شناسهٔ خبر: 67030180 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

کمی خوش‌بینی در توفان بدبینی به انتخاب کمپانی:

شاگرد جادوگر- بازوی راست پپ گواردیولا در بایرن

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی: "بایرن من" عنوان ستونی‌ست که توسط "رایموند هینکو"، خبرنگار افسانه‌ای اشپورت بیلد، به بررسی و تحلیل باشگاه بایرن مونیخ، قهرمان بلامنازع آلمان، می‌پردازد. هینکو سابقه‌ای طولانی در همراهی با بایرن مونیخ دارد و سال‌هاست که فراز و نشیب‌های این باشگاه را از نزدیک دنبال می‌کند. او می‌نویسد:
مسئولین محترم باشگاه بایرن، بی شک در هفته‌های اخیر، لحظاتی بوده که از شدت سردرگمی و تردید در انتخاب مربی، سرتان درد گرفته و عصبانیتتان به اوج رسیده است. به هر حال، شما مسئولین باشگاه هستید و این بار سنگینی بر دوش شماست. می‌توانم درک کنم که چرا هواداران، اعضای باشگاه و حتی اعضای هیئت مدیره نگران سقوط بایرن و دچار شدن به سرنوشت مشابه هامبورگ و غرق شدن در تاریکی برای سال‌های متمادی هستند.
شاید این ایده اغراق‌آمیز باشد، چرا که علیرغم مخالفت‌های شدید عده‌ای، اکثریت با انتخاب ونسان کمپانی، مربی سابق برنلی که به تازگی از لیگ برتر انگلیس سقوط کرده، به عنوان سرمربی جدید موافقت کرده‌اند.
2028217
با این حال، همانطور که اشاره شد، حتی متعصب‌ترین طرفداران لیگ برتر نیز متوجه شده‌اند که فوتبال پیشرو دیگر در انگلیس (که فقط پول زیادی در آن خرج می‌شود) بازی نمی‌شود، بلکه در اسپانیا و ایتالیا دنبال می‌شود.
مربیان بزرگ، خلاق و نوآور که بر فوتبال جهان تأثیر گذاشته‌اند، بیشتر از ایتالیا برخاسته‌اند:
هلنیو هررا، متولد بوئنوس آیرس، که با هدایت اینتر میلان، کاتناچو (دیوار دفاعی نفوذناپذیر) را اختراع کرد و در سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ این تیم را به قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا رساند.
آریگو ساکی، فروشنده کفش که توسط سیاستمدار سیلویو برلوسکونی کشف شد، با اتکا به بازیکنان هلندی مانند مارکو فان باستن، رود گولیت و فرانک ریکارد، فلسفه‌ای کاملاً مغایر با هررا (پرسینگ، پوشش منطقه‌ای) را ارائه کرد و با آث میلان در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ به قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا رسید.
تا به امروز، جان پیرو گاسپرینی، مربی ایتالیایی، نام خود را در تاریخ فوتبال اروپا ثبت کرده است. او در فینال لیگ اروپا، تیم بایرن لورکوزن، قهرمان بلامنازع آلمان که 51 بازی بدون شکست را پشت سر گذاشته بود، با نتیجه 3-0 در هم کوبید. پیش از آن نیز در مرحله یک چهارم نهایی در آنفیلد، با ارائه فوتبالی فیزیکی، لیورپول را مغلوب کرده و سکوت را به "شما هرگز تنها قدم نمی‌زنید" افسانه‌ای ورزشگاه آنفیلد تحمیل کرد. بدون شک، سبک بازی گاسپرینی الگوی مربیان دیگر خواهد شد، همانطور که ونسان کمپانی، بازیکن بلژیکی بایرن مونیخ، با وجود تکنیک فوق‌العاده، به بازی فیزیکی و خشن تمایل داشت2026882
در میان مربیان بزرگ، نام کارلو آنچلوتی، مربی ایتالیایی، با چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا می‌درخشد. او دو بار با آث میلان و دو بار با رئال مادرید فاتح این جام شده است. آنچلوتی تنها مربی‌ای است که در هر پنج لیگ معتبر اروپایی عنوان قهرمانی را کسب کرده است.
2029422
جیوانی تراپاتونی، سرمربی سابق بایرن مونیخ، که در سال 1985 با یوونتوس قهرمان اروپا شد، از دیگر مربیان بزرگ تاریخ فوتبال به شمار می‌رود.
اما در لیگ برتر انگلیس، به ندرت می‌توان مربی بریتانیایی بزرگی را پیدا کرد. تنها سر الکس فرگوسن، سرمربی اسکاتلندی منچستریونایتد، در این لیست جای می‌گیرد. او در سال‌های 1999 و 2008 با منچستریونایتد قهرمان اروپا شد. با این حال، فرگوسن بیشتر دوران مربیگری خود را در منچستریونایتد گذراند و مانند همکاران مشهور خود، بیل شکنلی و باب پیسلی (که هر دو سه بار قهرمان اروپا شده بودند)، دیدگاهش عمدتاً به لیورپول محدود می‌شد.
1973066
شاید باور نکنید، اما ونسان کمپانی، مدافع سابق منچسترسیتی و تیم ملی بلژیک، که به تازگی با تیم برنلی به دسته پایین‌تر سقوط کرده است، با وجود رکورد منفی امتیازات این تیم، به عنوان سرمربی جدید بایرن مونیخ انتخاب شده است. این انتقال با رقم قابل توجهی در حدود چند میلیون یورو انجام شده است.
انتخاب کمپانی به عنوان سرمربی بایرن مونیخ توسط مکس ایبرل، مدیر ورزشی باشگاه، هواداران و مسئولین باشگاه، را شوکه کرده است. ایبرل در نهایت مسئول انتخاب سرمربی جدید بوده و باید پاسخگوی این تصمیم باشد.
2028023
با وجود این شوک اولیه، برخی امیدوارند که این انتخاب، نقطه عطفی برای بایرن مونیخ باشد. آنها امیدوارند که پپ گواردیولا، مربی سابق کمپانی در منچسترسیتی، که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با این تیم به قهرمانی لیگ برتر انگلیس رسید، بتواند به کمپانی در این مسیر دشوار کمک کند.
گواردیولا که به عنوان یکی از بهترین مربیان جهان شناخته می‌شود، نه تنها تأثیر عمیقی بر کمپانی گذاشته، بلکه او را به عنوان "بازوی راست" خود در زمین می‌دانست. کمپانی نقشی کلیدی در موفقیت‌های منچسترسیتی در سال‌های اخیر، از جمله کسب شش عنوان قهرمانی لیگ برتر در هشت سال، داشته است. بعضی‌ها به تمجیدهای گواردیولا از کمپانی اشاره می‌کنند و معتقدند که این تمجیدها نقش مهمی در انتخاب کمپانی توسط بایرن مونیخ داشته است.
2027527
کمپانی بدون شک می‌تواند خود را "شاگرد جادوگر" گواردیولا بداند. هواداران بایرن مونیخ امیدوارند که این "شاگرد جادوگر" بتواند روند قهرمانی را به مونیخ بازگرداند.
نکته حائز اهمیت این است که کمپانی برخلاف یولیان ناگلزمان و تا حدی توماس توخل، به دنبال تخریب "دی‌ان‌ای بایرن" نخواهد بود. او به سراغ راه‌حل‌های تاکتیکی مخرب، اتکا به اشتباهات حریف و ضدحمله برای کسب پیروزی نخواهد رفت، روشی که شاید دیگر کاندیداهای مربیگری به جز ژابی آلونسو و هانسی فلیک به کار می‌بردند. بدون شک، فلیک بهترین گزینه بود، اما فرصت از دست رفت و بارسلونا از تعلل بایرن نهایت استفاده را برد و او را به خدمت گرفت.
فوتبال کمپانی، همان فلسفه پپ گواردیولا در حفظ مالکیت مطلق توپ است. این روش به حدی افراطی است که او مانند گواردیولای دوران بارسلونا، به تیمش دستور می‌دهد که گاه توپ را به طور عمدی به حریف واگذار کنند تا حریف را گیج و سردرگم کرده و آن‌ها را از کار بیندازند. پپ با این روش، بازیکنانی مثل ژاوی، اینیستا و مسی را پرورش داد.
1856451
انتخاب کمپانی که به چند زبان مسلط و سخنور است، این مزیت را نیز دارد که شما، اعضای هیئت مدیره، جیب خود را برای خریدهای جدید باز خواهید کرد. بدون شک شاهد نقل و انتقالات هیجان‌انگیزی خواهیم بود تا مربی جدید تنها نماند. مطابق با سلیقه اولی هوینس، این خریدها لزوماً گران‌قیمت نخواهند بود.
من مطمئن هستم که بایرن بند بازگشت جاشوا زيرکزى را فعال خواهد کرد، کسی که با یازده گل، بولونیا را به لیگ قهرمانان اروپا رساند. این انتخاب به دلیل شناخت کمپانی از توانایی‌های این بازیکن هلندی در دوران مشترکشان در اندرلخت، منطقی به نظر می‌رسد. همچنین هری کین از داشتن یک زوج قدرتمند در خط حمله خوشحال خواهد شد.

نظر شما