شناسهٔ خبر: 67033155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

ترکیه ۵۵ اثر تاریخی متعلق به ایران را تحویل داد ترکیه ۵۵ اثر تاریخی متعلق به ایران را تحویل داد

مقامات ترکیه ۵۵ اثر تاریخی متعلق به ایران را در چارچوب توافقنامه امضا شده بین دو کشور، به مسوولان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم تحویل دادند. به گزارش ایرنا، شبکه «تی آر تی» ترکیه با اعلام این خبر، گزارش داد: این آثار تاریخی در چارچوب «توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از واردات و صادرات

صاحب‌خبر -

مقامات ترکیه ۵۵ اثر تاریخی متعلق به ایران را در چارچوب توافقنامه امضا شده بین دو کشور، به مسوولان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم تحویل دادند.

به گزارش ایرنا، شبکه «تی آر تی» ترکیه با اعلام این خبر، گزارش داد: این آثار تاریخی در چارچوب «توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از واردات و صادرات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت اموال فرهنگی»، به مسوولان ایرانی تحویل داده شدند.

توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از واردات و صادرات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت اموال فرهنگی بین ایران و ترکیه چهارم بهمن ۱۴۰۲ در جریان سفر آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور شهید به آنکارا به امضای مقامات دو کشور رسید.

شبکه «تی آر تی» افزود: در این چارچوب، ۵۵ اثر که متعلق به ایران تشخیص داده شده بود به ارزروم انتقال یافت و با برگزاری مراسمی در موزه باستان شناسی این شهر به کنسولگری ایران تحویل داده شد.

«بیرول اینجه‌جیک‌اوز» مدیر کل میراث فرهنگی و موزه‌های ترکیه در سخنانی گفت که آنکارا از مدت‌ها قبل در حال انجام یک مطالعه پر زحمت و جامع در زمینه قاچاق آثار تاریخی و فرهنگی است.

وی تاکید کرد: هر اثر فرهنگی نگین کشوری است که به آن تعلق دارد و قطعاً باید در کشوری که متعلق به آن است به نمایش درآید و به آن سرزمین بازگردد.

«محمد ابراهیمی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم ترکیه نیز در این مراسم با تقدیر از مقامات ترکیه برای یافتن و بازگرداندن این آثار تاریخی به ایران اظهار داشت: ایران یکی از کشور‌های باستانی است که بیشترین آثار ثبت شده در یونسکو را دارد.

منبع: fararu-742316

نظر شما