شناسهٔ خبر: 67023113 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

مهدوی: هیچ‌چیز از بزرگی استقلال کم نشد

محمدرضا مهدوی اعتقاد دارد که قهرمانی حق پرسپولیس بوده ولی چیزی از ارزش‌های استقلال کم نمی‌شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پرونده بازی‌های این فصل لیگ برتر با قهرمانی پرسپولیس و سقوط تیم‌های پیکان و صنعت نفت آبادان به لیگ یک بسته شد اما حواشی‌ها پیرامون لیگ ما همچنان ادامه دارد. اشتباهات داوری در لیگ صدای همه تیم‌ها را درآورده و در این شرایط به نظر می‌رسد‌ بهترین راه‌حل برای کاهش اشتباهات، ورود تجهیزات VAR به بازی‌ها باشد.

استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدیویی تقریبا در تمام باشگاه‌های جهان جا افتاده اما‌ در فوتبال ما هنوز اندرخم یک‌ کوچه ‌هستیم! با این حال حتی با ورود VAR هم‌ نمی‌شود گفت تمام مشکلات داوری حل می‌شود چرا که‌ داورها‌ هم‌ مثل بازیکنان و مربیان گاهی در تصمیم‌گیری‌ها دچار اشتباه می‌شوند اما بهتر است مدیران و مربیان هم احترام بیشتری برای این قشر زحمتکش قائل شوند.

پس از قهرمانی پرسپولیس، اعتماد با محمدرضا مهدوی، بازیکن اسبق پرسپولیس و استقلال تماس گرفته تا نظر او را درخصوص این قهرمانی و حواشی و تنش‌های پرتعداد این روزهای پیرامون فوتبال کشورمان جویا شود که در ادامه چکیده‌ای از این گپ و گفت را می‌خوانید.

  • پرسپولیس به سختی مس رفسنجان را برد و در نهایت قهرمان ‌شد‌. نظر شما درباره قهرمانی پرسپولیسی‌ها چیست؟
    در ابتدا تبریک می‌گویم به تیم پرسپولیس، به ایران و هواداران فوتبال و به خصوص هواداران خونگرم پرسپولیس. آنها خیلی سختی کشیدند از ابتدا تا انتهای فصل. برای این تیم محبوب و بزرگ اتفاقاتی افتاد همان طور که برای سایر تیم‌ها اتفاقاتی افتاد ‌که مختص فوتبال ما است. با همه این فراز و‌ نشیب‌ها پرسپولیس چند سال است که قهرمان شده، استقلال و تیم‌های دیگر هم قهرمان شدند. اتفاقات فوتبالی همیشه گریبانگیر تیم‌ها است که معمولا پیش می‌آید اما اتفاقات حاشیه‌ای مختص ایران است که برای تیم‌های بزرگ رخ می‌دهد. امسال پرسپولیس و استقلال با وجود همین مسائل این رقابت را داشتند. در بازی آخر هم مس مقابل پرسپولیس فوتبال خوبی ارائه داد و با یک فوتبال دفاعی روزنه‌های نفوذ را بسته بود. از آن طرف استرس قهرمانی به بدن بازیکنان می‌نشیند. حالا گل هر چه بود خدا را شکر پرسپولیس قهرمان شد.

2030458

پرسپولیس سزاوار قهرمانی بود؟
تیمی که آن طور کامبک می‌زند، تیمی که یک سری اتفاقات مدیریتی و فرضی برایش رخ می‌دهد، تیمی که برای سرمربی‌اش یعنی یحیی گل‌محمدی که قهرمانی لیاقتش است آن اتفاق می‌افتد اما دوباره بچه‌هایش با درایت کادر فنی و مدیریتی برمی‌گردند و کامبک می‌زنند و بازی خوب و روان ارائه می‌دهند، سزاوار قهرمانی است. کار خیلی سختی بود و حق این تیم قهرمانی بود اما هیچ چیز از بزرگی استقلال کم نشد و امیدوارم تراکتور و سپاهان هم به روزهای اوج برگردند و این رقابت سنگین‌تر شود.

