگی را برای مردم کشور سخت‌تر کرده‌اند.

عناوینی چون قراردادهای ترکمانچای و گلستان، قتل امیرکبیر، به توپ بستن مجلس و آغاز استبداد صغیر، به قدرت رسیدن رضا پهلوی، انقلاب سفید و اصلاحات ارضی از نمونه‌های مهم این اتفاقات هستند. علاوه بر این موارد، از بین مهم‌ترین حوادث در تاریخ معاصر این سرزمین، می‌توان به ملی شدن صنعت نفت و کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرد. امروزه بر کسی پوشیده نیست که برای فهم بهتر این دو اتفاق، باید به سراغ شخصی رفت که این دو رویداد مهم را به یکدیگر متصل می‌کند؛ دکتر محمد مصدق، مردی که در ایران از او به عنوان پدر نفت یاد می‌کنند. زندگی دکتر مصدق از جهت درجه بالای نفوذ و تاثیر در تاریخ این کشور، بسیار مهم بوده و سال‌ها بررسی را از محققین طلب می‌کند. از طرف دیگر، برای آگاهی بهتر از تاریخ خود و به کارگیری آن در زندگی امروز، تمام ایرانیان باید از اشخاصی همچون مصدق شناخت کافی داشته باشند. از این جهت، برای نیل به این اهداف، باید به سراغ منابع معتبری رفت که هم بتوانند درک درستی از زندگی این شخصیت تاریخی به خواننده ارائه کنند و هم جذابیت لازم برای مخاطب را دارا باشند.

کتاب «پاییز پدر نفت» به قلم محمود فلکی، منتقد و پژوهشگر ایرانی، نمونه‌ای مناسب برای این منظور است. در این اثر، نویسنده در تلاش است تا حد امکان با نگاهی بی‌طرفانه و متکی بر واقعیت، جنبه‌های گوناگون شخصیت و کارکرد سیاسی دکتر مصدق را به رشته تحریر درآورد. همچنین این کتاب دارای فرمی داستانی است که به جذابیت آن می‌افزاید. با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها، مطالعه این اثر ارزشمند برای خوانندگان سودمند بوده و لذت فراوانی را برای آنان به ارمغان می‌آورد.

کتاب «پاییز پدر نفت» داستانی بر اساس زندگی دکتر محمد مصدق تالیف محمود فلکی با ۱۹۸ صفحه و بهای ۱۸۷ هزار تومان از سوی نشر ثالث به چاپ دوم رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما