شناسهٔ خبر: 67039026 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان: کاروانسراهای تاریخی راور واگذار می‌شوند

کرمان - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از اعلام آمادگی این اداره کل در تعریف کاربری و واگذاری کاروانسراهای تاریخی شهرستان راور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، سعید شاهرخی روز پنجشنبه در بازدید از کاروانسرای جهانی چاه‌کوران گفت: این اداره‌ کل به عنوان امانتدار میراث‌ فرهنگی استان آمادگی دارد کاروانسراهای تاریخی شهرستان راور را به افراد علاقه‌مند و توانمند برای تعریف کاربری متناسب و صدور موافقت‌ اصولی واگذار کند.

وی افزود: ۱۳ کاروانسرا در مسیر راور به مشهد مقدس وجود دارد که فرصت خوبی برای تبدیل به مراکز ارائه خدمات رفاهی به زائران تردد کننده در این مسیر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان اظهار داشت: گفتار مشترک بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، فرمانداری شهرستان راور و اداره کل میراث‌فرهنگی، راه نجات آثار تاریخی شهرستان راور در حضور بخش خصوصی با دانایی و هنر نگهداری و توانایی تعریف کاربری شایسته و مناسب برای کاروانسراهای تاریخی این شهرستان از جمله کاروانسرای جهانی چاه‌کوران است.

وی بیان کرد: کاروانسرای ثبت جهانی چاه‌کوران راور یکی از ۱۰ اثر جهانی استان کرمان و مربوط به دوره قاجاریه و نمادی از ارائه خدمات به زائران مشهد الرضا (ع) در این مسیر است.

بنابر این گزارش، در این سفر که با همراهی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان انجام شد، علاوه بر کاروانسرای چاه‌کوران از کاروانسراهای تاریخی سهرج، هروز، آب‌بید و دربند و یخدان تاریخی راور، خانه فخری و برج دوقلو بازدید و در کنار طرح ساماندهی کاروانسراها در خصوص تعریف کاربری و احیا سایر ابنیه بحث و تبادل نظر شد.

کاروانسرای چاه کوران در حاشیه کویر لوت در ۵۰ کیلومتری شهر راور و در مسیر جاده استان های خراسانی جنوبی و رضوی قرار گرفته و در سال ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این کاروانسرا سال گذشته در چهل‌و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO)، در پرونده کاروانسراهای ایران به همراه کاروانسرای گنجعلیخان کرمان بررسی و با تصویب اعضای کمیته به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

راور در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

نظر شما