شناسهٔ خبر: 67036794 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موسیقی «شازده کوچولو» چگونه ساخته شد؟/خلق کردن، اتفاق زیبا در آهنگسازی است

تهران- ایرنا- آهنگساز تئاتر موزیکال «شازده کوچولو» با اشاره به چگونگی ساخت موسیقی این اثر گفت: در این اثر ضمن طراحی شخصیت‌ها از لحاظ موسیقایی، سعی کردم هر صحنه به تناسب، دنیای متفاوتی را به گوش شنونده برساند و کلیت اثر از صحنه‌های متنوعی به لحاظ موسیقایی برخوردار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، مدیا هاشمی آهنگساز و نوازنده سازهای ویولن و پیانو متولد سال ۱۳۷۸ است، وی فعالیت خود در حوزه موسیقی را از سه سالگی به واسطه پدرش جواد هاشمی آهنگساز، مدرس و نوازنده ویولن کلاسیک آغاز کرده است. هاشمی موسیقی را از ۶ سالگی با نوازندگی پیانو به صورت تخصصی ادامه داد.

وی پس از دریافت مدرک دیپلم نوازندگی پیانو از هنرستان موسیقی و مدرک کارشناسی نوازندگی پیانو از دانشگاه هنر به وین مهاجرت کرد و اکنون تحصیلات خود را در رشته آهنگسازی ادامه می‌دهد. هاشمی آهنگسازی را از دوره هنرستان آغاز کرده است و در آن دوران قطعه‌هایی در دستگاه موسیقی ایرانی و ارکسترال همچون «بهار نخست» و «هیاهو» ساخته است که این قطعه‌ها توسط هنرجویان هنرستان اجرا شدند.

این هنرمند تاکنون آهنگسازی فیلم‌هایی همچون فیلم کوتاه «۱۱۳» به کارگردانی ندا آصف و فیلم سینمایی «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی (مادر خود) را انجام داده است. وی سال ۱۴۰۱ علاوه بر ایفای نقش در تئاتر موزیکال «دیو و و دلبر»، آهنگسازی دو قطعه را در این اثر انجام داده و امسال نیز آهنگسازی تئاتر موزیکال «شازده کوچولو» به کارگردانی ماهان حیدری را برعهده داشته است.

فعالیت در تئاترهای موزیکال

هاشمی درباره فعالیت در حوزه موسیقی و چگونگ آهنگسازی تئاترهای موزیکال به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سال ۱۴۰۱ به عنوان خواننده و بازیگر نقش «قوری» در تئاتر موزیکال «دیو و و دلبر» با طراحی و کارگردانی ماهان حیدری حضور داشتم، آهنگساز اصلی این اثر بهزاد عبدی بود و من دو قطعه از قطعه‌های حمید حامی (ایفاگر نقش دیو)؛ «من عاشقت می‌شم» و «با آمدنت در باد» را آهنگسازی کردم.

وی گفت: کارگردان این اثر، شاعر هم هست و برای تعدادی از اشعار و ترانه‌های او آهنگسازی کردم که در سبک پاپ بودند، در ادامه حیدری پیشنهاد آهنگسازی تئاتر موزیکال «شازده کوچولو» را به من داد و این فرصت فراهم شد تا بتوانم آنچه را که در وجودم هست، به نمایش بگذارم و به گوش شنونده برسانم.

موسیقی «شازده کوچولو» چگونه ساخته شد؟/خلق کردن، اتفاق زیبا در آهنگسازی است

طراحی شخصیت‌ها با زبان موسیقی

این آهنگساز درباره چگونگی ساخت موسیقی تئاتر موزیکال «شازده کوچولو» بیان کرد: پس از اینکه پیشنهاد همکاری در این اثر به من داده شد، ضمن خواندن نمایشنامه، با کارگردان درباره چگونگی طراحی شخصیت‌ها به لحاظ موسیقایی مذاکراتی داشتیم که شخصیت‌ها چه ویژگی‌ها و روحیاتی دارند و از لحاظ ظاهری چگونه هستند و براساس این مذاکرات، با تصویر ذهنی خودم، برای هر شخصیت، یک فضا، لحن و ملودی خاص طراحی کرده و شروع به ساختن موسیقی کردم.

وی افزود: پس از طراحی شخصیت‌های این اثر به لحاظ موسیقایی، آنها را اجرا کردم و در اختیار بازیگران قرار دادم، این روند یک سال و نیم به طول انجامید اما در نهایت به آن چیزی که مورد قبول من و آقای حیدری بود، رسیدیم و اثر در تالار وحدت اجرا شد.

هاشمی درباره دشواری‌های ساخت موسیقی برای تئاتر موزیکال «شازده کوچولو» در مقایسه با «دیو و دلبر» اظهارداشت: این دو اثر قابل مقایسه نیستند، من در تئاتر موزیکال «دیو و دلبر» حضور داشتم و کار آقای عبدی را بسیار می‌پسندم، تفاوت این دو اثر به لحاظ قصه و روایت است، در «دیو و دلبر»، ۶ شخصیت وجود داشت که از آغاز تا پایان یک سری اتفاقات برای آنان رخ می‌داد اما در «شازده کوچولو»، شخصیت اصلی، شازده کوچولو، به اخترک‌های متفاوت سفر می‌کند و شخصیت‌های ثابت این اثر، فقط شازده کوچولو و خلبان هستند.

آهنگساز تئاتر موزیکال «شازده کوچولو» گفت: سایر شخصیت‌های این تئاتر موزیکال، تک صحنه‌ای هستند که هر کدام از آنان را در فضای متفاوتی می‌بینیم؛ در این اثر، اخترک‌ها، شخصیت‌ها، ذهنیت‌ها و تفکرات متفاوتی را می‌بینیم که سعی کردم هر کدام از آنها را با زبان موسیقی، متفاوت و متنوع روایت کنم؛ از موسیقی بلوز، موسیقی سنتی ایرانی، موسیقی کلاسیک و سازهای الکترونیک بهره گرفتم، به عنوان مثال در صحنه رو به رو شدن شازده کوچولو و روباه و اجرای قطعه «منو اهلی کن» از ساز گیتار الکتریک با اجرای فابیو اسکالا نوازنده اتریشی بهره گرفتم.

موسیقی «شازده کوچولو» چگونه ساخته شد؟/خلق کردن، اتفاق زیبا در آهنگسازی است

وی درباره دشواری آهنگسازی تئاتر موزیکال «شازده کوچولو» بیان کرد: نمی‌خواستم روند یکسانی را در ۱۲۰ دقیقه پیش بگیرم، سعی کردم هر صحنه به تناسب، یک دنیای متفاوتی را به گوش شنونده برساند و کلیت اثر از صحنه‌های متنوعی به لحاظ موسیقایی برخوردار باشد که از دشواری‌های آهنگسازی این تئاتر موزیکال بود.

هاشمی درباره چرایی فعالیت در حوزه آهنگسازی فیلم، تئاتر و تئاتر موزیکال اظهارداشت: به عنوان آهنگساز در زمینه‌های مختلفی کار کردم اما حوزه‌های سینما و تئاتر برای من دارای جذابیت بیشتری است، شاید به دلیل تاثیر خانواده است، چون من در یک خانواده سینمایی متولد شدم، هم خانواده پدری و هم خانواده مادری در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند و پدرم هم آهنگساز تتاتر و سینما بوده است و ناخودآگاه من به این حوزه‌ها گرایش بیشتری پیدا کردم.

تفاوت اُپرا و تئاتر موزیکال

این آهنگساز درباره تفاوت اُپرا و تئاتر موزیکال گفت: اُپرا متعلق به فرهنگ ایرانی نیست و در دوره ناصرالدین شاه از اروپا وارد ایران شده است، یک فرم آهنگسازی خاصی دارد و خوانندگانی که در اُپرا آثاری را اجرا می‌کنند، مخصوص این هنر هستند و آثار را بدون میکروفن اجرا می‌کنند و صدای آنان در سالن بزرگی به گوش مخاطبان می‌رسد که متاسفانه این خوانندگان در کشورمان کم هستند و به علت یکسری محدودیت‌ها آثاری را در قالب اُپرا نمی‌توانیم اجرا کنیم.

هاشمی افزود: در دهه‌های اخیر تعدادی از آهنگسازان مطرح همچون حسین دهلوی، احمد پژمان و لوریس چکناواریان، چندین اُپرای به یادماندنی ساختند که اجرا نشدند و خیلی به آنها پرداخته نشده است.

موسیقی «شازده کوچولو» چگونه ساخته شد؟/خلق کردن، اتفاق زیبا در آهنگسازی است مدیا هاشمی آهنگساز و نوازنده سازهای ویولن و پیانو

وی درباره ویژگی‌های تئاتر موزیکال بیان کرد: نوع اجرای خوانندگان در تئاتر موزیکال متفاوت است، در اُپرا از هدویس استفاده می‌کنیم که در تئاتر موزیکال این گونه نیست، «شازده کوچولو» تئاتر موزیکال است، از بازیگرانی در این اثر بهره بردیم که خواننده اُپرا نیستند و خوانندگان بسیار خوب در رده سنی ۱۷ تا ۲۴ سال هستند و از این نظر باعث خوشحالی است که چنین خوانندگانی روی صحنه تالار وحدت اجرا می‌کنند.

آهنگساز تئاتر موزیکال «شازده کوچولو» اظهارداشت: در دهه‌های گذشته، تعداد اجراهای تئاتر موزیکال و اُپراها چشمگیر نبوده است اما در چند سال اخیر هنرمندانی در حوزه تئاترهای موزیکال فعالیت کردند و آثاری را به روی صحنه بردند که موجب خرسندی است.

هاشمی گفت: همچنین اجرای پوئم سمفونی در کشور خیلی خوشحال کننده است، متاسفانه جایگاهش نسبت به سبک‌های متفاوت موسیقی پایین‌تر است اما امیدوارم بیشتر بتوانیم به این گونه اجرا بپردازیم و بتوانیم به جایگاهی در این حوزه در کشور خودمان برسیم.

