شناسهٔ خبر: 67043366 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

صادرات ۱۳۵ میلیون دلار کالا از کردستان به خارج از کشور

ناظر گمرکات کردستان از صادرات ۳۲۵ هزار و ۲۰۸ تن انواع کالا به ارزش حدود ۱۳۵ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، فرامرز امیدی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از صادرات 325 هزار و 208 تن انواع کالا به ارزش حدود 135 میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور خبر داد و اظهار داشت: از این میزان، 265 هزار تن به ارزش 91 میلیون دلار نزد گمرکات کردستان اظهار و صادر شد.

وی با بیان اینکه در این مدت میزان صادرات از گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 2 درصد افزایش داشته است، گفت: تعداد اظهارنامه‌های صادراتی استان چهار هزار و 687 فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 9 درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات کردستان عمده کالا‌های صادر شده از گمرکات استان را انواع محصولات کشاورزی و باغی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، فرآورده‌های لبنی، مصالح ساختمانی، انواع شیشه (جام) و تراکتور عنوان کرد و افزود: این اقلام به کشور‌های عراق، سوریه، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان و کویت صادر شده است.

وی میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در دو ماهه نخست سال جاری  را 42 هزار و 537 تن انواع کالا به ارزش 113 میلیون دلار ذکر کرد و بیان داشت: سهم واردات قطعی دو هزار و 208 تن به ارزش بیش از 27 میلیون دلار است.

امیدی با اشاره به اینکه مجموع واردات و ورود موقت به لحاظ وزن 194 درصد و از نظر ارزش دلاری 46 درصد افزایش داشته است، اذعان کرد: عمده کالا‌های وارداتی شامل شمش طلا، آلومینیوم، کالا‌های واسطه ای، ماشین‌آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان بوده است که بیشتر از کشور‌های عراق، اسپانیا، آلمان، امارات، ترکیه و چین به کشور وارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده است.

ناظر گمرکات کردستان در بخش پایانی از سخنان به میزان حجم مبادلات تجاری از طریق گمرکات استان پرداخت و عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت 929 هزار و 842 تن انواع کالا به ارزش 980 میلیون و 850 هزار دلار تجارت خارجی در کردستان صورت گرفته که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/486/

نظر شما