شناسهٔ خبر: 67033145 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هواشناسی اصفهان درباره فعالیت سامانه همرفتی هشدار زرد صادر کرد

اصفهان - ایرنا - اداره کل هواشناسی اصفهان با صدور اطلاعیه ای درباره فعالیت سامانه همرفتی و وزش باد شدید از چهارشنبه شب تا پایان هفته هشدار زرد صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در بارش‌های همرفتی، هوایی که با گرمایش فوق‌العاده زیاد سطح زمین گرم شده است، به ارتفاعات بالا می‌رود و ناگهان سرد می‌شود. در نتیجه بخار آب همراه این توده هوا متراکم می‌شود و باران به‌شدت می‌بارد. باران‌های همرفتی بیشتر با طوفان‌ همراه است.

بر اساس هشدار مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، رنگ زرد برای آگاهی بخشی، رنگ نارنجی برای حفظ آمادگی و رنگ قرمز برای اقدام است.

هواشناسی اصفهان در این اطلاعیه پیش بینی کرد باد و گرد و خاک محلی، بارش باران، صاعقه، تگرگ و تندباد لحظه‌ای همه مناطق استان به ویژه مناطق غربی و شمالی را دربرمی‌گیرد.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان، سامانه بارشی همرفتی از شامگاه چهارشنبه در مناطق غربی و شمالی استان به ویژه خوانسار، گلپایگان، فریدونشهر، شاهین‌شهر و میمه، کاشان، آران و بیدگل، نطنز، بادرود، انارک، مهاباد و اردستان آغاز می شود.

فعالیت این سامانه بارشی روز پنجشنبه ۱۷ خرداد همه مناطق استان اصفهان را دربرخواهدگرفت. فعالیت این سامانه در روز جمعه نیز در مناطق غرب و جنوب استان به ویژه سمیرم، دهاقان، فریدون‌شهر، فریدن(داران)، خوانسار، گلپایگان و چادگان ادامه خواهد یافت.

اداره کل هواشناسی اصفهان نسبت به لغزندگی سطح جاده‌ها و معابر شهری، ایجاد روان‌آب و جاری شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها، کاهش دید و افت کیفیت هوا، اختلال در سفرهای شهری و روستایی،و ناوگان حمل و نقل و راهداری و احتمال خسارت به سازه‌های موقت و صنایع کشاورزی هشدار داده است.

در این اطلاعیه به مردم توصیه شده است نسبت به سفرهای بین شهری احتیاط و از کوهنوری، گردشگری و توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌های فصلی ، درختان فرسوده، سازه‌های موقت و ساختمان‌های نیمه‌ساز خودداری کنند.

سرعت باد به ۷۰ کیلومتر در ساعت رسید

به گفته رییس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان، بیشترین سرعت وزش باد و تندباد لحظه‌ای در شبانه روز گذشته در استان با ۷۰ کیلومتر بر ساعت در کاشان و «مورچه خورت» ثبت شده است.

دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرمترین ساعت شبانه‌روز گذشته به ۳۵ و در خنک‌ترین ساعت به ۱۹ درجه سانتی‌گراد رسید. بادرود با دمای ۳۷ و فریدونشهر با ۹ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرمترین و خنک‌ترین نقاط استان در شبانه‌روز گذشته بودند.

از مناطق غرب استان خبر می رسد وزش باد شدید و رگبار پراکنده از ساعتی پیش آغاز شده است.

به گزارش ایرنا و به گفته مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان، تاکنون به بیش از ۱۳۰ کیلومتر از راه‌ها، ۱۹۷ دهانه پل و سازه های فنی و ۱۳۰ واحد مسکونی در استان اصفهان در پی سیل‌های بهاره خسارت وارد شده است.

همچنین اوایل خرداد وزش باد شدید و تندباد سبب سقوط ۵۴ اصله درخت و آسیب زدن به ۱۶ دستگاه خودرو در اصفهان شد.

نظر شما