شناسهٔ خبر: 67034523 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فرصتی  برای تثبیت صدرنشینی

روزنامه جوان

با وجود تمام اتفاقات رخ‌داده، اما دست‌کم‌گرفتن حریف می‌تواند برای قلعه‌نویی و یارانش گران تمام شود، خصوصاً که ولفگانگ لوس، سرمربی موقت هنگ‌کنگ مدعی است شاگردانش را برای بازی با ایران هم‌قسم کرده است: «رفتن اندرسون تأثیر زیادی روی تیم هنگ‌کنگ خواهد داشت، اما این حتی در اروپا و سایر نقاط دنیا نیز اتفاقی عادی است. به سبک بازی اندرسون سرمربی سابق، ادامه می‌دهیم

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: سوت پایان رقابت‌های لیگ بیست‌وسوم که به صدا درآمد، امیرقلعه‌نویی بدون هیچ‌گونه اتلاف وقتی شاگردانش را برای دور برگشت مرحله مقدماتی جام‌جهانی در آسیا به خط کرد، اما به دلیل ضیق وقت، برپایی تمرینات به هنگ‌کنگ موکول شد و حالا بعد از برگزاری چند جلسه تمرین در خانه حریف، شاگردان قلعه‌نویی ساعت ۱۵:۳۰ امروز، برابر میزبان به میدان می‌روند؛ هنگ‌کنگی که در دور رفت این رقابت‌ها متحمل شکست سنگینی شد (۴ برصفر)، اما درست ۶۴ روز بعد، ۲۹ دی‌ماه و در خلال جام‌ملت‌های آسیا اجازه نداد ایران با بیش از یک گل بازی را به نقطه پایان ببرد. 
 
