شناسهٔ خبر: 67340052 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

قالیباف: سیاستمداران نباید در کار تخصصی هنرمندان دخالت کنند قالیباف: سیاستمداران نباید در کار تخصصی هنرمندان دخالت کنند

محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز دوم تیرماه ۱۴۰۳ در نشست صمیمی خود با استادان و نخبگان حوزهٔ فرهنگ و هنر در تشریح نگاه خود به مسائل فرهنگی و هنری اظهار کرد: ما سیاستمداران نباید در کار تخصصی همانند حوزه‌های هنری دخالت کنیم. به گزارش فارس، قالیباف با بیان این

صاحب‌خبر -

محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز دوم تیرماه ۱۴۰۳ در نشست صمیمی خود با استادان و نخبگان حوزهٔ فرهنگ و هنر در تشریح نگاه خود به مسائل فرهنگی و هنری اظهار کرد: ما سیاستمداران نباید در کار تخصصی همانند حوزه‌های هنری دخالت کنیم.

به گزارش فارس، قالیباف با بیان این پرسش که در حوزه هنری‌های نمایشی چه حرفی برای گفتن دارم، گفت:، اما در حوزه هنر تجسمی در شهرداری تهران بستر‌های زیادی را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت رئیس قوه مجریه در حوزه بهداشت، به اتاق عمل نخواهد رفت و دررابطه‌با نحوه عمل جراحی اظهارنظر نخواهد کرد؛ بلکه باید زیرساخت‌های مربوط به هر حوزه را فراهم سازد و مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به ضرر‌های اقتصادی فیلترینگ و در انتقاد از سهم ناچیز ایران از بازار گیم در جهان گفت: در خصوص گردش مالی بازار گیم جهانی آمار مختلفی منتشر شده که کمترین آمار منتشر شده حدود ۲۱۰ میلیارد دلار در سال است که تنها ۱۰ میلیون دلار از این گردش مالی سهم کشور ما است؛ اصلاً می‌توانیم این آمار را مطرح کنیم؟

قالیباف بیان کرد: ما در یک پنجره طلایی جمیعتی هستیم که بیشترین نیروی جوان را داریم. این جوانان نشان داده‌اند که نیرو‌های خلاق و بااستعدادی نیز هستند. نتیجه داشتن این نیروی جوان چه شد؟ یا تکی از کشور می‌روند و یا شرکتی همه با هم از کشور می‌روند!

وی گفت: برخی از آن‌ها نیز با استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور با کمترین قیمت به خارج از کشور خدمات ارائه می‌دهند! درحالی‌که ما فرهنگ چندهزارساله‌ای داریم که مغفول مانده است.

قالیباف اظهار کرد: فرهنگ را مردم تولید و مصرف می‌کنند، دولت صرفاً باید کار تولی‌گری را برعهده دارد. دولت نباید در حوزه مدیریت داخلی این بخش دخالت کند. هنرمندان باید به خانه‌های خود یعنی عرصه فرهنگ و هنر بازگردند و خودشان این حوزه را اداره کنند.

وی با بیان اینکه ممکن است در این میان به بعضی از بخش‌ها همانند نظام‌مهندسی کشور اشکالاتی وارد باشد، بیان کرد: به‌عنوان مثال اعضای نظام‌مهندسی بیمه نبودند و این موضوع را در مجلس دنبال کردیم تا جوانانی که هیچ شغلی جز نظارت ندارند، بیمه شوند.

قالیباف گفت: با وجود برخی از نقد‌ها و مشکلات، سازمان نظام‌مهندسی وجود دارد؛ فارغ‌التحصیلان هشت گرایش می‌توانند جذب این سازمان شوند. چرا یک سازمان نظام فرهنگی و هنری نداشته باشیم که تمامی گرایش‌های هنری را در بر بگیرد و از هنرمندان حمایت کند؟

وی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از مدیران در حوزه فرهنگی و هنری بلاتکلیف هستند، طی ۱۲ سالی که شهردار تهران بودم، خیلی تلاش کردم تا بتوانم سنگ صبور خانه هنرمندان که در شرف انحلال بود، باشم که در آن مقطع با ریش گروگذاشتن از انحلال خانه هنرمندان جلوگیری کردیم.

