شناسهٔ خبر: 67030998 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فرونشست، تالاب مهارلو در فارس را می‌بلعد + فیلم

زلزله خاموش فرونشست، به جان تالاب مهارلو در استان فارس افتاده است.

صاحب‌خبر -

پورقاسمی مسئول تیم تحقیقات فرونشست تالاب مهارلو اظهار کرد: فرونشست، زلزله خاموش، از ۱۰ سال پیش به جان تالاب مهارلو افتاده است.

او با بیان این که تیم تحقیقات فرونشست مهارلو از سال ۱۴۰۰ بنا به درخواست اداره کل محیط زیست فارس تشکیل شد، افزود: استان فارس یکی از ۷ استانی است که بیش از دیگر استان‌های کشور، دچار فرونشست شده است، اما آنچه سبب نگرانی همگان شده، رخ دادن فرونشست در تالاب‌های استان است.

پورقاسمی با تاکید بر این که پدیده فرونشست به مرور زمان رخ می‌دهد، ادامه داد: برداشت بی رویه آب از آبخوان ها، وجود ۶ هزار چاه مجاز و تعداد زیادی چاه غیرمجاز کشاورزی، در کنار ۲۵ درصد عوامل طبیعی همچون پرشدن منفذ‌های آب‌های زیرزمینی، تاثیر بسیار زیادی در فرونشست دارند.

مسئول تیم تحقیقات فرونشست تالاب مهارلو افزود: سرعت فرونشست در این تالاب روز به روز بیشتر می‌شود و تا دامنه‌های کوه پیش رفته است.

پورقاسمی با بیان این که برای حفظ وضعیت و پیشگیری از وسعت فرونشست باید همه دستگاه‌های دخیل با تالاب همت کنند، افزود: از جمله راهکار‌های نجات تالاب مهارلو می‌توان به تغییر الگوی کشت، تغییر واریته‌های کشت، پیشگیری از افزایش چاه‌های آب کشاورزی و برداشت بیش از حد آن ها، ترویج آبخیزداری و آبخوان داری، حفظ آب‌های سطحی و مدیریت آب ها، اشاره کرد.

او تاکید کرد: در صورت ادامه بی توجهی به فرونشست مهارلو، در مدتی نه چندان دور شاهد خشک شدن چاه‌های آب، شور شدن آب‌های آشامیدنی، ایجاد باد‌های خاکی، مهاجرت روستائیان و به خطر افتادن زنجیره غدایی خواهیم بود.

تالاب مهارلو در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار گرفته و مساحت آن ۶۰۰ کیلومتر مربع است. بیشترین طول این دریاچه ۲۸ کیلومتر و بیشترین عرض آن ۱۵ کیلومتر است و ژرفای آن در عمیق‌ترین بخش به ۳ متر می‌رسد.

۳ رودخانه فصلی خشک شیراز، سلطان‌آباد و سروستان دریاچه مهارلو را تغذیه می‌کنند. 

مهم‌ترین گونه پرنده این دریاچه فلامینگو است. آنقوت، تنجه، کاکایی و گیلانشاه، سلیم، آبچلیک، حواصیل، اردک سبز و مرغابی دیگر پرندگان ساکن دریاچه مهارلو هستند.

<div id="video-display-embed-code_19401311"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8749882/19401311?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما