شناسهٔ خبر: 67034601 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

واکنش تهران به قطعنامه شورای حکام بر علیه ایران

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به قطعنامه غیرسازنده انگلیس، فرانسه و آلمان در شورای حکام هشدار داد که مسئولیت عواقب منفی این رفتار بر فضای مثبت مورد نیاز در تعاملات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر عهده سه کشور اروپایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛محسن نذیری اصل روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: این قطعنامه نه می‌تواند توجه جامعه بین‌المللی را از قصد واقعی تروئیکا برای فرصت کافی دادن به رژیم اسرائیل برای ادامه نسل‌کشی در غزه با مصونیت کامل، منحرف کند و نه بر ایران فشار آورد تا از حقوق خود و پیگیری برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشور، صرف نظر کند.

وی هشدار داد: بدون شک این قطعنامه به‌شدت بر فضای مثبت مورد نیاز برای کار در زمینه اقدامات بیشتری که باید میان ایران و آژانس بصورت متقابل توافق شود، تأثیر می گذارد.

به گزارش ایزنا، سفیر کشورمان خاطر نشان کرد: اکنون تروئیکا باید مسئولیت هرگونه عواقبی را برعهده بگیرد، زیرا ممکن است ایران بر این اساس و در انطباق کامل با حقوق و تعهدات خود اقدام کند.

نذیری افزود: در حالی که جمهوری اسلامی ایران، در گفتار و عمل، تمایل و ترجیح خود را برای تعامل سازنده نشان داده است، ما آماده ایم تا نسبت به هر موضع و اقدام غیرسازنده‌ای واکنش نشان دهیم.

قطعنامه پیشنهادی سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، ساعاتی پیش با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع در شورای حکام تصویب شد. این قطعنامه بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

قطعنامه یادشده همچنین از ایران می خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

در این سند با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی از تهران خواسته شده که در خصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند»

این درحالیست که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. ایران نیز به همکاری خود با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و تاکید دارد که مسائل باقی‌مانده با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

با این حال، در قطعنامه شتابزده و غیرسازنده تروئیکا ادعا شده است که در صورت عدم «همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده» ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «ارزیابی جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته ای اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقی مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته ای ایران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.»

پیش از آغاز رای‌گیری، کشورهای موسوم به گروه همفکر، با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه علیه ایران را اشتباه محاسباتی خوانده و هشدار دادند که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت. آن‌ها از کشورهای عضو شورا خواستند که در برابر تلاش‌ها برای سیاسی کردن مسائل پادمانی مقاومت کرده و به این قطعنامه رای موافق ندهند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در شورای حکام، با واکنش متناسب، موثر و فوری مواجه خواهد شد.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

برچسب‌ها:

نظر شما