شناسهٔ خبر: 67028688 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تولید نفت اوپک در ماه مه کاهش یافت

نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان داد تولید نفت خام اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مه ۲۰۲۴ در پی رشد تولید نیجریه افزایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، تازه‌ترین نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ماه مه افزایش یافت زیرا بالا رفتن رقم صادرات نیجریه و عراق اثر کاهش‌ عرضه داوطلبانه شماری از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس را جبران کرد.

این نظرسنجی که براساس داده‌های مربوط به رصد کشتی‌ها و اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع صنعتی انجام شده است نشان داد که اوپک در ماه گذشته میلادی روزانه ۲۶ میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه نفت خام  تولید کرده که نسبت به ماه آوریل روزانه ۱۴۵ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

افزایش عرضه از سوی عراق در حالی رخ داده است این کشور، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک همراه با قزاقستان از اعضای اوپک‌پلاس، متعهد شده‌اند تخطی از سهمیه‌های خود را با کاهش بیشتر در بقیه سال ۲۰۲۴ جبران کنند.

شماری از اعضای اوپک‌پلاس (هشت کشور) در نوامبر پارسال تصمیم گرفتند از ژانویه امسال برای مقابله با ضعف اقتصادی و افزایش عرضه تولیدکنندگان خارج از این ائتلاف، در مجموع به‌صورت داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس روز یکشنبه (۱۳ خرداد) تصمیم گرفتند این رقم را برای سه ماه سوم تمدید کنند، در حالی که پیش تر این ارقام تا ژوئن تمدید کردند.

بر اساس این نظرسنجی، عراق و نیجریه هر کدام تولید خود را ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند، در حالی که عربستان سعودی و امارات متحده عربی افزایش کمتری داشتند.

 در ماه مه تنها الجزایر تولید خود را برای انجام تعمیرات میدان‌های نفتی کاهش داد.

بر اساس این نظرسنجی، اوپک (به غیر از ایران، ونزوئلا و لیبی) در ماه مه روزانه حدود ۲۵۰ هزار بشکه بیش از هدف تعیین شده تولید کرد که عراق بخش عمده مازاد عرضه را به خود اختصاص داده است.

در میان کشورهایی که مجبور به کاهش تولید نیستند، ایران و ونزوئلا اندکی تولید را افزایش دادند.

عرضه نفت خام ایران پس از ثبت یکی از بزرگترین ارقام افزایش تولید در میان اعضای اوپک طی سال ۲۰۲۳، باوجود تحریم‌های ایالات متحده، نزدیک به بالاترین سطح پنج ساله اخیر خود در نوامبر است.

هدف نظرسنجی رویترز رصد عرضه نفت در بازار است که براساس داده‌های مربوط به رفت‌وآمد کشتی‌ها از سوی منابع خارجی، داده‌های شرکت ال‌اس‌ئی‌جی، اطلاعات شرکت‌های رصد حمل‌ونقل کشتی‌ها مانند شرکت پترولجستیکس و کپلر و اطلاعات ارائه‌شده از سوی منابع شرکت‌های نفتی، اوپک و مشاوران انجام می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما