شناسهٔ خبر: 67020684 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازگرداندن دکترای افتخاری دانشگاه لندن به دلیل ارتباط با اسرائیل

حسین خلیلی

شهیدالعلم، عکاس و روزنامه‌نگار مشهور بنگلادشی، دکترای افتخاری خود از دانشگاه هنر لندن را باز گرداند. او دلیل این اقدام را همکاری این دانشگاه با اسرائیل و تلاش‌ها برای سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این عکاس ۶۹ ساله که در سال ۲۰۱۸ به عنوان شخص سال مجله تایم انتخاب شد، برای بیش از سه دهه کار خود در زمینه مستندسازی نقض حقوق بشر و تحولات سیاسی در سرتاسر بنگلادش، جوایز متعددی را دریافت کرده است. در سال ۲۰۰۳، او اولین فرد رنگین پوستی بود که ریاست هیئت داوران World Press Photo را بر عهده گرفت. او در سال ۲۰۲۲ به دلیل مشارکت در جنبش های حقوق مدنی و عدالت اجتماعی از طریق عکاسی، دکترای افتخاری را از دانشگاه هنر لندن دریافت کرد.

وی تصمیم برای بازگرداندن مدرک خود را روز یکشنبه اعلام کرد و گفت که دانشجویان معترض، دانشگاه را به همدستی با رژیم اشغالگر، آپارتاید و نسل‌کش اسرائیل متهم می کنند و او دیگر نمی تواند با این دانشگاه در ارتباط باشد. او در مورد این تصمیم به پایگاه خبری عرب نیوز گفت: « دانشگاه‌ها باید مکانی برای تفکر انتقادی، نظرات گوناگون و بیان آزاد باشد. دانشگاهی که مخالفان مشروع را سرکوب می‌کند، برخلاف چیزی است که من معتقدم دانشگاه‌ها باید از آن دفاع کنند. دانشگاهی که در محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین پرشور است اما در برابر نسل کشی در غزه به وضوح سکوت می‌کند، در رویکرد خود به حقوق بشر ریاکارانه است. به‌عنوان یک مدافع حقوق بشر، نمی‌توانم با حفظ این جایزه، به طور مؤثر از این موضع حمایت کنم».

چندین ماه است که دانشجویان این دانشگاه با برگزاری اعتراض و تحصن، خواستار محکومیت جنایات اسرائیل در غزه و همچنین پایان همکاری این دانشگاه با اسرائیلی‌ها شده‌اند. با این حال، مسئولان دانشگاه تاکنون هیچ توجهی به خواسته دانشجویان معترض نداشته‌اند.

شهیدالعلم خطاب به مسئولان این دانشگاه نیز گفت: امیدوارم که روسای دانشگاه هنر لندن با اقدام من متوجه شوند که جهان نظاره گر است و فاصله بین آنچه آنها اظهار می‌کنند و آنچه انجام می دهند، در حال آشکار شدن است. من امیدوارم دانشجویان این دانشگاه احساس کنند که تنها نیستند.

علم با اشاره به پاکسازی قومی بنگالی‌ها در جریان مبارزات بنگلادش برای استقلال از پاکستان در سال ۱۹۷۱ گفت: «به عنوان فردی که شخصاً در اشغال و نسل کشی زندگی کرده ام، می‌توانم با آزار و اذیت فلسطینی‌ها همدردی کنم. اگر در قبال این جنایات سکوت می‌کردم،  به هیچ وجه نمی‌توانستم خودم را به خاطر ایستادن در سمت اشتباه تاریخ ببخشم.»

انتهای پیام 

نظر شما