شناسهٔ خبر: 67030028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ابتلای ۲۳۰ کودک زیر سه سال به کم کاری تیرویید در قزوین

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر گفت: ۲۳۰ کودک زیر سه سال در استان مبتلا به کم‌کاری تیرویید مادرزادی بوده و تحت پیگیری و مراقبت قرار دارند.

صاحب‌خبر -
ابتلای ۲۳۰ کودک زیر سه سال به کم کاری تیرویید در قزوین
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، آمنه احدی زاده بیان کرد: کمبود هورمون تیروکسین در بدن به ایجاد بیماری کم کاری تیرویید در نوزادان منجر می‌شود و به دلیل اینکه این بیماری در بدو تولد بدون علایم است، انجام غربالگری نوزادان بهترین روش پیداکردن بیماران به حساب می‌آید.
 
وی افزود: بیماری کم کاری تیرویید نوزادان می‌تواند به صورت دایمی و گذرا باشد که در نوع گذرا بیمار تا مدتی نیاز به درمان دارد و بعد از آن با شروع به کار غده تیرویید و تولید مقدار کافی هورمون درمان قطع شده و با تشخیص پزشک نیازی به مصرف دارو ندارد.
 
احدی زاده ادامه داد: بیمار در نوع دایمی تا پایان عمر نیاز به مصرف قرص لووتیروکسین دارد و نباید دارو را قطع کند که البته دوز دارو ممکن است بر اساس نیاز بیمار و آزمایش های هورمونی کم یا زیاد شود.
 
این کارشناس گفت: بروز بیماری کم کاری تیرویید نوزادان علت‌های زیادی دارد که مهم ترین آن کمبود ید، ازدواج های فامیلی، ابتلا مادر به بیماری‌هایی مثل تیرویید، دیابت، فشارخون بالا در دوران بارداری، افزایش ید در بدن، مصرف بتادین (برای ضدعفونی کردن در زمان بارداری، زایمان، و یا ناف نوزاد)، مصرف بعضی از داروهای حاوی ید مثل شربت های اکسپکتورانت در دوره بارداری است.
 
احدی زاده ادامه داد: عنصر ید از ریزمغذی های مهم برای تولید هورمون تیرویید است و کمبود آن در رژیم غذایی روزانه می تواند باعث بروز بیماری‌های مهمی مثل گواتر (بزرگ شدن غده تیرویید) و کم کاری تیرویید شود.
 
به گفته وی، بیماری کم کاری تیرویید نوزادان بسیار جدی است و عدم تشخیص به هنگام بیماری و یا شروع دیر هنگام درمان، عوارضی جدی و غیر قابل برگشت به دنبال دارد، یعنی اگر بیماری تشخیص داده نشود و درمان و کنترل بیماری مناسب نباشد، نوزاد به عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد و کم شنوایی دچار خواهد شد.
 
کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر تاکید کرد: غربالگری نوزادان سه تا پنج روز بعد از تولد به دلیل نداشتن علایم مشخص بیماری در بدو تولد اهمیت بسیار زیادی دارد و فقط با غربالگری می توان بیماری را تشخیص داده و از بروز آن پیشگیری کرد.
 
احدی زاده خاطرنشان کرد: شروع درمان به هنگام، مصرف صحیح دارو بر اساس دستور پزشک، انجام آزمایش‌های هورمونی در فواصل معین و ویزیت مستمر براساس دستورالعمل کشوری و توجه نکردن به توصیه‌های غیر علمی اطرافیان در ارتباط با مصرف دارو از بروز عقب ماندگی ذهنی در نوزاد مبتلا به بیماری کم کاری تیرویید جلوگیری کرده و ضامن حفظ ضریب هوشی شیرخوار بیمار است.
 
به گفته وی، برنامه غربالگری کم کاری تیرویید از ابتدای سال ۸۵ برای تمامی متولدان سه تا پنج روزه در سطح کشور و استان اجرا شد و تمامی نوزادان در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت، خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌های استان غربالگری می شوند.
 
احدی زاده گفت: شاخص پوشش غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان استان ۱۰۰ درصد است و موارد مشکوک به کم کاری تیروئید برای بررسی و انجام آزمایش های تائید تشخیص به فوق تخصص غدد نوزادان ارجاع می شوند.

نظر شما