شناسهٔ خبر: 67028349 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

راه اندازی رشته مهندسی کشتی در دانشکده علوم و فنون نوین دریایی دانشگاه گیلان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه در ایران فقط ۳ دانشگاه تخصصی مرتبط با حوزه دریا داریم گفت: با راه اندازی رشته مهندسی کشتی در دانشکده علوم و فنون نوین دریایی دانشگاه گیلان، گام خوبی در این مسیر برداشتیم و نیازمند توسعه آن هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، نشست مشترکی با حضور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان، سرپرست دانشگاه گیلان و مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در راستای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور به منظور بررسی راهکارهای توسعه رشته‌های دریایی در دانشگاه گیلان برگزار شد.

حسین یونسی در این نشست با اشاره به تعامل صنعت و دانشگاه، اظهار داشت: با همکاری دوجانبه بین دانشگاه گیلان و اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گام های موثری در راستای پیشبرد اهداف دریایی برداشته خواهد شد.

وی افزود: با توجه به همکاری و همراهی بسیار مطلوب شرکت کشتیرانی دریای خزر با جامعه علمی و دانشگاهی استان به زودی شاهد شکوفایی آموزش های دریانوردی در استان گیلان خواهیم بود. 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به پتانسیل های آموزشی در استان، خاطرنشان کرد: دانشگاه گیلان و دانشکده فنی و حرفه ای شهید خدادادی شهرستان بندر انزلی به ظرفیت های استان گیلان به منظور تربیت دریانوردان در کشتی های با سفرهای نامحدود و محدود افزوده شدند و با به کارگیری حداکثری پتانسیل های موجود در استان تلاش خواهد شد که استان گیلان را به یکی از قطب های برتر آموزش های دریانوردی در کشور و منطقه تبدیل گردد.

یونسی با اشاره به کمبود دریانورد در سطح جهان، تصریح کرد: رشته های دریانوردی از جمله رشته‌های بین المللی بوده که دانشجویان پس از گذراندن آزمون شایستگی می توانند در کشورهای عضو کنوانسیون بین المللی استاندارد های آموزش دریانوردی مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به اینکه در ایران فقط ۳ دانشگاه تخصصی مرتبط با حوزه دریا داریم که یکی از آنها دانشگاه گیلان است، گفت: دانشگاه گیلان یک ویژگی برای استان محسوب می شود و با راه اندازی رشته مهندسی کشتی در دانشکده علوم و فنون نوین دریایی گام خوبی در این مسیر برداشتیم و نیازمند توسعه آن هستیم.

قرار گرفتن دانشگاه و صنعت در کنار یکدیگر، موفقیتی بزرگ است

محمد دوستار؛ سرپرست دانشگاه گیلان نیز در این نشست، عنوان کرد: رویکرد دانشگاه گیلان مهارت محوری است.

وی ادامه داد: لازمه موفقیت، قرار گرفتن دانشگاه و صنعت در کنار هم است تا دانشجویان بتوانند در کنار مباحث تئوری، مهارت آموزی را بیاموزند که خوشبختانه در چند سال اخیر سیاست های کلان نیز به همین سمت در حال حرکت است.

 وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور توسط مقام معظم رهبری و نیاز استان به داشتن رشته های دریایی، بیان کرد: آمادگی داریم با جذب دانشجویان مستعد و علاقمند به رشته های دریایی علاوه بر آموزش آنان، نیروهای مهارت‌محور تربیت کنیم.

سرپرست دانشگاه گیلان تاکید کرد: دانشگاه گیلان در کنار مسائل آموزشی، در حوزه های پژوهشی و فناوری نیز با توجه به ظرفیت های علمی اساتید می تواند به مجموعه بنادر و دریانوردی استان گیلان کمک کند.

گفتنی است، این نشست در راستای اجرا و پیاده سازی بند ۶ از سیاست های کلی توسعه دریا محور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری برگزار شد و راهکار های حل مشکلات موجود در مسیر آموزش دانشجویان رشته های دریانوردی به منظور اشتغال بر روی ناوگان اقیانوس پیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نظر شما