شناسهٔ خبر: 67041456 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تحولات سودان؛ ۱۰۰ نفر در یک روستا قتل‌عام شدند

شبه‌نظامیان موسوم به واکنش سریع در ادامه درگیری‌ها در سودان به یک روستا حمله کرده و بیش از ۱۰۰ نفر را قتل‎عام کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – شبه نظامیان موسوم به واکنش سریع در سودان روز گذشته روستایی را در استان الجزیره هدف حمله قرار دادند.

شبه‌نظامیان واکنش سریع به سرکردگی محمد حمدان دقلو به روستای ود النوره حمله کردند و در پی این حمله تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند و حمله همچنان ادامه دارد.

این جدیدترین حمله شبه‌نظامیان واکنش سریع به روستا‌های کوچک در استان الجزیره به شمار می‌رود؛ قطع ارتباط‌های مخابراتی برآورد آمار دقیق تلفات این حمله را مختل کرده است.

فعالان سودانی این حمله و قتل‌عام در پی آن را یک کشتار جمعی توصیف کردند.

گروه واکنش سریع با انتشار بیانیه‌ای گفته که به پایگاه‌های ارتش سودان و شبه‌نظامیان متحد آن در اطراف ود النوره حمله کرده است، اما تلفات غیرنظامیان را تایید نکرد.

از سویی دیگر کمیته مقاومت مدنی سودان، شبه‌نظامیان واکنش سریع را به استفاده از توپخانه سنگین علیه غیرنظامیان، غارت و سوق دادن زنان و کودکان به پناه بردن به شهر مجاور متهم کرد.

جنگ در سودان میان ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع در این کشور از یک سال پیش آغاز شد و بزرگ‌ترین بحران آوارگی را در جهان ایجاد کرد.

شبه‌نظامیان واکنش سریع و متحدان آن‌ها در سال گذشته ۴ منطقه دیگر ایالت دارفور را در نوردیدند و به دلیل کمپین کشتار‌های قومیتی و سایر سوءاستفاده‌ها در دارفور غربی متهم شدند.

به‌تازگی مقامات بلندپایه سازمان ملل در نشست شورای امنیت هشدار دادند که حدود ۸۰۰ هزار  نفر در الفاشر در «خطر شدید و فوری» قرار دارند، زیرا خشونت‌ها در حال وخیم‌تر شدن است و این احتمال وجود دارد که درگیری‌های خونین در سراسر دارفور به راه انداخته شود.

سودان از زمانی که در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) درگیری بین نیرو‌های ارتش و پشتیبانی سریع آغاز شد، دچار آشوب و بحران شده است.

بیش از ۱۴ هزار نفر کشته و هزاران نفر دیگر مجروح شده‌اند و در این بین گزارش‌هایی از خشونت و آزار جنسی گسترده منتشر شده است.

این جنگ همچنین بیش از ۶ میلیون غیرنظامی را در داخل سودان و ۱.۸ میلیون دیگر را در خارج از مرز‌های این کشور آواره کرده است، در شرایطی که ۲۵ میلیون نفر به کمک و حفاظت بشردوستانه نیاز دارند.

سازمان ملل گفته که نزدیک به ۲۵ میلیون نفر -نیمی از جمعیت سودان- به کمک نیاز دارند و حدود ۸ میلیون نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما