شناسهٔ خبر: 67050686 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

مدیریت دوگانه بوستان‌های جنگلی شهر تهران باید حل شود

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد: عضو شورای شهر تهران با اشاره به دلایل آفت زدگی و خشک شدن درختان بوستان های جنگلی در شهر تهران گفت: به اعتقاد من دوگانه بودن مدیریت این بوستان‌های جنگلی که مالکیت آن با سازمان منابع طبیعی است اما اداره آن با شهرداری تهران است، خودش یکی از عوامل ایجاد وضعیت امروز است و به اعتقاد من این دو مدیریتی و مدیریت دوگانه در واقع درخصوص این بوستان‌ها باید حل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا طی هفته‌های گذشته اعضای شورای شهر چندین بار در صحن علنی شورا درخصوص وضعیت درختان بوستان‌های جنگی شهر تهران هشدار و تذکر داده اند. ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در دویست و چهل و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه سال قبل هشت هزار و ۸۰۰ اصله درخت خشک و یا آفت زده بود، اعلام کرد: این درختان چکش خورده و علامت‌گذاری شده و ۸۰۰ اصله توسط پیمانکار منابع طبیعی جمع آوری و مابقی بلاتکلیف رها شده‌اند و این نگرانی وجود دارد که آفت به سایر درختان نیز سرایت کند. 

به گفته وی کوتاهی و بی‌توجهی‌ها منجر به این اتفاق شده و ۱۰ سال است که این وضعیت در بوستان چیتگر ایجاد شده است. 

همچنین پیش از آن مهدی پیرهادی در دویست و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری اعلام کرده بود؛ سازمان جنگل داری اقداماتی در بوستان سرخه حصار انجام داده و در بوستان چیتگر و لویزان نیز سازمان جنگل داری در کنار شهرداری که بهره بردار بوستان هاست، باید ورود کند و نسبت به جلوگیری از آفت زدگی در بوستان‌ها به ویژه بوستان چیتگر که معضلی جدی است، اقدام کند. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه از ورود دادستانی به موضوع خشک شدن درختان پارک‌های جنگلی شهر تهران خبرداده بود. 

در همین راستا دادگستری تهران هم به این موضوع ورود کرده و قرار است جمعی از کارشناسان دادستانی بررسی کنند که این درختان به عمد خشک شده‌اند یا عواملی مثل تغییرات اقلیمی، کم آبی یا آفت دلیل خشک شدن این درختان بوده است. 

علی صالحی، دادستان تهران روز گذشته با اعلام این خبر گفت: با توجه به حساسیت امر و در راستای صیانت از انفال و ثروت‌های عمومی، دستور رسیدگی به علل خشک شدن درختان منطقه چیتگر با قید فوریت خطاب به دادسرای ناحیه ۳۷ (ویژه انفال) صادر شد و پس از بازدید معاون دادستان و سرپرست دادسرا از محل، در جلسه با دستگاه‌های متولی تصمیمات لازم اتخاذ و دستورات لازم جهت حفاظت از درختان صادر شد.

ورود دادستانی استان تهران به موضوع خشک شدن درختان بوستان های جنگلی 

به گفته دادستان تهران در جلسه دادستانی تهران با مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری شهر تهران، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، شرکت آب و فاضلاب شهر تهران، شهردار منطقه ۲۲، رئیس اداره محیط زیست شهر تهران مقرر شد راهکارهای جلوگیری از خشک شدن درختان و احیای آن‌ها با تشکیل کارگروه ویژه بررسی شود و برنامه اجرایی مشخص با لحاظ موقعیت محل و اقدامات لازم تهیه و نتیجه اقدامات انجام شده به دادستانی گزارش شود. 

به گفته کارشناسان و صاحبنظران یکی از دلایلی که باعث بروز چنین وضعیتی برای درختان در بوستان‌های جنگلی شهر تهران شده مدیریت دوگانه است. در این زمینه ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: این اتفاق محصول یک دهه گذشته است. ما به این موضوع ورود کرده‌ایم و در زمانی که مدیرعامل آبفای تهران در صحن شورا حضور پیدا کردند همه اعضای از جمله بنده به ایشان تذکر دادیم که این موضوع اصلا قابل قبول نیست و به هر حال‌عدم آبیاری مناسب این بوستان‌ها باعث چنین وضعیتی شود. 

وی ادامه داد: البته به اعتقاد من دوگانه بودن مدیریت این بوستان‌های جنگلی مانند جنگل سرخه حصار و یا بوستان چیتگر و شیان که مالکیت آن با سازمان منابع طبیعی است اما اداره آن با شهرداری تهران است، خودش یکی از عوامل ایجاد وضعیت امروز است و به اعتقاد من این دو مدیریتی و مدیریت دوگانه در واقع درخصوص این بوستان‌ها باید حل شود. 

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شورا در این زمینه ورود کرده و باید هم برای این موضوع یک چاره جویی شود که ما مجدد دچار آفت زدگی و خشک شدن درختان ارزشمند این بوستان‌ها در شهر تهران نباشیم.

انتهای پیام/

نظر شما