خلق کردن یک اتفاق زیبا در آهنگسازی است

این هنرمند درباره تعداد کم آهنگسازان نسبت به نوازندگان بیان کرد: دلیل اصلی آن است که در نوازندگی رکن اصلی تمرین است؛ همچنین درک از موسیقی و زیرشاخه‌های آن که چه چیزی را می‌نوازم و آن موسیقی چه می‌گوید که آن را به گوش شنونده برسانم، دقیقا سخنی که آهنگساز می‌گوید را نوازنده به گوش شنونده می‌رساند اما در آهنگسازی کمی فراتر از آن است.

وی افزود: آهنگساز باید یک حس و تصویر را خلق کند و همیشه برایم این خلق کردن یک اتفاق زیبا در موسیقی است، آهنگسازی نیاز به تمرین هم دارد که بهتر از گذشته شویم اما رکن اصلی آن تمرین نیست، رکن اصلی این است که بتوانیم یک نقطه‌ای از قلب شنونده را لمس کنیم که گویا به روحش متصل می‌شویم و بعد شنونده بگوید که این حس را درک کرد و قلبش این موسیقی را حس کرد و این کار آهنگساز است که نوازنده یا آن کسی که اجراکننده موسیقی است، آن حس را منتقل می‌کند و این سخت‌ترین بخش آهنگسازی است.

موسیقی «شازده کوچولو» چگونه ساخته شد؟/خلق کردن، اتفاق زیبا در آهنگسازی است

هاشمی ادامه داد: در آهنگسازی تئاتر موزیکال این روند چندین برابر سخت می‌شود، چون آهنگساز باید حس آن صحنه را به مخاطب منتقل کند، موسیقی در تئاترهای موزیکال، حس آن نوشته و تصویر را دو چندان می‌کند و شاید آن حسی که تصویر به شنونده نمی‌دهد، آهنگساز با موسیقی آن را منتقل می‌کند.

جایگاه آهنگسازان زن در کشور

این هنرمند درباره جایگاه آهنگسازان زن در کشور بیان کرد: اکنون آهنگسازان زن بسیاری در ایران و خارج از کشور، در سبک‌های مختلف همچون فیوژن، جَز، بلوز و حتی سنتی فعالیت می‌کنند اما کمتر به آنان پرداخته شده است و این جای تاسف دارد اما در عرصه تئاتر موزیکال، در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنم، آهنگساز زن ندیدم، شاید هم وجود داشته باشد اما من اطلاعی درباره آنها ندارم که این هم نگران کننده است که چرا تعدادشان اینقدر کم است، امیدوارم این حمایت از طرف افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، برای زنان فراهم شود که آنان بتوانند خودشان را در این زمینه نشان دهند و بدرخشند.

هاشمی افزود: آهنگسازان زن ایرانی در خارج از کشور در چند سال اخیر آنقدر خوب عمل کردند و آثار قابل توجهی ساختند که انسان متاثر می‌شود که چرا آنان در کشور خودمان فعالیت نمی‌کنند البته که تعدادی از آنان آرزوی جهانی شدن دارند، خودم هم خیلی به این موضوع فکر می‌کنم، هر هنرمندی دوست دارد که در سطح جهانی دیده شود و وقتی ما از کشورمان خارج می‌شویم و وارد جغرافیای دیگری می‌شویم، این امکان به ما داده می‌شود که آثارمان را در سطح وسیع‌تری ارائه دهیم.

موسیقی «شازده کوچولو» چگونه ساخته شد؟/خلق کردن، اتفاق زیبا در آهنگسازی است

آهنگساز تئاتر موزیکال «شازده کوچولو» درباره فعالیت‌های آینده خود گفت: افقی که درباره خودم می‌بینم، ادامه فعالیت‌هایم، هم در کشور خودم، با افتخار و هم در کشورهای دیگر است، در «شازده کوچولو» به عمد در یکی از صحنه‌ها از موسیقی سنتی ایرانی؛ سازهای تار و تمبک در دستگاه شور و در آواز دشتی بهره بردم که نشان بدهم ایرانی هستم، همچنین علاقه‌مندم در حوزه آهنگسازی فیلم یا تئاتر در ایران و در کشورهای خارج از ایران فعالیت کنم.

به گزارش ایرنا، تئاتر موزیکال «شازده کوچولو» به طراحی و کارگردانی ماهان حیدری، آهنگسازی مدیا هاشمی و تهیه‌کنندگی النا خلیلی و الی حیدری از ۲۹ فروردین تا ۲۰ خردادماه در تالار وحدت اجرا می‌شود.

این اثر با داستانی برگرفته از «شازده کوچولو» اثر نویسنده شهیر فرانسوی آنتوان دوسنت اگزوپری و با ترکیبی ۵۰ نفره از بازیگران، خوانندگان و نوازندگان جوان و نوجوان به روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این اثر نیز آمده: «شازده کوچولو برای یافتن دوست، اخترکش را ترک کرده و راهی سیارات و اخترک‌های دیگر می‌شود و سرانجام به سیاره زمین می‌رسد؛ او در زمین با روباهی آشنا شده که می‌خواهد اهلی شود....»

نظر شما