شناسهٔ خبر: 67039594 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رشد ۳۳ درصدی حجم مبادلات تجاری در گمرکات کردستان

تجارت خارجی از مسیر گمرکات استان در سال جاری به بیش از ۹۸۰ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته رشد ۳۳ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -
ناظر گمرکات کردستان اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری از طریق گمرکات استان از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ۹۲۹ هزارو ۸۴۲ تن انواع کالا به ارزش ۹۸۰ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار بود که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۳ درصدی داشته است.
رشد ۳۳ درصدی حجم مبادلات تجاری در گمرکات کردستان
 
فرامرز امیدی از صادرات ۳۲۵ هزار و ۲۰۸ تنی انواع کالا به ارزش حدود ۱۳۵ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور خبر داد و گفت: از این میزان، ۲۶۵ هزار تن به ارزش ۹۱ میلیون دلار نزد گمرکات استان اظهار و صادر شد.
 
وی با بیان اینکه در این مدت میزان صادرات انجام شده در گمرکات استان نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی ۲ درصد افزایش داشته است، افزود: تعداد اظهارنامه‌های صادراتی استان چهار هزار و ۶۸۷ فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۹ درصد رشد داشته است.
 
امیدی ادامه داد: عمده کالا‌های صادر شده از گمرکات استان انواع محصولات کشاورزی و باغی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، فرآورده‌های لبنی، مصالح ساختمانی، انواع شیشه (جام) و تراکتور بوده که به کشور‌های عراق، سوریه، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان و کویت ارسال شده است.
 
وی به کالا‌های ترخیص شده از گمرکات تحت نظارت استان اشاره کرد و افزود: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در ۲ ماهه نخست سال جاری ۴۲ هزار و ۵۳۷ تن انواع کالا به ارزش افزون بر ۱۱۳ میلیون دلار بوده که سهم واردات قطعی ۲ هزار و ۲۰۸ تن به ارزش بیش از ۲۷ میلیون دلار است.
 
ناظر گمرکات کردستان با اشاره به اینکه مجموع واردات و ورود موقت به لحاظ وزن ۱۹۴ درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۶ درصد افزایش داشته است، گفت: عمده کالا‌های وارداتی شامل شمش طلا، آلومینیوم، کالا‌های واسطه ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان بوده است که بیشتر از کشور‌های عراق، اسپانیا، آلمان، امارات، ترکیه و چین به کشور وارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده است.

نظر شما