شناسهٔ خبر: 67039976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: در برابر چالش طلاق، نیازمند تعریف یک مدل جریان‌سازی اجتماعی هستیم تا همان‌طور که در صورت بروز سیل، زلزله و بلایای طبیعی، فرآیند رسیدگی و امدادگری طبق یک مدل مشخص صورت می‌گیرد، ما هم در قبال آسیب‌های اجتماعی و به‌خصوص طلاق، طبق یک مدل مشخص کنش‌گری داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد در نشست مشترک با مشاوران، و مسولین مراکز مشاوره ازدواج استان که صبح امروز به میزبانی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خانواده، پایه و کانون اجتماع است. هر دستاوردی در هر عرصه‌ای از جامعه بر بستر خانواده شکل می‌گیرد و اگر خانواده مولد، پویا و موفق باشد، جامعه موفق خواهد بود. اقتضای جامعه موفق نیز خانواده موفقی است که فرهنگ اسلامی ایرانی در آن نهادینه شده باشد. در ایران اسلامی هم زیربنای غنی فرهنگی وجود دارد و جلوگیری از طلاق موضوعی نیست که اگر اراده کنیم، قابل‌تحقق نباشد.

وی افزود: به نظر من، مهم‌ترین دستاورد جلسات این چنینی، هدف‌گزاری و تعیین راهبرد است. به طور کلی، هدف‌گزاری برای تحقق ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش سازش در پرونده‌های طلاق، یک هدف انتزاعی و موهوم نیست. امام رضا (ع) فرمودند «مَـنْ فَـرَّجَ عـَنْ مُـؤمِنٍ فَرَّجَ اللّه ُعَنْ قَلْبِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ» یعنی هرکس غم از مؤمنی بزداید، خداوند در روز قیامت غم‌های او را برطرف می‌کند و بر همین اساس، امروزه بهترین خدمتی که به جامعه میتوان ارائه داد، احیای کانون آسیب‌دیده خانواده‌هایی است که در آستانه فروپاشی هستند. ما خود را موظف به پشتیبانی می‌دانیم.

ضرورت تشکیل شورای راهبردی مراکز مشاوره

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اخیراً در سایه مذاکرات گسترده و تلاش‌هایی که صورت گرفت، سازمان ثبت اسناد مقرر کرد تا وکالت در طلاق فقط از مسیر دادگاه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اگر قرار است برون‌رفت از طلاق صورت بگیرد، باید مراکز مشاوره ما یک شورای راهبردی تشکیل دهند تا در نهایت، روند رسیدگی به پرونده متقاضیان طلاق هم پایدارتر و هم سریع‌تر انجام شود. نمی‌شود درخواست زوجین به‌صورت پیاپی و پشت سر هم به مراکز مشاوره برسد، اما سرعت رسیدگی به این پرونده‌ها کم باشد. بخشی از آسیب‌های موجود به دلیل همین است که سرعت رسیدگی مراکز ما پایین است.

باید توانایی مدیریت چالش در خانواده‌ها تقویت شود

حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد در پاسخ به سخنان یکی از مشاوران حاضر در نشست تصریح کرد: پیرامون این موضوعی که درباره ضرورت تقویت آگاهی‌های پیش از ازدواج ذکر شد، تا به امروز کارهای بزرگی انجام شده است. به طور مثال، پس از پیگیری‌های گستره ۷ مجموعه و سازمان پای‌کار آمده‌اند تا زوجین از ابتدای زندگی دورهم جمع شوند و فراتر از شش ساعت آموزش قانونی و استاندارد، تا یک‌سال تحت پوشش مشاوره و حمایت این نهادها قرار بگیرند. تجربه این تدبیر در آستان قدس رضوی حدود ۷ سال، زوج‌های جوان از اقشار مختلف و طیف‌های وسیع مردم در طرح سبک زندگی رضوی شرکت داشتند و طبق بررسی‌های مختلف معلوم شد نرخ طلاق در این زوج‌ها کمتر از ۵ درصد بوده است.

وی تأکید کرد: در جریان واکاوی دلایل شکل‌گیری طلاق، آن‌چه اهمیت دارد، میزان توانایی زوجین برای مدیریت چالش‌ها و تاب‌آوری است و مراکز مشاوره باید بر تقویت این موضوع متمرکز باشند.

همه پای کار بیایند

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با انتقاد از قبح‌زدایی و حرمت‌شکنی از پدیده شوم طلاق گفت: در جریان کنش‌گری اجتماعی خود نباید از مهندسی معکوس غافل شوید. مشکل مبنایی در موضوع طلاق آن است که امروزه از این مسئله قبح‌زدایی شده و باید این چالش به عنوان یک رسوایی اجتماعی معرفی شود. اینجاست که ظرفیت هنر، رسانه و ادبیات باید پای کار بیاید و به همین دلیل الان یک اولویت حمایت از کتاب‌های داستانی و کلیپ‌ها و محصولات هنری اثرگذاری هستیم که خانواده‌ها را از تبعات طلاق آگاه کند.

وی بیان کرد: در شرایطی که مراکز مشاوره، سنگر محوری مبارزه با طلاق را در اختیار دارند، باید تشکل‌های مردمی هم پای بیایند و از ظرفیت‌های مختلف از آموزش و پرورش و دانشگاه گرفته تا مساجد و هیئات نیز استفاده شود.

در قبال این چالش فرهنگی، نیازمند تعریف یک مدل جریان‌سازی اجتماعی هستیم تا همانطور که در صورت بروز سیل، زلزله و بلایای طبیعی، فرآیند رسیدگی و امدادگری طبق یک مدل مشخص صورت می‌گیرد، ما هم در قبال آسیب‌های اجتماعی و به‌خصوص طلاق، طبق یک مدل مشخص کنش‌گری داشته باشیم.

در ابتدای این نشست، مدیران مراکز مشاوره خانواده در شهرستان‌ها به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. تعارض منافع وکلا با مشاوران و ضرورت پیشگیری از ازدواج ناآگاهانه دو محور اصلی این مطالبات بود که با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی راهکارهای رسیدگی به آنها موردبحث و بررسی قرار گرفت.

 

نظر شما