وی با تأکید بر این‌که کشور ما نیاز به گفتگو دارد، اظهار کرد: امروز در کشور ظرفیت‌های خوبی وجود دارد، اما مدیر نداریم و ظرفیت اجراسازی طرح‌ها ضعیف است چرا که سیاست‌بازی و سیاست‌زدگی بر حوزه‌های تخصصی ما مسلط شده است. ما باید قدرت اجماع‌سازی داشته باشیم و کشور را به نقطه‌ای برسانیم که کار پیش برود.

قالیباف گفت: من یک مدیر هستم که متوجه اهمیت و قدرت دو حوزه شده‌ام، یکی حوزه فناوری است که این فضای فناوری‌های جدید در حوزه مدیریتی معجزه می‌کند و دیگری نقش زنان و فرهنگ و هنر در پیشرفت کشور است.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع گفته می‌شود که پدیده‌ای که لباس فاخر هنر را به تن کند، هم ماندگار و هم اثرگذار می‌شود. اما متأسفانه به آن باور نداریم. من این جمله را باور کردم که زنان پیشران جدی در پیشرفت ایران هستند و همچنین حوزه فرهنگ و هنر نیز این پیشرانی را دارد. این دو قشر کار‌های نشدنی توسط مدیران را شدنی می‌کنند.

قالیباف بیان کرد: در دوره‌ای میزان تلفات ناشی از تصادفات بسیار زیاد بود که مهم‌ترین عامل آن نبستن کمربند ایمنی بود. برای حل این معضل ۶ ماه فرصت پیشنهاد شد من عنوان کردم طی ۶۰ روز این مشکل را برطرف می‌کنم و پس از این مدت ۷۵ درصد کمربند‌های ایمنی خود را خواهند بست و خوشبختانه با کمک شما و کار‌های فرهنگی توانستیم این مهم را به انجام برسانیم.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل از هنر استفاده کرد؛ گفت: در همان مقطع زمانی، نزدیک میدان ولیعصر یک ماشین وانت بسیار قدیمی را دیدم که درب عقب، چراغ و... ندارد، شن بار زده بود، راننده آن هم یک پیرمرد ۷۰ بود که عینک‌ته‌استکانی به چشم داشت، در واقع این وانت چهارتا چرخ داشت که فقط بتواند حرکت کند، دیدم راننده با لنگ برای خودش کمربند درست کرده است. این قدرت فرهنگ و هنر است.

این ماشین هیچ‌چیزی نداشت، اما صاحب آن احساس کرده که باید کمربند داشته باشد.

وی افزود: روح و روان انسان‌ها دست هنرمندان است و این موضوع را با همه وجود باور کردم فرهنگ و هنر پیشران پیشرفت کشور است. ممیزی وجود دارد و باید وجود داشته باشد، اما باید توازن وجود داشته باشد نمی‌توان ۸۰ درصد اقدامات سلبی باشد و ۲۰ درصد اقدامات ایجابی. وضعیت امروز جامعه ما نتیجه این نوع تقسیم‌بندی است.

قالیباف تأکید کرد: من نگاهم انقلابی است و برای موازین انقلاب جان خود هم تقدیم می‌کنم. بر اساس همین موازین انقلابی است که می‌گوییم هنر باید تحول را انجام دهد. برخی بر این باورند که در هنر ارزش‌ها کنار گذاشته می‌شود؛ در صورتی که این‌گونه نیست. تمامی ارزش‌های دینی، ارزش‌های انسانی هستند؛ مگر می‌توان ارزش‌های انسانی را زیرپا گذاشت؟

قالیباف اظهار کرد: حتماً بنده و امثال بنده مقصر وضعیت اقتصادی امروز کشور هستیم. بنده بیش از ۴۰ سال است در سطوح مختلف مدیریت می‌کنم. من نوکری بچه‌های حوزه هنر و فناوری را می‌کنم. ما می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. اجازه ندهید فرصت‌ها را از دست دهیم.

وی با بیان اینکه ما در یک‌قدمی موفقیت قرار داریم بیان کرد من می‌دانم که بسیاری از هنرمندان با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند ما متوجه منزلت و جایگاه هنرمندان هستیم.

منبع: fararu-747772

نظر شما