شناسهٔ خبر: 67019304 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سلامت در حج/ 16

حفظ سلامت بیماران قلبی و دیابتی در حج + فیلم

زائران مبتلا به بیماری‌های قلبی قبل از اعمال حج حتماً باید وضعیت سلامتی خود را با پزشک مجموعه بررسی کنند و در کنار مصرف دارو، فعالیت سنگین نداشته باشند.

صاحب‌خبر -

طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارتطاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارتسلامتی نعمتی متعالی است که در اسلام بر حفظ آن بسیار توصیه شده است. انسان سالم است که می‌تواند بر انجام عبادات مداومت داشته و از فیض زیارت و عبادت حظ وافر ببرد و با خدمت به خلق ثواب بندگی حقیقی را برای آخرت خود ذخیره کند.
 
نعمت سلامتی همیشه شیرین است، اما اهمیت این نعمت در مراسم و مناسک دینی بیش از پیش نمایان می‌شود. خبرگزاری ایکنا با توجه به اهمیت مقوله بهداشت و سلامت زائران در حج به تهیه درس‌گفتار‌هایی در این زمینه اقدام کرده است.
 
در این درس‌گفتار‌ها طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر و مدیر عملیات پزشکی حج ۱۴۰۳ به ارائه توصیه‌های بهداشتی و پزشکی پرداخته است. مشاهده و مطالعه این درس‌گفتار‌ها کمک شایانی به تجربه حجی روان و مطلوب می‌کند.

طاهر درودی در بخش شانزدهم این درس‌گفتار‌ها به موضوع «فشار خون و دیابت» می‌پردازد که در ادامه می‌بینیم و می‌خوانیم.

از جمله بیماری‌های شایعی که ما هر ساله به دلیل کهولت سن زائران در حج درگیر آن هستیم بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت است که برخی از زائران به هر سه، برخی به دو و برخی به یکی از این سه بیماری مبتلا هستند.

افرادی که بیماری شدید قلبی دارند، طی معاینات قبل از اعزام به حج و براساس دستورالعمل‌های پزشکی به دلیل نداشتن استطاعت جسمانی از سفر حج منع شده‌اند و تکلیف آنها مشخص است؛ اما نگرانی ما در خصوص بیماران قلبی است که شرایط قابل قبول‌تر و بیماری خفیف‌تری دارند و با توجه به استانداردهایی که در معاینات پزشکی حج تعیین شده است، منعی برای سفر حج ندارند. این بیماران به دلیل شرایطی که در عربستان رخ می‌دهد و تغییر وضعیت و سبک زندگی، فعالیت بیشتر بدنی و فیزیکی دارند و ممکن است دچار اختلال یا مشکل شوند.

<div id="video-display-embed-code_3471695"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4219950/3471695?width=400&height=300"></script></div>

پس خواهش ما این است که تمام زائرانی که به دلیل ابتلا به هر بیماری دارو مصرف می‌کنند، در طول سفر حج نیز مصرف داروهای خود را طبق دستور پزشک ادامه دهند. اما بیماران قلبی به دلیل محدودیت‌هایی که ممکن است در انجام فعالیت‌های فیزیکی داشته باشند در کنار مصرف دقیق داروهای خود حتماً قبل از انجام هر کدام از اعمال چه طواف باشد، چه سعی بین صفا و مروه و یا حتی فعالیت و پیاده روی و رفتن به بازار، شرایط خود را با پزشک مجموعه خود چک و شرایط قلبی خود را بررسی کنند.

توصیه اکید ما به بیماران قلبی این است که با توجه به شرایطی که در عربستان پیدا می‌کنند از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنند به خصوص هنگام مراجعه به غذاخوری که به تعداد زیاد زائران و ترافیک آسانسورها پیش می‌آید صبور باشند و به هیچ وجه بیش از یک یا دو طبقه از پله‌ها بالا نروند چون ممکن است دچار مشکلاتی شوند که عوارض ناخواسته‌ای در پی داشته باشد.

در خصوص بیماران دیابتی علاوه بر اینکه پیشنهاد می‌کنیم هماهنگی فعالیت‌هایشان را با پزشک مجموعه انجام دهند، نکته بسیار مهم‌تر عدم مصرف نوشابه در هنگام صرف غذا، مصرف به موقع داروها و مصرف غذا در پنج وعده است.

به صورت معمول غذاهای حجاج در سه وعده در هتل‌ها سرو می‌شود ولی زائران مبتلا به دیابت حتماً باید حدود 10 تا 10:30 صبح و چهار تا پنج بعد از ظهر میان‌وعده‌ای مثل میوه، کیک و یا بیسکوییت میل کنند تا دچار اختلالات قندی به صورت افزایش یا کاهش قند نشوند. 

انتهای پیام

نظر شما