بی‌شک قلعه‌نویی و شاگردانش نمی‌توانند صرف درنظر گرفتن نتیجه رقم‌خورده در دور رفت، انتظار تکرار نتیجه‌ای مشابه داشته باشند چراکه هنگ‌کنگ در جام‌ملت‌ها ثابت کرد روندی رو به رشد را در پیش گرفته است، با وجود این، اما اندرسن درست چند روز قبل از بازی با ایران، هنگ‌کنگ را شوکه کرد. اندرسون بعد از ۵/۲ سال حضور روی نیمکت این تیم، به طور ناگهانی تصمیم به جدایی گرفت، آن هم درست در شرایطی که هنگ‌هنگ باید چند روز بعد، در ادامه دور برگشت مرحله مقدماتی جام‌جهانی به مصاف حریفان می‌رفت، با وجود این، اما این مربی ۶۵ ساله صراحتاً گفت پیشنهادی دریافت کرده که نمی‌توانسته است به آن نه بگوید: «فدراسیون فوتبال هنگ‌کنگ هر روز برای حفظ من جنگید. آن‌ها پیشنهادی برای تمدید قرارداد سه ساله به من ارائه کردند، اما من تصمیم گرفتم جدا شوم. صادقانه بگویم، پیشنهادی به من رسید که نمی‌توانم به هیچ وجه آن را نادیده بگیرم یا رد کنم. من پیش از این هم چند پیشنهاد خوب باشگاهی و ملی را برای حضور در این تیم رد کرده بودم، اما این بار نمی‌توانم.» در واقع او با همین توضیح مختصر، چمدان‌هایش را برای ترک هنگ‌کنگ بست تا این تیم در شرایطی نامناسب خود را مهیای مصاف با ایران کند. 
با وجود تمام اتفاقات رخ‌داده، اما دست‌کم‌گرفتن حریف می‌تواند برای قلعه‌نویی و یارانش گران تمام شود، خصوصاً که ولفگانگ لوس، سرمربی موقت هنگ‌کنگ مدعی است شاگردانش را برای بازی با ایران هم‌قسم کرده است: «رفتن اندرسون تأثیر زیادی روی تیم هنگ‌کنگ خواهد داشت، اما این حتی در اروپا و سایر نقاط دنیا نیز اتفاقی عادی است. به سبک بازی اندرسون سرمربی سابق، ادامه می‌دهیم. هرچند برخی از بازیکنان هنگ‌کنگ به دلیل قرارداد و عوامل دیگر در خدمت ما نبودند، اما به آن‌ها گفتم که در این دو بازی آخر مقدماتی جام جهانی و آخرین بازی خانگی امسال، ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا یک بازی فوق‌العاده انجام دهیم.» اگرچه سرمربی موقت هنگ‌کنگ سعی در بالابردن انگیزه و روحیه شاگردانش دارد، اما کناره‌گیری برخی از بازیکنان این تیم بعد از جدایی اندرسون کار او را سخت کرده است. لوس در غیاب بسیاری از بازیکنان اصلی تیم در مسابقات انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ دو بازیکن جوان و بااستعداد را برای اولین بار به اردوی این تیم دعوت کرده است. دوجون‌هوی ۱۸ ساله، ما شیوی و همچنین یان‌ژوپین از جمله بازیکنان جوانی هستند که قرار است برابر ایران به میدان بروند. 
برای قلعه‌نویی، اما نه وضعیت حریف در پنجمین دیدار مرحله مقدماتی جام‌جهانی که کسب هر سه امتیاز این بازی برای حفظ صدرنشینی و بالارفتن روحیه و انگیزه شاگردانش جهت مصاف با سایر رقباست که اهمیت دارد، البته که ناصر ابراهیمی هم به قلعه‌نویی تأکید می‌کند که به هیچ عنوان حریف را دست‌کم نگیرد که هیچ بعید نیست هنگ‌کنگ با وجود شرایطی که دارد، شگفتی‌ساز شود. قلعه‌نویی در این دیدار کنعانی‌زادگان را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد، اما جدا از شجاع خلیل‌زاده، تیم ملی دو مدافع تخصصی دیگر هم دارد که می‌توانند جایگزین کنعانی‌زادگان باشند. محمدامین حزباوی و عارف غلامی که اولی بعد از کسب دو جام در قطر به اردوی تیم ملی اضافه شد و دومی هم عملکرد خوبی در بوسنی داشته و هر دو می‌توانند جایگزین مطمئنی باشند، هر چند محمد قربانی، بازیکن اورنبورگ روسیه و امید نورافکن، بازیکن سپاهان تجربه بازی در پست دفاع میانی را دارند و دست قلعه‌نویی در این مورد کاملاً باز است. 
سرمربی تیم ملی در این مرحله علاوه بر بازیکنان باتجربه، از جوانان نیز برای حضور در تیم‌ملی دعوت به عمل آورده است؛ تصمیمی که نشان از توجه او به جوان‌گرایی و نسل جدید در فوتبال دارد، اما رقابت درون چهارچوب دروازه همچنان بین بیرانوند است و پیام نیازمند، هر چند قلعه‌نویی این بار علاوه بر بیرانوند و نیازمند از حسین پورحمیدی، گلر تراکتور هم دعوت کرده است، اما باید دید با وجود رقابتی که بین نیازمند و بیرانوند برای ایستادن در چهارچوب دروازه تیم‌ملی وجود دارد، فرصت حضور نصیب گلر تراکتور می‌شود یا نه، خصوصاً که در غیاب نیازمند به دلیل مصدومیت در فیفادی‌های فروردین، بیرانوند خوش درخشید و با دو کلین‌شیت شانس خود را برای ادامه حضور در چهارچوب دروازه تیم‌ملی افزایش داد. 
یکی از اصلی‌ترین تمرینات تیم‌ملی در هنگ‌کنگ برای مصاف امروز، تمرین راه ایجاد موقعیت و حمله به دروازه حریف بوده است؛ تمریناتی که البته تنها مختص مهاجم تیم نبود و علاوه بر هافبک‌ها، حتی مدافعان را هم به خود مشغول کرده بود، خصوصاً ابوالفضل جلالی، دفاع چپ استقلال که دومین پاسور برتر فصل اخیر بود و مهره کلیدی تیم قلعه‌نویی جهت گلزنی برابر هنگ‌کنگ. اما باید دید تدارکات قلعه‌نویی و تیم همراهش می‌تواند نتیجه درخشانی را در هنگ‌کنگ رقم بزند یا حریفی که به واسطه تغییرات غیرمنتظره کاملاً ناشناخته است، ایران را غافلگیر و شگفت‌زده می‌کند.

نظر شما