شناسهٔ خبر: 67272131 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

بورس بالاخره رنگ سبز به خود دید

معاملات امروز بازار سرمایه نشان می‌دهد، علاوه بر رشد شاخص، ارزش معاملات خرد نیز رشدی ۴۴ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، بورس پس از ۱۱ روز افت در سه هفته گذشته بالاخره رنگ سبز را به خود دید.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، اخبار منتشر شده طی روزهای گذشته می بایست واکنش سهامداران را به همراه داشته باشد، اما به نظر می‌رسد، این واکنش با کمی تاخیر در بازار رخ داده است.

در شرایط فعلی می توان گفت، بالاخره عروسی به خانه بورسی‌ها رسید ‌و باید منتظر ماند و دید این موضوع ادامه خواهد داشت یا خیر.

بررسی دلایل سبزپوشی بورس
سازمان بورس اوراق بهادار تهران روز 9 تیر ماه را به عنوان پایان محدودیت دامنه نوسان تعیین کرده است.

نرخ اخزا در بازار روز جاری به کانال 30 درصدی رسید. نرخ دلار نیما نیز باز هم افزایشی شد و نرخ حواله در سامانه مرکز مبادله ارز و طلا به رقم ۴۲۹۰۰ تومان را نزدیک شد. بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ به نفع بازار سرمایه تمام شد.

صندوق توسعه ملی خبر از تزریق 60 میلیون دلاری به بازار سرمایه را منتشر می‌کند و هیئت دولت، مشکلات موجود در نرخ خوراک پالایشگاه‌ها را برطرف کرد و اصلاح آن به تصویب رسید.

هریک از خبرهای فوق می توانست بورس را سبزپوش کند، اما طی روزهای گذشته همه این اخبار با هم منتشر شده و بالاخره بورس رنگ سبز را به خود دید.

واکنش بورس به آینده پر ابهام
حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: سهامداران بالاخره به اخبار و رویدادهای مثبت پیرامون بازار سهام واکنش نشان دادند و این موضوع می تواند امیدواری را به سهامداران بازگرداند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بورس آینده خرید و فروش می‌شود و در حال حاضر این آینده ابهامات فراوانی دارد.

وی افزود: البته بورس نسبت به سایر بازارها به اخبار ‌ اتفاقات سریع تر واکنش نشان می دهد و همین مساله نیز منجر به ریزش های متعدد بورس شده است.

بورس بالاخره سبزپوش شد
در معاملات روز چهارشنبه 30 خرداد ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 7 هزار و 966 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 44 هزار و 330 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 596 واحدی در رقم 665 هزار و 750 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با رشد 84 واحدی به رقم 21 هزار و 880 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 530 واحد به سطح 114 هزار و 901 واحد رسید.

خروج پول حقیقی از بازار سرمایه
روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دوازدهمین روز متوالی منفی شد و 179 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد ثفارس (توسعه و عمران فارس)، شاراک (پتروشیمی شازند) و ثپردیس (سرمایه گذاری مسکن پردیس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، کالا (بورس کالا) و وبانک (سرمایه گذاری گروه توسعه ملی)، تعلق داشت.

رشد ۴۴ درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 24 هزار و 879 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 16 هزار و 784 میلیارد تومان بود که 67 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 44 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 146 میلیارد تومان رسید.

رشد ۶۷ درصدی ارزش معاملات خرد بورس
تعداد نمادهای مثبت 415 نماد و تعداد نماد های منفی 374 نماد بوده است.حدود 53 درصد نمادها سبز پوش شدند.

در معاملات چهارشنبه، 142 نماد صف خرید داشتند و 158 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 67 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 214 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 42 درصدی به 501 میلیارد تومان رسید.

نظر شما