شناسهٔ خبر: 67014006 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

آغاز شمارش آرای بزرگ‌ترین انتخابات جهان؛ نارندرا مودی در آستانه سومین دوره نخست‌وزیری هند قرار گرفت

هند از روز سه‌شنبه ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) شمارش آرای انتخاباتی را آغاز کرد که انتظار می‌رود نتایج آن نارندرا مودی را پس از یک دهه بار دیگر در سمت نخست‌وزیری ابقا کند. نتایج زودهنگام انتخابات نشان از پیشتازی حزب «بهاراتیا جاناتا» متعلق به نارندرا مودی و متحدانش دارد، هرچند اعداد اعلام‌شده تا کنون بسیار کمتر از میزان پیش‌بینی شده در نظرسنجی‌های خروجی از شعب اخذ رای بوده‌اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: هند از روز سه‌شنبه ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) شمارش آرای انتخاباتی را آغاز کرد که انتظار می‌رود نتایج آن نارندرا مودی را پس از یک دهه بار دیگر در سمت نخست‌وزیری ابقا کند.
 
نتایج زودهنگام انتخابات نشان از پیشتازی حزب «بهاراتیا جاناتا» متعلق به نارندرا مودی و متحدانش دارد، هرچند اعداد اعلام‌شده تا کنون بسیار کمتر از میزان پیش‌بینی شده در نظرسنجی‌های خروجی از شعب اخذ رای بوده‌اند.
 
بنا بر این نتایج، «ائتلاف دموکراتیک ملی» نزدیک به ۳۰۰ کرسی از ۵۴۳ کرسی انتخابی پارلمان را کسب کرده و موفق شده اکثریت «لوک سابا» یا مجلس عوام را به دست آورد. در مقابل ائتلاف مخالفان تا این لحظه توانسته است بیش از ۲۰۰ کرسی را به خود اختصاص دهد و بهتر از انتظارها ظاهر شود.
 
انتخابات هند که نزدیک به یک میلیارد نفر در آن نام‌نویسی کرده بودند از روز ۱۹ آوریل و در ۷ مرحله آغاز شده بود. در این انتخابات بیش از ۶۶ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده شرکت کردند که تنها یک درصد کمتر از انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۹ بوده است.
 
این انتخابات ۶ هفته‌ای در بزرگ‌ترین دموکراسی جهان به عنوان یک همه‌پرسی در مورد آقای مودی تلقی شده است. اگر این چهره ۷۳ ساله بار دیگر برنده انتخابات شود، دومین نفر در تاریخ هند پس از جواهر لعل نهرو خواهد بود که قدرت را برای سه دوره متوالی حفظ می‌کند.
 
آخرین نظرسنجی‌‌ها که توسط شبکه‌های تلویزیونی بزرگ انجام شده بود نشان می‌داد که حزب ملی‌گرای هندو بهاراتیا جاناتا متعلق به آقای مودی و متحدانش، در برابر ائتلاف گسترده‌ای از مخالفان به رهبری راهول گاندی از حزب کنگره به پیروزی خواهد رسید.
 
نزدیک به ۹۷۰ میلیون نفر، معادل بیش از ۱۰ درصد از جمعیت جهان، واجد شرایط رای دادن در انتخابات اخیر هند بودند.
 
مقامات هندی هنوز در حال شمارش آرا در مجموع ۵۴۳ حوزه انتخابیه رای‌گیری هستند و احتمال می‌رود این روند تا عصر روز چهارشنبه و اعلام نتیجه نهایی توسط کمیسیون انتخابات هند ادامه پیدا کند.
 
انتخابات در هند در حالی برگزار شد که بنابر آمارهای هواشناسی دما در برخی مناطق این کشور تا بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد نیز رسیده بود.
 
نارندرا مودی با بیش از یک دهه ماندن در قدرت، چشم‌انداز سیاسی هند را متحول کرده است. محبوبیت او از حزبش پیشی گرفته و همین امر انتخابات پارلمانی را به انتخاباتی تبدیل کرده است که به طور فزاینده‌ای شبیه یک کارزار به سبک ریاست‌جمهوری است.
 
حامیان او او را به عنوان یک رهبر خودساخته و قدرتمند می‌دانند که جایگاه هند را در جهان بهبود بخشیده و به سیاست‌های حامی کسب‌وکار او اعتبار می‌دهند که اقتصاد این کشور را به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرده است.
 
با این حال یک دهه رهبری او همزمان کشور را عمیقاً دچار اختلاف نیز کرده است. منتقدان و مخالفان مودی می‌گویند سیاست «اول هندو» او باعث ایجاد نابردباری، ترویج نفرت‌پراکنی و حملات گستاخانه علیه اقلیت‌های کشور، به ویژه مسلمانان که ۱۴ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، شده است.
 
کارشناسان انتظار دارند کسب اکثریت مجلس توسط متحدان نارندرا مودی راه را برای تصویب اصلاحات گسترده در قانون اساسی هند باز کند.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما