شناسهٔ خبر: 67272363 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ظریف: ورود واکسن‌ها با خون دل در دوره ما بود، با بی‌انصافی به‌حساب دولت جدید نوشته شد/ جزئیات واردات واکسن کرونا

وزیر امور خارجه سابق گزارشی جامع از روند تهیه و خرید و واردات واکسن‌های کرونا در دولت روحانی را در کتاب جدید الانتشار خود ارائه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین از اطلاعات آنلاین، محمد جواد ظریف با انتشار گزارشی با عنوان «بحران کرونا» در صفحات ۳۵۳ - ۳۵۹ کتاب پرفروش خود به نام «پایاب شکیبایی»، درباره بحران کرونا و تهیه واکسن های خارجی توضیحاتی ارائه داده است.

او در این کتاب آورده است: کوشش های چندین ماهه ای که خوشبختانه در نخستین روزهای دولت سیزدهم با ورود انبوه واکسن های تهیه شده با هزار زحمت و خون دل در دوره ما به ثمر نشست ولی با بی انصافی و انگ غرب گرایی به ما، به حساب دولت جدید نوشته شد.

وی در بخش دیگری از این گزارش می نویسد: همه گیری کرونا در چین را در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۸ در نامه ای به آگاهی وزارت بهداشت رساندیم... تامین نیازهای فوری از اقلام نایاب و مواد اولیه دارو و خرید واکسن «دیپلماسی کوید» را به یکی از کلیدی ترین فعالیت های وزارت امور خارجه در مرکز و نمایندگی ها تبدیل نمود.


با انعکاس فهرست نیازهای وزارت بهداشت به سایر کشورها و سازمان های بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی و رایزنی فشرده برای تامین این اقلام، کمک های پزشکی اهدایی بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار را جذب و به وزارت بهداشت بفرستیم.

تامین نمونه داروهای درمان کرونا از قبیل فاوپیراویر، رمدیسیو . ...برای تحقیق و تولید و تمهید امضای ۳ قرارداد تولید تحت لیسانس، تولید مشترک و مشارکت در تحقیق و تولید واکسن با شرکت های روسی، کوبایی و استرالیایی از دیگر گام های زیر بنایی وزارت امور خارجه برای کمک به برنامه ملی مبارزه با کرونا بود.

گام های فراوانی از شناسایی واکسن، رایزنی سیاسی، تهیه و فرستادن داده های فنی به وزارت بهداشت برای ثبت بهره برداری اضطراری ، تعیین منبع ارز در پرتو تحریم های همه جانبه و سرانجام پیگیری تراکنش های مالی و انتقال واکسن به کشور را بدون کمترین تبلیغات برداشتیم.

به گفته ظریف، نخستین نامه نگاری وزارت امور خارجه با وزارت بهداشت در زمینه تامین واکسن در تاریخ ۴ مردادماه ۱۳۹۹ انجام شد.

ظریف در توضیح چگونگی خرید و واردات واکسن از کشور چین می نویسد: رایزنی های فشرده دیپلماتیک شامل فرستادن نامه‌ها و تماس‌های تلفنی با وزیر امور خارجه چین، گفت وگوهای گسترده با وزیر امور خارجه چین در شهر کومینگ مرکز ایالت یوننان در تاریخ ۱۸ تا ۲۰ مهر ۱۳۹۹ و سفر ۷ فروردین ۱۴۰۰ وزیر خارجه چین به تهران، نه تنها به دریافت نخستین محموله ۲۵۰ هزار دوزی در اسفند ماه ۱۳۹۹ ، بلکه به توافق پیرامون خرید ۱۰ میلیون واکسن از چین انجامید.

وی درباره واردات واکسن از روسیه نیز نوشته است: از تیرماه ۱۳۹۹ با تولید نخستین نمونه های واکسن اسپوتنیک در روسیه گفت وگوهای خرید واکسن از این کشور آغاز شد و با تولید انبوه آن به فاصله چهار روز پس از توافق اولیه خرید، هیاتی از وزارت بهداشت راهی روسیه شد. با پیگیری درسفر به مسکو در بهمن ۱۳۹۹، قرارداد خرید ۲ میلیون دوز امضا شد و پس از ۴ روز نخستین محموله واکسن وارد کشور شد.

ظریف در این گزارش تاکید کرده است: به شکل خلاصه تا پایان مرداد ۱۴۰۰، بیش از ۲۷ میلیون دوز واکسن شامل نزدیک به ۵/۵ میلیون دز به شیوه اهدایی به ارزش بیش از ۲۶ میلیون دلار، ۲۱/۵ میلیون دوز به شیوه خرید تامین شد. همچنین ۲۰ میلیون دوز برای تحویل در شهریورماه ۱۴۰۰ نهایی شد و ۳۰ میلیون دوز برای تحویل در مهر و آبان در شرف نهایی شدن بود.

۲۳۳۲۳۳

نظر شما