شناسهٔ خبر: 67027625 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل:

بخش خصوصی بناهای تاریخی اردبیل را احیا می‌کند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل گفت: بناهای تاریخی این استان با واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی احیا و بازسازی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل، حسن محمدی ادیب روز چهارشنبه اظهار کرد: معرفی بناهای تاریخی این استان به سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان از سوی این اداره کل از طریق برگزاری مزایده واگذاری توسط صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی تسهیل شده است.

او با اشاره به محدودیت منابع مالی دولت و تعدد بناهای تاریخی ادامه داد: واگذاری بهره‌برداری این بناها به بخش خصوصی بهترین راهکار برای احیای آنهاست.

وی افزود: طی ماه‌های اخیر روند واگذاری پنج بنای استان طی شده و سرمایه‌گذاران ۲ خانه تاریخی خادم باشی و شریعت عملیات اجرایی مرمت و بازسازی بناها را آغاز کرده‌اند.

او خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده و جذب سرمایه‌گذاران، امور واگذاری سه بنای حمام اوچ دکان، خانه وهابزاده و خانه آصف نیز انجام یافته و عملیات اجرایی آنها به زودی آغاز می‌شود تا شاهد حرکت مهمی در احیای بناهای تاریخی استان باشیم.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل اضافه کرد: وزارت میراث‌ فرهنگی مشوق‌ها و تسهیلات متعددی برای سرمایه‌گذاران احیای بناهای تاریخی در نظر گرفته و سایر بناهای تاریخی استان نیز با همین شرایط و طی مراحل قانونی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل در شمال غرب ایران با پیشینه قوی فرهنگی، دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ‌حیدر ، کاروانسرای قانلی‌بولاغ ، سنگ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیز قلعه و شاه‌تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی‌یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

نظر شما