شناسهٔ خبر: 67037151 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: ۱۴ قطعه پروژه راه آهن خراسان جنوبی فعال است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: با گذشت ۹ ماه از شروع به کار پروژه راه آهن استان، بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد که از ۱۵ قطعه راه آهن در خراسان جنوبی ۱۴ قطعه فعال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی جواد قناعت چهارشنبه شب در حاشیه نشست با عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بیرجند افزود: یک قطعه هم به دلیل کندی کار از پیمانکار خلع ید شد که بعد از ۲۷ خرداد ماه و بازگشایی پاکت‌های مناقصه، پیمانکار جدید در منطقه مستقر می‌شود و کار در این قطعه هم شتاب می‌گیرد.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی پروژه راه آهن خراسان جنوبی به عنوان بخشی از پروژه راه آهن فراملی شرق کشور از ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ و با حضور رئیس جمهور شهید در بیرجند آغاز شد و پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی استان فراتر از برنامه پیش بینی شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری‌های جدی استان و جلسات مکرری که در تهران برگزار شده، افزود: این پیگیری‌ها در تزریق اعتبار و شتاب بخشیدن به روند اجرای کار در این ابر پروژه بسیار موثر بوده است.

وی گفت: بازدیدهای میدانی و نشست با پیمانکاران در راستای جبران کاستی‌ها، رفع موانع و مشکلات آنها بر سرعت کار افزوده است.

قناعت بیان کرد: طی هفته‌های آینده نیز نشستی در مرکز استان با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران برگزار می‌شود تا روند اجرای کار بیش از گذشته شتاب بگیرد.

وی افزود: همه تلاش‌ها بر این است که این یادگار آیت الله رئیسی با سرعت و شتاب به کار خود ادامه دهد.

بخش‌های ایستگاهی و روسازی راه آهن به زودی آغاز می‌شود

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم گفت: به زودی بخش‌های ایستگاهی و روسازی راه آهن خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

خطیبی به بازدیدهای خود از قطعات راه آهن استان اشاره کرد و افزود: در پروژه راه آهن استان حد فاصل بیرجند - یونسی به طول ۲۷۰ کیلومتر عملیات خاکبرداری، خاکریزی، بتن ریزی، حفاری تونل‌ها و احداث پل‌ها و تقاطع‌ها در دستور کار است.

وی با تاکید بر اینکه در فاصله زمانی کوتاه، سرعت اجرای کار بیشتر می‌شود تصریح کرد: بنا به برنامه ریزی‌های صورت گرفته، به زودی بخش‌های ایستگاهی و روسازی در دستور کار قرار می‌گیرد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از مجوز دولت و اعتبار ویژه تخصیص یافته به پروژه راه آهن خراسان جنوبی گفت و اظهار کرد: بخشی از مجموع ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده به پروژه تزریق شد و در فاصله کوتاه، پنج هزار میلیارد ریال دیگر هم به پروژه تخصیص خواهد یافت.

وی گفت: این پروژه به عنوان یکی از کریدورهای مهم کشور حد فاصل چابهار - سرخس علاوه بر اثرات ترانزیتی در منطقه، توسعه اقتصادی و اجتماعی شرق کشور را به همراه دارد.

خطیبی با بیان اینکه پروژه راه آهن استان خراسان جنوبی را در قالب یک برنامه چهار ساله در دستور کار داشتیم افزود: با شتابی که اجرای پروژه در شرایط فعلی دارد، این محدودیت زمانی به گونه ای مدیریت می‌شود که در زمان کوتاه تر به نتیجه نهایی برسیم.

منابع مالی با حمایت دولت تخصیص یافت

وی با تاکید بر اینکه منابع مالی پیش بینی شده با حمایت ویژه دولت به خوبی به پروژه تزریق شده و تخصیص یافته است گفت: این پروژه، یادگار رئیس جمهور شهید است و آیت الله رئیسی بانی پروژه ریلی محسوب می‌شوند که در حرکت آن نقش بسزایی ایفا کرده اند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: ما وظیفه داریم به گونه ای اقدام کنیم که این پروژه شتاب بگیرد و باقیات صالحاتی برای بانی و اجرا کنندگان آن باشد.

بنا به این گزارش، دیدار معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با استاندار در آخرین لحظات سفر به استان خراسان جنوبی در محل پاویون فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند انجام شد.

این نشست به منظور ارائه گزارش نتایج بازدیدهای صورت گرفته از قطعات راه آهن استان حد فاصل بیرجند - یونسی و با حضور نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برگزار شد.

بازدید از کارگاه‌های قطعات پروژه راه آهن شرق 

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سفر به خراسان‌ جنوبی از کارگاه‌های قطعات پروژه راه آهن شرق کشور بازدید کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: این بازدید از شهرستان گناباد خراسان رضوی آغاز شد و تا محل کارگاه‌های مستقر در شهرهای قاین، خضری دشت بیاض، روم و آرین شهر ادامه یافت.

میرمحمد مودی افزود: با توجه به اینکه پروژه راه آهن خراسان جنوبی مهمترین پروژه زیرساخت استان بوده و از لحاظ اعتباری، اجرایی و راهبردی پروژه با اهمیتی است این بازدید با هدف بررسی و پایش روند اجرایی تمامی قطعات پروژه انجام شد.

وی بیان کرد: ظرفیت بسیار خوبی از پیمانکاران توانمند کشور در اجرای این پروژه مشارکت دارد که در زمان حاضر سهم قابل توجهی را در سبد اشتغال استان به خود اختصاص داده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: از مهمترین مشکلات پیمانکاران پروژه راه آهن استان، تامین آب مورد نیاز اجرای پروژه بوده که نیازمند مساعدت‌ دستگاه‌های مرتبط با این موضوع است.

نظر شما