شناسهٔ خبر: 67041743 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دام مرگبار «جریان شکافند» در پسِ ذوق زدگی دیدن موج‌های خزر

ساری- ایرنا -  ذوق زدگی دیدن موج و جزر و مد دریای آبی خزر و به آب افتادن در هر نقطه از سواحل، بی احتیاطی محض است، موج شکافنده دریای خزر نخستین قربانی امسال را در ساحل بابلسر به تله مرگ انداخت، منطقه ای که بیشترین نظارت و تمرکز ناجیان غریق در این نقطه معطوف است، براستی جریان شکافنده خزر چگونه عمل می کند؟.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، صحنه های غم انگیز غرق شدن در سواحل شمال، هشداری به مسافران، گردشگران و تمامی شهروندانی است که همه ساله برای شنا و استفاده از آب های ساحلی دریای خزر راهی این خطه می شوند، اما به رغم هشدار های مختلف سالانه شاهد این حادثه تلخ هستیم.

وجود جریان های شکافنده مرگبار، عدم آشنایی با فنون شنا و شناخت محیط، از مهمترین دلایل غرق شدن شناگران در سواحل خزر است که لزوم اطلاع رسانی و آگاهی عمومی را بیشتر می کند.

سواحل دریای خزر یکی از حادثه خیزترین آب های کشور محسوب می شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا و ورود رودخانه ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد.

بررسی های تاریخی نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد از مسافران و گردشگران با هدف استفاده از سواحل دریا به استان مازندران سفر می کنند، به همین دلیل خطر غرق شدن در خزر به دلایل مختلف از جمله بی احتیاطی و شرایط خاص دریا، تهدیدی جدی علیه شهروندان محسوب می شود.

بر اساس آمار اداره کل پزشکی قانونی مازندران از سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲به ترتیب ۱۰۹، ۹۹، ۱۴۷، ۱۶۱ و پارسال ۱۰۸ نفر در دریای خزر غرق شدند.

نگرانی در باره احتمال افزایش شدید مرگ و میر ناشی از غرق شدن در سواحل مازندران امسال نیز دوچندان شده است، چراکه علاوه بر افزایش دمای هوا و بالا رفتن انگیزه بریا شنا کردن، با اجرای طرح آزادسازی سواحل، به مراتب نقاط دسترسی ساحلی دریا برای عموم مردم بیشتر شد.

طبق بررسی آماری هواشناسی مازندران متوسط دمای هوا ر سال آبی جاری یعنی از مهر ماه سال گذشته تا کنون ۲ درجه افزایش یافت و پیش بینی متوسط بالا رفتن دمای هوا تا اواسط شهریور امسال نیز یک درجه دور از انتظار نیست.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.

دام مرگبار «جریان شکافند» در پسِ ذوق زدگی دیدن موج‌های خزر

نکات مورد تاکید کارشناسان در استفاده از سواحل دریای خزر

آیا مردم و مسافران تابستانی می دانند که جریان پرشتاب، اما حتی کم عمق آب هم می تواند سبب غرق شدگی و مرگ شود؟ آیا آنان می دانند که بدون کسب فنون شنا هرگز نباید شنا کنند و وارد نواحی پرعمق شوند؟ آیا آنان می دانند که آب راکد کم عمق می توند برای کودکان کم سن و سال خطرناک باشد؟ آیا آنان می دانند که در مناطق تحت حفاظت و طرح های سالم سازی باید شنا کنند؟ آیا آنان می دانند که برای پیشگیری از غرق شدگی کودکان باید از جلیقه نجات استفاده کنند؟ آیا آنان می دانند که نباید هرگز داخل آبی که کف آن را نمی بینند یا از عمقش اطلاع دقیقی ندارند، شیرجه بزنند؟ آیا آنان می دانند که برای کمک به غریقی که فاصله اش با شما زیاد است بهترین کار بستن وسیله مثل کیسه طناب، یا لاستیک تیوپ به سر طناب و پرتاب آن به سمت غریق است؟

آگاهی از چگونگی شنا در سواحل دریا می تواند به افرادی که قصد شنا در دریا را دارند کمک کند تا دچار مشکل نشوند. مهم ترین نکته ای که کارشناسان بر لزوم رعایت آن برای شنا در دریای خزر تاکید می کنند موج و جریان های ناشی از آن است که به اصطلاح جریان شکافنده نامیده می شود، جریانی که دلیل اصلی تلفات انسانی ناشی از شنا در آب های ساحلی است. بیشتر جریان های ساحلی به دلیل حضور امواج و شکست آن ها ایجاد می شوند و این جریان ها آنقدر قوی هستند که حتی ممکن است شنا گران ماهر را هم غرق کنند.

این جریان را می توان با قرار گرفتن در ارتفاع با چشم مشاهده کرد. چنان چه اگر روی برآمدگی ماسه ای پایتان را بگذارید تصور می کنید که عمق آب کم است، ولی با کمی جا به جایی ناگهان عمق آب افزایش می یابد، بنا بر این باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید.

کارشناسان پیشنهاد می کنند هنگامی که در مسیر جریان شکافنده قرار گرفتید هیچگاه با آن مبارزه نکنید و خلاف جهت جریان به سوی ساحل شنا نکنید بنا بر این آرام باشید و با جریان همراه شوید. تاکید می شود این جریان صرف نظر از اینکه شناگر چقدر توان جسمی دارد و چقدر شنا بلد است عملا برگشتن به طرف ساحل را غیر ممکن می سازد.

شناگر باید کاری کند که اگر در جریان این موج قرار گرفت، در صورتی که توان بدنی بالایی دارد، به شکل مورب برگردد، در غیر این صورت سعی کند خودش را شناور کند و در عمق آب با خونسردی شنا کند. هر چقدر آب عمیق تر باشد، این جریان ضعیف تر است.

دام مرگبار «جریان شکافند» در پسِ ذوق زدگی دیدن موج‌های خزر

نظر شما