شناسهٔ خبر: 67044064 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۱۵ درصد مساحت آذربایجان غربی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست

۱۱ منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی شامل یک پارک ملی ، چهار منطقه حفاظت شده، دو پناهگاه حیات وحش و چهار اثر طبیعی ملی ،مجموعا ۱۵ درصد از کل مساحت استان را شامل می شوند.

صاحب‌خبر -

15درصد مساحت آذربایجان غربی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  همزمان با دومین روز از هفته محیط زیست، جلسه شورای اداری اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی صبح امروز با حضور حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده محترم مردم شریف ارومیه در مجلس شورای اسلامی و سید حسین موسوی مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد.
در این جلسه   مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و همراهانش  و تبریک روز جهانی و هفته ملی محیط زیست، گزارشی از اقدامات و دستاورد‌های مجموعه  حفاظت محیط زیست استان را ارائه کرد.

دکتر سعید شهند اظهار کرد: وجود ۱۱ منطقه تحت مدیریت در قالب یک پارک ملی، چهار منطقه حفاظت شده، دو پناهگاه حیات وحش و چهار اثر طبیعی ملی که در مجموع ۱۵ درصد از کل مساحت استان را شامل می‌شوند، آذربایجان غربی را به استانی مهم در حوزه محیط زیست کشور تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی از مهمترین استان‌های تالابی کشور است، افزود: ۴۰ تالاب فصلی و دائمی ثبت شده قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ۶ تالاب بین المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر در این استان وجود دارد که در طول سال میزبان دسته جات بزرگ پرندگان  بومی و مهاجر بوده و زیستگاه گونه‌های در معرض خطر انقراض مانند غاز پیشانی سفید کوچک نیز هستند.

شهند حفظ محیط زیست را وظیفه‌ای فرا سازمانی عنوان کرد و گفت: مطابق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک تکلیف فردی و اجتماعی است و شعار امسال هفته محیط زیست با عنوان " سهم من در تداوم حیات " بیانگر اهمیت نقش مردم در این زمینه است.
وی تاکید کرد:مطابق همین قانون هرگونه فعالیتی که موجب ورود آسیب جبران ناپذیر به محیط زیست  شود ممنوع است  و  سازمان وظیفه دارد مسیر توسعه را به سمت توسعه پایدار هدایت نماید، زیرا توسعه و پیشرفت جزئی جدایی ناپذیر از یک جامعه پویا  و در حال رشد است  و از طرفی پیوست محیط زیستی برای طرح‌های توسعه‌ای یک امر ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه جلب مشارکت‌های مردمی و مردمی سازی حفاظت از محیط زیست از اولویت‌های سازمان است، تصریح کرد: فقر، جهل و بیکاری سه دشمن اصلی  محیط زیست هستند و هرچقدر جامعه در مسیر کاهش و رفع این چالش‌ها حرکت کند، شاهد محیط زیست سالم تری نیز خواهیم بود.

نظر شما