* درباره داوری‌های امسال چه صحبتی دارید؟
قضاوت چیزی نیست که من به عنوان کارشناس فوتبال یا شمای رسانه‌ای بخواهید در آن دخالت کنید. حتی مدیران. یک چیز هست به نام قاضی و قضاوت در جهان. علم پیشرفت کرده و دنیای واقعیت‌هاست. وقتی یک تیم میلیونی هوادار دارد بیایم برای آنها ارزش قائل شویم اصلاVAR نیامد از دوربین ‌اختصاصی استفاده کنید تا ان‌شاءالله 100 سال آینده VAR بیاید وگرنه پی این اتفاقات را باید به تن بمالید! اینکه هر کسی بگوید داور اشتباه کرده یا نکرده نیست. داور هم‌ مثل ما آدم است و یک صحنه را این طور تشخیص داده اگر از اول فصل در نظر بگیریم‌ الی ماشاءالله امتیازاتی کم یا زیاد می‌شود. من وارد این‌ مقوله نمی‌شوم و به داورها احترام می‌گذارم. امیدوارم کلاس‌های پیشرفته در اقصی نقاط ایران و جهان دایر کنند. فوتبال بازی اشتباهات است اگر اشتباهی پیش نیاید که توپی وارد دروازه نمی‌شود.

* نهادهای نظارتی و انضباطی‌ برخورد جدی با افرادی که به داورها اتهام می‌زنند، دارند؟
درباره قوانینی که خودشان دایر کرده‌اند یا از قبل بوده بیایند در جرایم ‌محکم‌تر برخورد کنند. یک چیزی که راحت داشته باشیم راحت از دست می‌دهیم اما با مشقت به دست بیاوریم در تلاش هستیم که سخت حفظش کنیم. بیاییم ادبیات را عوض کنیم. بیایند ‌کلاس‌های بیان برگزار کنند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. فن بیان مربی بالا برود انتقال تاکتیک و انتقال فرامین او هم بالا می‌رود و با مدیریت و اشتباهات داوری هم راحت کنار می‌آید.

* درباره‌ جدال لفظی سمیعی و درویش نظری ندارید؟
متاسفانه برنامه‌ را کامل ندیدم و فقط قسمت‌هایی را در فضای مجازی دیدم. ‌فکر نمی‌کنم‌ در شأن بزرگان فوتبال و‌ مدیران تیم‌های میلیون نفری باشد. در فضای مجازی این صحبت‌ها وایرال شده اما باید‌ برای هم‌احترام قائل شوند. دوتا مدیر بزرگ ‌این طور به جان هم می‌افتند وای به حال جوان‌ترها که الگوی‌شان مدیران این دو باشگاه است! ‌کارشان صد در صد اشتباه است. این برنامه‌ها را ناموس و خواهر و مادر و بچه‌های ما نگاه می‌کنند این چه ادبیاتی است؟ کمی احترام بگذارید؛ ‌کری‌خوانی برای بچه‌ها یا هواداران است. برای مدیران کری‌خوانی معنی ندارد. احترام است که در کل جهان نگاه می‌کنند و یاد می‌گیرند.

* بحث بر سر تمدید قرارداد با اوسمار است؛ موافق تمدید با او هستید؟
من همیشه تا آخر عمرم پشت یحیی هستم. پرسپولیس و یحیی مدیون هم ‌هستند و این قهرمانی هم فقط برای یحیی گل‌محمدی است! چون تیم را او بسته و کادر هم با یحیی بوده. اوسمار به عنوان دستیار شایسته یحیی حکم قهرمانی را گرفت و به او‌ تبریک می‌گویم و راهش را هموار کرد. در حال حاضر اگر شرایط یحیی طوری باشد که او را برگردانند که ترکانده اند! اوسمار هم ‌الان شناخت خوبی از شاکله تیم دارد به شرط اینکه تمدیدی‌ها را زودتر تمدید کنند و نفرات دلخواه اوسمار را جذب کنند.‌ البته باید از سه ماه پیش نفرات مورد نظرشان را مشخص می‌کردند و با اوسمار و بازیکنان تمدیدی، تمدید می‌کردند. نباید بگذارند روزنه‌ای باز شود تا ان‌شاءاالله‌ در آسیا بدرخشیم.‌

* صحبت پایانی؟
تشکر از تماشاگران ‌فهیم ‌سپاهان و پرسپولیس و استقلال و فوتبال ایران. از ایرانی‌های اصیل که به استادیوم‌ها می‌آیند و تیم خودشان را تشویق می‌کنند و فرهنگ‌سازی می‌کنند تا بچه‌هایی که کنارشان نشسته‌اند، لذت ببرند نه اینکه پدر و مادرها بچه‌هایشان را به استادیوم نبرند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما