شناسهٔ خبر: 67344169 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اولین باران چه زمانی بر زمین بارید؟

هستی وفایی

تحقیقات جدید نشان داده است که آب شیرین، به شکل باران، برای اولین بار در حدود چهار میلیارد سال پیش یعنی ۵۰۰ میلیون سال زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد روی زمین باریده است. بنابراین مدت زیادی است که باران می‌بارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محققان مواد معدنی باستانی پوسته زمین را مورد مطالعه قرار دادند و معتقدند این یافته‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا بیشتر کشف کنیم که حیات از کجا آمده است.

دانشمندان چگونه به این کشف دست یافتند؟

به نقل از بی‌بی‌سی، این یافته‌ها بر اساس مطالعه بلورهای باستانی منطقه‌ای به نام جک هیلز در غرب استرالیا انجام شد. این مکان جایی است که برخی از قدیمی‌ترین مواد باقی مانده از پوسته زمین یافت می‌شود. پوسته زمین لایه نازکی از سنگ است که لایه بیرونی سطح زمین را تشکیل می‌دهد. اگر زمین را مانند یک سیب در نظر بگیرید، پوسته آن پوست سیب است.

در حالی که این منطقه در استرالیا در حال حاضر عمدتا یک مکان خشک و دارای گرد و غبار است، شواهدی از اولین بارندگی‌هایی که بر روی زمین رخ داد در اینجا پیدا شده است. محققان اکسیژنی را که در ماده معدنی به نام زیرکن به دام افتاده بود اندازه‌گیری کردند. اکسیژن در برخی از سنگ‌هایی که زمین را از ۳.۲ تا ۴.۲ میلیارد سال پیش تشکیل می‌دادند، شکل گرفته بود.

آنها شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد سنگ‌های داغ و مذابی که اکسیژن در آنها رشد کرده است با آبی که در طول شکل‌گیری آنها از آسمان فرو ریخته، تماس پیدا کرده‌اند.

زمین شناس و نویسنده اصلی این مطالعه، حامد گامالدین(Hamed Gamaleldien) از دانشگاه کرتین استرالیا، می‌گوید: شواهد وجود آب شیرین در عمق زمین، نظریه موجود مبنی بر اینکه زمین چهار میلیارد سال پیش کاملا توسط اقیانوس پوشیده شده بود را به چالش می‌کشد.

چگونه می‌توان از آب برای شناخت منشا حیات استفاده کرد؟

آب روی زمین از طریق فرآیندهایی از جمله تبخیر و بارش در سیستمی به نام چرخه آب بین خشکی، اقیانوس‌ها و جو جابه‌جا می‌شود. در طول تاریخ اولیه زمین، در دسترس بودن آب شیرین و شروع چرخه آب ممکن است به آنچه برای توسعه زندگی اولیه نیاز بود کمک کرده باشد. اما در مورد زمان شروع چرخه آب تردید وجود دارد.

به گفته دانشمندان، پیدایش بخشی از زمین به نام پوسته قاره‌ای، آب شیرین و شروع چرخه آب ممکن است به محیط‌های مناسب برای زندگی کمتر از ۶۰۰ میلیون سال پس از تشکیل سیاره کمک کرده باشد.

دکتر هوگو اولیروک(Hugo Olierook)، یکی از نویسندگان این مطالعه، از دانشکده زمین و علوم سیاره‌ای دانشگاه کرتین، می‌گوید که این کشف برای درک نحوه شکل‌گیری زمین و چگونگی پیدایش حیات بسیار مهم است.

وی افزود: این کشف نه تنها تاریخ اولیه زمین را مشخص می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که خشکی‌ها و آب شیرین زمینه را برای شکوفایی حیات در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه یعنی کمتر از ۶۰۰ میلیون سال پس از تشکیل سیاره، فراهم کرده‌اند.

این یافته‌ها یک گام مهم به جلو در درک ما از تاریخ اولیه زمین است و درهایی را برای کاوش بیشتر منشا حیات باز می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما