شناسهٔ خبر: 67022306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نارندرا مودی در گوشه رینگ/ گزارش بلومبرگ از وضعیت سیاسی نخست‌وزیر هند

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی به قلم دنیل تن کیت درباره انتخابات هند به وضعیت دشواری که نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در آن گرفتار شده، اشاراتی واضح کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از شبکه خبری بلومبرگ؛ شنبه‌شب- در اولین روز رای‌گیری- به نظر می‌رسید که ماراتون شش هفته‌ای انتخابات هند تنها در همان 20 دقیقه آغازین به فرجام خواهد رسید. در همین راستا هم بود که نارندرا مودی نخست‌وزیر هند بعد از این‌که متوجه شد که نظرسنجی‌های انتخاباتی پیروزی راحتی را برای او و حزب حاکم او پیش‌بینی کرده‌اند، تقریبا هر کاری و هر جشنی جز اعلام رسمی پیروزی را به انجام رساند.

با این حال؛ حالا که به زمان شمارش آرا رسیده‌ایم، ناگهان به نظر می‌رسد همه چیز برای مودی زیاد هم خوب پیش نرفته و گزارش‌ها حاکی از آن است که رقابتی بسیار نزدیک‌تر از آن‌چه در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده بود، در جریان بوده است. البته روند شمارش آرا هنوز و هم‌چنان نشان‌دهنده پیشتازی حزب مودی- بهاراتیا جاناتا- و کسب بیشترین کرسی‌ها توسط این حزب است، ولی به نظر می‌رسد که آن حاشیه امنیتی را که مودی از سال 2014 تاکنون به خاطر کسب اکثریت تک‌حزبی در پارلمان از آن برخوردار بوده است، از دست خواهد داد.

این یک موقعیت خطرناک برای نارندرا مودی خواهد بود. دو نفر از متحدانش در ائتلاف ملی دمکراتیک به این معروفند که اگر در معرض پیشنهاد بهتری قرار بگیرند، به آسانی تغییر جهت خواهند داد و به مسیر جدیدی خواهند گروید. طبق روند فعلی شمارش آرا نیز این احتمال وجود دارد که آن‌ها به پیوستن به ائتلاف اپوزیسیون- که به شکل معناداری خود را با حروف اختصاری ایندیا (هند) تعریف کرده است- ترغیب شوند. نکته جالب این که ائتلاف موسوم به ایندیا شامل مجموعه‌ای از احزاب منطقه‌ای مبتنی بر ساختار طبقاتی است که همگی پیرامون تلاش برای سرنگونی نارندرا مودی متحد شده‌اند.

البته برای نخست‌وزیر 73 ساله حال حاضر هند سخت است که نتیجه انتخابات را شخصی نگیرد. به هر حال حزب بهاراتیا جاناتا کمپین و کارزار انتخاباتی‌اش را تمام و کمال روی حضور و چهره نارندرا مودی بنا گذاشته شده بود. جوری که تمام کشور عملا پر از پوسترها و بیلبوردهای مودی بود و حتی مانیفست حزب هم تحت عنوان «ضمانت مودی» ارائه شده بود.

در این میان شرایط انتخاباتی سرمایه‌گذاران را به سرعت با ترس‌ها و تردیدهایی مواجه کرده- که مبادا این عقب‌نشینی به چشم‌انداز رشد اقتصادی هند آسیب برساند. همین هم باعث شده شاخص NSE Nifty 50 در بمبئی تا 8.5 درصد سقوط کند و بزرگ‌ترین افت روزانه سهام در بیش از چهار سال گذشته را رقم بزند.

با این حال زمانی که گرد و غبار فروکش کند، بعید است که هند شاهد تغییر چشمگیری در چشم‌انداز رشد اقتصادی بلندمدت خود باشد. حتی این واقعیت هم ‌که برخی از ایالت‌هایی که برندها و کمپانی‌هایی مانند اپل و سایر غول‌های فن‌آوری را به خود جذب می‌کنند توسط احزاب مخالف مودی اداره می‌شوند، به احتمال زیاد تغییری در این چشم‌انداز به وجود نخواهد آورد.

البته در شرایطی که در سال‌های اخیر هند بیشتر به دنبال هم‌سویی با آمریکا علیه چین بوده و در عین حال به دنبال ایفای نقش رهبری در جنوب جهانی است، به نظر می‌رسد که این موضوع که چه کسی قدرت را به دست خواهد گرفت، تغییرات چندانی در سیاست خارجی هند نیز به وجود نخواهد آورد.

در کل با شمارش آرا در ماراتون انتخاباتی هند به نظر می‌رسد که در حال حاضر هر قدر هم که سرنوشت مودی بی‌ثبات و نامشخص جلوه کند، ولی باز هم یک چیز واضح و مشخص خود را نشان خواهد داد- و آن این که بزرگ‌ترین دموکراسی جهان زنده و سالم خواهد ماند.

انتخابات هند با بیش از ۹۶۹ میلیون نفر واجد شرایط حضور در رای‌گیری- که بیش از ۱۰ درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شود- بزرگ‌ترین تمرین دموکراسی در جهان خوانده می‌شود. با این حال حزب بهارتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی که امیدوار است اکثریت پارلمانی لازم را به دست آورد، در سال‌های اخیر با انتقادهایی مبنی بر تضعیف دموکراسی هند مواجه بوده- که از زمان رسیدن این حزب به قدرت مطرح بوده است.

متن  کامل خبر را اینجا بخوانید

نظر شما