شناسهٔ خبر: 67029356 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آزمون استخدامی، سنگ تمام دولت سیزدهم برای جامعه معلولان است

مشهد- ایرنا- مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: آزمون استخدامی توان‌یابان در این استان و کشور، تلاش در جهت احقاق حقوق این قشر و سنگ تمام دولت سیزدهم برای جامعه معلولان است.

صاحب‌خبر -

دکتر مسعود فیروزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری نخستین آزمون استخدامی ویژه معلولان در دستگاه‌های اجرایی در روز پنجشنبه (۱۷ خرداد) افزود: این آزمون که پیش از این در کشور و استان برگزار نشده، با هدف جبران عدم اجرای سهم سه درصد استخدام ویژه معلولان در ۱۰ آزمون استخدامی سال‌های گذشته، برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: سهمیه استان خراسان رضوی در نخستین آزمون استخدامی ویژه معلولان کشور، ۳۱۳ نفر تعیین شده است که با تلاش های مجدانه شهید آیت الله رییسی محقق شد و نمادی از توجه ویژه دولت سیزدهم به جامعه معلولان و اجرای قانون جامع حمایت از این قشر است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: بر طبق قانون، دولت موظف به اختصاص سهمیه سه درصدی به افراد دارای معلولیت برای استخدام در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی است، اما این قانون در مواردی به‌ درستی اجرا نشده است و برخی از دستگاه‌های دولتی به این بند از قانون توجهی نداشته و به آن عمل نکردند.

به گفته وی، همچنین در برخی موارد، افراد دارای معلولیت بعد از قبولی در آزمون کتبی در زمان مصاحبه به دلیل برخورداری از معلولیت استخدام نمی‌شدند.

وی ادامه داد: بنابراین نخستین آزمون اختصاصی ویژه افراد دارای معلولیت به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در ۴۵ دستگاه اجرایی برگزار می‌شود تا از این طریق حقی از افراد دارای معلولیت پایمال نگردد.

بزرگترین رویداد اشتغال و کاریابی برای معلولان

فیروزی این آزمون را بزرگترین رویداد اشتغال و کاریابی معلولان و یادگاری ماندگار از رییس جمهور شهید عنوان و بیان کرد: برگزاری اولین آزمون استخدامی جهت جذب و به‌ کارگیری چهار هزار و ۳۲۶ فرد دارای معلولیت، یادگار بسیار با ارزش است که از سیره و منش رییس جمهور شهید نشات گرفته و بیانگر همت جهادی دولت سیزدهم برای رفع چالش بیکاری جامعه هدف بهزیستی است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم ارزیابی‌های بسیار دقیقی جهت دستیابی به آمار و اطلاعات تمامی دستگاه‌هایی که قانون سه درصد استخدامی را رعایت نکرده بودند، انجام گرفت و در نهایت سهمیه و تعداد افرادی که باید در دستگاه‌های اجرایی تاکنون جذب می‌شدند، تعیین گردید که در این آزمون به کارگیری خواهند شد.

فیروزی گفت: در استان خراسان رضوی نیز آزمون استخدامی معلولان به‌ صورت متمرکز در شهرستان مشهد برگزار می‌گردد و بدین منظور یک هزار فرد دارای معلولیت در این آزمون با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه به منظور حمایت توان‌خواهان در راستای برگزاری هرچه بهتر و با کیفیت‌تر این آزمون با توجه به نیازهای متنوع افراد دارای معلولیت تدابیر بسیاری اندیشیده شده است، افزود: مشخصات توان‌خواهانی که با مشکل ایاب و ذهاب به مشهد و نیز اسکان در این شهرستان مواجه هستند، توسط ادارات بهزیستی شهرستان‌ها ارسال و از طریق پرداخت کمک هزینه و پیش بینی اسکان آنها نسبت به این موضوع اقدام شده است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه محل برگزاری آزمون دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد است، گفت: با توجه به نیازسنجی‌های انجام گرفته، ۲۲۰ منشی توسط بهزیستی برای این آزمون انتخاب و به‌ کارگیری شده و همچنین تدابیر ترافیکی در این زمینه پیش‌بینی شده است.

هم اکنون ۱۴۰ هزار معلول دارای پرونده زیر پوشش اداره کل بهزیستی خراسان رضوی قرار دارند و این استان از این حیث در کشور رتبه دارد.

بیش از ۴۵ درصد معلولان زیر پوشش بهزیستی خراسان رضوی دارای معلولیت جسمی، حدود ۳۵ درصد دارای معلولیت ذهنی، ۱۰ درصد معلولان بینایی و ۱۰ درصد هم معلولان دارای مشکلات شنوایی هستند.

نظر شما