شناسهٔ خبر: 67041037 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از ابتدای امسال تاکنون

فوتی‌های تصادفات جاده‌ای خراسان جنوبی ۱۳ درصد کاهش یافت

سپیده قلندری اسفدن

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون با وقوع ۳۸ فقره تصادف فوتی، ۴۷ نفر در جاده‌های استان جان باختند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳درصد کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

سرهنگ علیرضا رضایی روز پنجشنبه 17 خرداد در سومین نشست کمیسیون ایمنی راه های استان افزود: بیشترین حوادث جاده ای در محورهای شرقی از سربیشه تا نهبندان بوده چون سرعت‌ها بالاتر و قاچاق سوخت هم بر این مسئله اثرگذار است.

وی با بیان اینکه شدت حوادث رانندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است، یادآور شد: پراکندگی تصادفات فوتی در محور دیهوک -کرمان و نهبندان-زاهدان بیشتر از دیگر محورها بوده است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: ۵۲ درصد تصادفات در محورهای اصلی، ۳۹ درصد در محورهای روستایی و ۹ درصد در محور های فرعی رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تصادفات در ساعات ۱۰ صبح تا ۲۰ شب بوده است، ادامه داد: تحلیل‌های آماری نشانی می‌دهد که نیاز است در این ساعات حضور گشت‌‍ ها باید فعال‌تر شود.

سرهنگ رضایی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد حوادث رانندگی از سوی بومی‌های استان بوده است، اظهار کرد: ۷۴ درصد تصادفات توسط وسایل نقلیه سواری رخ داده، از همین رو فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی در کاهش تصادفات اثرگذار است.

وی یادآور شد: علت اصلی نیمی از حوادث واژگونی است، لذا استفاده از کمربند ایمنی در کاهش آمار فوتی‌ها مورد تاکید است؛ به خصوص سرنشین‌های عقب باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی اضافه کرد: بیش از ۱۷۵ هزار وسیله نقلیه در این مدت جریمه شدند که ۵۷ درصد تخلفات حادثه ساز داشته اند.

وی یادآور شد: هشت هزار و ۷۶۱ خودرو هم علاوه بر اعمال قانون توقیف شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل این آمار ۲۴ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ رضایی گفت: سرعت و سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ، نداشتن کمربند ایمنی، نقص روشنایی شب و استفاده از تلفن همراه بیشترین تاثیر را در حوادث داشته و تمرکز پلیس برای جریمه بر همین موارد است.

وی با اشاره به اجرای سه طرح تشدید برخورد با موتور سیکلت سواران متخلف از ابتدای امسال گفت: تلاش شده مباحث ایمنی از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها و فضای مجازی اطلاع رسانی شود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی همچنین از اجرای طرح بزرگ چراغ روشن در روستاهای کم بضاعت شهرستان اسدیه خبر داد و گفت: تجهیز ۳۰۰ دستگاه موتورسیکلت به چراغ، لنت ترمز، توزیع کلاه ایمنی رایگان و آشکارسازی ۱۵۰ وانت بار در این طرح انجام گرفت که به کاهش تصادفات کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انتخابات پیش‌رو باعث افزایش ترددها می‌شود، افزود: با فرارسیدن تابستان سفرها نیز افزایش خواهد داشت پس نیاز به برنامه ریزی ویژه دارد، لذا باید تا ۹ تیرماه حضور گشت‌ها در سطح جاده‌ها افزایش یابد.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه میدان زغال سنگ طبس باید تعیین تکلیف شود تا حوزه برون و درون شهری آن مشخص باشد، تاکید کرد: با توجه به افزایش تردد در شروع و پایان تعطیلات استقرار ناوگان اورژانس و هلال احمر در حاشیه جاده‌ها هم برای کاهش تصادفات اثرگذار است .

وی با اشاره به اینکه متولی صنوف آلاینده شهر بیرجند شهرداری است، گفت: دسترسی به این شهرک از طریق کمربندی پیامبر اعظم باید تامین شود و تعیین تکلیف این موضوع ضروری است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی همچنین به ناایمن بودن دوربرگردان اول شهر قاین اشاره کرد و افزود: توجه به اینکه پنج فوتی در یک نقطه از این دوربرگردان داشتیم باید نسبت به انسداد آن اقدام شود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت نامناسب رویه آسفالت در کیلومتر ۴۳ تا ۵۸ محور سرییشه ماهیرود و ابتدای محور بیرجند دیهوک گفت: همچنین کیلومتر ۱۸۰ تا انتهای حوزه به سمت کرمان نیاز به لکه گیری فعال و روکش دارد.

علیرضا عباس زاده نیز افزود: تعامل دستگاه‌های اجرایی در شرایط غیر بحران و ایام تعطیلات خاص حائز اهمیت است و مدیران باید به این مسئله نیز توجه لازم داشته باشند تا حجم ماموریت نیروهای راهداری و پلیس کاهش یابد.

وی با تاکید بر لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی به اختصاص خودرو و راننده برای گشت‌های نامحسوس پلیس در ایام خاص افزود: با توجه به پهناور بودن استان این موضوع باید به طور جدی در دستور کار فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد تا بتوان حوادث جاده‌ای را با افزایش نظارت‌ها کنترل کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تعطیلات پایان خرداد و آغاز سفرهای تابستانی گفت: طرح ویژه ترافیکی از ۲۴ خرداد تا ۹ تیرماه به پیشنهاد پلیس راه در سطح جاده‌ها اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: مجتمع‌های بین راهی باید آمادگی پذیرایی از مسافران جاده ای را داشته باشند و این موضوع باید با جدیت پیگیری تا برای افراد دارای شرایط خاص هم مناسب سازی شود.

عباس زاده گفت: تسریع در دوبانده سازی ۱۲ کیلومتر باقیمانده محور بیرجند- قاین هم مورد تاکید است، زیرا این موضوع در کاهش آمار تلفات جاده‌ای اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت استقرار استراحتگاه‌های موقت در سطح جاده‌ها گفت: توزیع مناسب این استراحتگاه‌ها متناسب با موقعیت استقرار پلیس و راهداری می‌تواند در ارائه خدمات به مسافران کمک کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: اولویت پلیس راه برای استقرار استراحتگاه ۲۳ نقطه است، اما اگر بتوان این نقاط را بیشتر کرد ایمنی مسافران در جاده‌ها افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ساخت هر کیلومتر راه نیازمند ۲۰ میلیارد ریال اعتبار است، ادامه داد: اقدامات عمرانی در سطح جاده محسوس بوده و نشان می‌دهد حجم اعتبارات زیادی در استان هزینه شده است.

عباس زاده گفت: توجه به راه‌های روستایی طبق قانون در استان مناسب بوده و درصد قابل قبولی نسبت به میانگین کشوری داریم اما به معنا توقف کار نیست.

وی یادآور شد: راه اندازی راه آهن شرق استان می‌تواند در کاهش بار ترافیکی جاده‌ها و تصادفات اثرگذار باشد.

تعیین تکلیف راه دسترسی صنوف آلاینده بیرجند و میدان زغال سنگ شهر طبس از طریق دستگاه‌های مربوطه، لزوم ارایه دستور العملی برای تعیین تکلیف ناوگان حمل سوخت که در زمان تصادف نوع بار آنها مشخص نیست و آموزش مسایل ترافیکی در روستاها از طریق دهیاری ها از دیگر مواردی بود که در این نشست به بحث گذاشته شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما